Tur & expedition

Äventyr då

Nu kan jag inte hålla mej längre! Kul tråd förresten!!

Begreppen expidition och vandring börjar klarna men hur är det med "äventyr" då?
I Eco callenge är ju "adventure race" en tävling där man kanske inte har fullt klart för sig vad man kommer att stöta på näst, är nästa sträcka paddling utför en vild fors eller en bergsbestigning?
Är äventyr i så fall en oförutsedd svårighet på vägen t ex en snöstorm, en nödbivack eller en ändrad färdplan. Eller är det en kalkylerad risk eller medveten farlighet?

Hur extrem behöver en friluftstur vara eller bli för att kvala in som ett äventyr?

Personligen föreslår jag blygsamhet och ödmjukhet och anser väl att vandringen på sin höjd blir "strapatsrik", sedär en term till att definera!

Hälsningar

Bengt, med ett stort flin på läpparna

Vad är detta

Lorre2; sa:
Däremot sysslar vetenskapsmän med klassiska expeditioner fortfarande. Och får betalt för det!

Betalt! Jag ska upp och mäta glaciärrörelser och isdjup på Svalbard om en månad. Inte får jag något för det förutom mat, uppehälle(tält), och skoter-bensin. Stackars mig. Rent volontärarbete för en bättre värld. Jag känner mig mycket god.

15 mil enkel resa med snöskoter. Massa utrustning (för mycket för att någon skulle orka bära). Vetenskapligt syfte. Kallt. Roligt. Man kan åka helikopter dit, men det skulle kosta nåt så in i... Jag har varit där förut, så terrängen är inte okänd (Dessutom funderar vi på att ha med en karta :) )

Är detta en expedition?

Expedition

Expedition eller inte definieras av deltagarnas upplevelse då vissa upplever en promenad till grannen som ett äventyr(små barn) och vissa måste göra expeditioner till Himalaya tre gånger för att fullborda sitt äventyr(större barn). En expedition består av en resa till något okänt eller outforskat område(för personen som åker) och varierar i storlek från promenad till grannen till himalayaexpeditioner. Håller dock med att en expedition skall vara noga förberedd och sträcka sig över större sträckor med utforskande pionjäranda i bagaget.

Låter vettigt.

föhl fick till det, en sund analys. Några generella jämförelser bör nog inte göras, speciellt inte med de gamla "galningarna" som satte liv och lem på spel för äran.

I sommar drar jag ut på en månadstur i Lappland, obanad terräng. För min egen del räknar jag det som semester då inga av de tidigare momenten som nämnts ingår. Bara skön avkoppling alltså.
Tack för de analyserade inläggen, de kan användas i min debatt med kompisarna.

"Vi ses därute"

/Triac

Fåniga expeditioner - nej tack.

I mitt tycke har ordet expedition urholkats allvarligt. Det som gjort att det numer är närapå utrotningshotat i sin genuina betydelse är den aura av nästan på grund av tvång erövrade väderbitna uteerfarenhet ordet ger. Har man varit med på en expedition har man liksom på något sätt offrat sin egennytta och välbefinnande i mänsklighetens tjänst. Den overdersägliga erfarenhet och rutin man därigenom erhållit är nära nog det finaste man kan ha i friluftskretsar, främst emedan den erhållits enbart som en konsekvens av offret för det allmännas bästa. Vi vanliga hobbyfriluftsmänniskor har ju bara fått vår erfarenhet genom projekt vi själva valt att genomföra för vårt höga nöjes skull. Blev det för kallt eller för blött kunde vi ju bara skippat hela grejen och knallat hem till en kopp varm choklad och smörgåsar igen.

Det intressanta i ämnet kan kanske sammanfattas i frågan vad som är meningen med att genomföra en expedition? Frågan innebär även att utreda vad som menas med en expedition. Själv kan jag bara se två anledningar, eller förklaringar av ordet: 1) att upptäcka något meningsfullt nytt, som till exempel polarfararna och forna tiders upptäcksresande gjorde, eller 2) att för sin egen tillfredställelse försöka göra något svårt.

Den första sortens expeditioner finns det inte så stora möjligheter kvar att genomföra eftersom jordklotet i stort sett är utforskat. Denna typ av expeditioner är knappast heller intressanta för den katergori människor som genomför den sorts expeditioner vi nu talar om. En expedition med huvudsakligt syfte att klarlägga vetenskapliga fakta skulle vara felaktigt organiserad om den inte i alla detaljer ansträngde sig för att minimera svårigheter och söka enklaste rationella lösningen på olika problem. Då faller alla försök att cykla upp för 7000 meter höga berg, bestiga berg när man är blind, besiga berg utan syrgas etc. Sådana tilltag kan inte motiveras ur någon rationell synvinkel om syftet är att göra meningsfulla vetenskapliga upptäckter. (Nej, jag tycker inte det är meningsfull vetenskap att veta om blinda kan bestiga Mount Everest eller om det går att cykla på 7000 meters höjd.)

Om man däremot genomför en expedition i syfte att för sig själv, eller för all del andra, visa att man klarat av något svårt finns det outsinliga möjligheter att hitta på lämpliga bedrifter att utföra. De allra flesta av dessa är rimliga, säkerligen bra för självförtroende och annat positivt och dessutom ganska vardagliga. Jag tyckte det var en prestation av mig att åka vasaloppet och skulle väl mycket väl kunna kalla det en expedition. Nu är det dock så att ordet expedition torde vara reserverat för det som ingen gjort tidigare. Den betydelsen har följt med ordet från dess ursprungliga betydelse enligt ovan. Då faller min vasaloppsexpedition.

