Jag cyklar helst 5 mil per dag, men offtast blir det omkring 7 - 8. Det måste väl ändå räknas som någon mil per dag. Det flesta ligger mitt emellan de jag cyklat tidigare, och de jag cyklar nu mer. Jag påstår inte att du ska stå stilla med cykeln. Jag har bara upptäckt ett annorlunda sätt att semestra på än de jag gjorde tidigare. Mycket lyx och långsammare tempo. Ingen behöver välja mitt sätt att semestra på.
Däremot försvarar sig alla med hur de vill cykla, när jag beskriver en annan typ av semestercykling. Jämnt tempo, lätt packning, små tält, inget större överflöd. De hävdar att det är rätt för dem precis som du försvarar ditt cyklande nu.
utan vilja, längtan eller intresse att prova något annat. Jag har varit där ni är, jag förstår hur ni tänker. Det jag funnit med min cykling, är något jag inte förstått fanns tidigare. Det krävdes ganska mycket av mig för att cykla så långsamt under så lång tid, att jag upptäckte ett nytt sätt att njuta på mina turer.
Det finns bara en enda person som förstått vad jag pratar om. Trotts att jag diskuterat detta med vänner o bekanta jag mött under 25års tid och det är Airfoil.
Jag skulle inte klarar av att hålla mitt långa tempo om jag inte haft en så tungt packad cykel och kärra, låga växlar och sånna bekvämligheter att det blir både roligare och trevligare att både cykla och ta raster. För att nå dit jag vill komma, behöver jag göra halvhalter (för de som rider). Alltså nästan stanna och börja om, gång efter annan för att inte luras in i att åter forcera sträckan som kroppen strävar efter att avverka, det är en liten kamp som blir lättar att avvärja med åren men den finns där hela tiden och vill driva på.
DocktorGlas. Du sitter faktiskt oförskämt bekvämt på din cykel, du får inte ont någon stans på din stol, varför ska du då oroa dig för att du inte hinner avverka några mil per dag. Har du inte nackstöd på din cykel så skaffa det, luta dig tillbaka och njut av resan, lek med tanken att du går i stället för att cykla. Du sitter bekvämare på din cykel än de som tar en fika på ett kafé. Luras inte av tanken att avverka mil. Du kommer framåt fortare än de som vandrar i alla fall, och du har det så mycket bättre än dom, din packning lyfts upp av cykeln inte ner på dina axlar.
Men som jag sagt tidigare, jag mådde inte dåligt av att avverka mil per dag, därför vet jag att det fungerar bra för er som bara vill cykla på.
Varför jag tagit upp ämnet alls, är för att Bora efterlyste en vikt man kan uppnå i lyx utan att bli för tungt lastad. Mitt enkla svar blir; cykla som jag och du kan dra 120kg och ändå njuta mer.
Ni behöver inte ens prova de jag gör, för de krävs mer än ett litet försök för att nå dit. Det blir lite som att jag pratar för döva öron, när jag sedan pratat klart, får jag ändå höra hur jag orkar cykla så tungt lastad eller att jag tar med mig så mycket skräp eller kommentarer som ”jag tar aldrig med mig mer än XXkg allt annat är onödigt”.