Tyvärr har det dock på grund av detta utvecklats en trend bland "äventyrare" och andra expeditionsmänniskor att överträffa varandra med olika expeditionsbedrifter. Dessa måste alltid öveträffa tidigare prestationer på något sätt, och fungerar det inte med att gå längre eller högre för att jordklotet inte räcker till kompenserar man detta genom att belägga expeditionen med någon sorts handikapp. Autentiskt, som att vara blind, eller konstruerat, som att släpa på en cykel när den inte behövs. Detta har gjort att vi fått ta del av den ena fånigare expeditionsidén efter den andra. En ingrediens i dessa expeditioner är ofta att de ges en kvasivetenskaplig prägel i syfte att de skall kunna räknas in bland den första kategorin expeditioner. Dessa anses sannolikt som mer genuina och har därmed på något sätt en högre status. Riktiga vetenskapliga expeditioner är dock för ohippa eller ospektakulära för att intressera vår tids "expeditionsmänniskor".

Jag har ingen önskan att förbjuda människor att genomföra i mitt tycke fåniga expeditioner, men jag förbehåller mig rätten att tycka de är fåniga. Jag kan imponeras av en del av dessa som utför expeditionerna, säkerligen var det inte lätt att bestiga höga berg för en blind som Eric, men i många fall kan jag inte avhålla mig från att anta att effektsökeri varit en avgörande drivkraft bakom en del av de mer fåniga expeditionerna. Var skall det sluta? Är alla tilltag beundransvärda bara för att den som genomfört det tyckte om det och dessutom var först med att göra det?

Kalle, som planerar att gå baklänges in i Önos rödbetslager och äta sig ut. Utan syrgas.

Förstår inte varför det skulle vara mer expedition att bestiga K2 ensam än att försöka slå världsrekordet på 100 m? Det handlar ju om prestationer, men en expedition är ingen prestation.

Om en expedition blir en prestation så är den nästan felaktigt utförd. En expedition ska ju vara väl planerad och utrustad så att man kan göra det man tänkt sig (eller de(n) som skall göra nåt kan göra det de(n) tänkt sig, resten av människorna i expeditionen är ju bara med för att stödja de(n) personen/personerna).

MEN, om vi tar en bestigning av ett berg så kan det vara en expedition att ta sig DIT, men kanske inte själva toppbestigningen.

Alltså man gör en expedition för att ta sig till berget och väl på plats försöka med prestationen att bestiga det?

Eller måste vi kanske ge upp att se ordet expidition som nåt lättdefineirat? Man kanske måste ange ett prefix. Vetenskaplig expedition, äventyrsexpedition, prestationsexpedition?

Någon som såg på TV igår, detta onödiga program mellan Aktuellt och sporten. Det var en sketch med två "äventyrare" på "expedition" som tävlade om vem som var mest extrem. Vem som hade "åkt kundvagn genom Tyskland" o.dyl. Ganska slående och ganska roligt... :)

David D; sa:
Någon som såg på TV igår, detta onödiga program mellan Aktuellt och sporten. Det var en sketch med två "äventyrare" på "expedition" som tävlade om vem som var mest extrem. Vem som hade "åkt kundvagn genom Tyskland" o.dyl. Ganska slående och ganska roligt... :)

Hipp hipp är ju faktiskt rätt bra... Speciellt kan man som ickeskåning boendes i Malmö få sig ett gott skratt då de gör några schyssta nidbilder av typiska skåningar...

/Håkan

bidrag till den empiriska studien

Förslag: Låt oss komma fram till den eviga sanningen genom empiriska studier. Sätt betyg på följande (1=helt kalrt expedition, 2=tveksam men ok, 3=inte expedition)
Nå? Hur dömmer ni?

1. Solobestigning av K2 3
2. 10 personer med bärare och det hela, Nanga Parbat 3
3. 5 personer för att söka nya Inkabosättningar 1
4. Betald bestigning av Kilimanjaro 3
5. Borra efter iskärnor på en gammal glaciär i Kina 2
6. Bestiga berget med glaciären och således passera borrarna 3
7. Gå Kungsleden utan att fylla på mat 3
8. Ensam genom Sarek (hela) i Januari 3
9. Paddla kajak till Grönland 3

Från 2003-02 till idag i ett skutt, nytt återupplivningsrekord?
Men all heder till trådväckaren som i alla fall sökt i forumet :)

Är tråden återuppväckt så kanske man får skriva en kommentar till detta högst intressanta ämne? ;)

Jag såg en dokumentär om ett gäng läkare som besteg Mt Everest med syfte att ta blodprover på extremt hög höjd och annat som kunde vara till nytta för läkarvetenskapen och deras jobb med att syresätta folk i respiratorer. Jag antar att de ville prestera något för sitt eget nöjes skull också och slog två flugor i en smäll. Kombination av expedition och nöjesresa? Eller måste vetenskapen ha just med det geografiska läget att göra och inte bara med höjden?

Så man kan inte mena på sina upptäckter och framsteg för sig själv utan dom måste syfta på mänsklighetens framsteg för att det ska kallas expedition?

Lars monsen vandrade, paddlade och körde hundspann tvärs över kanada, det tog 947 dar om jag inte kommer ihåg fel.
Detta skulle ju inte vara en expedition om man ser till forskningsresultat, men om vi ser på Lars utveckling som person och framför allt hur han har vidgat vyerna för hundratusentals för att inte säga miljoner tittare, är det en expedition eller inte?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg