Jag planerar att vandra från Kvikkjokk till Kisuris och sedan ner till Saltoluokta i sommar, med några toppbestigningar och vackra dalgångar. Jag har tänkt att gå från slutet av juni till slutet av juli. Jag funderar på hur det brukar se ut med möjligheterna att bestiga Bårddetjåhkkå, Bulkas och Nåite/Noajdde i slutet av juni/början av juli? Är det stor skillnad mellan olika år?
Hej Martin! Lite snabbt om tidpunkten. Ja, det kan vara mycket stor skillnad mellan olika år och vad som händer detta år beror på hur vädret och snösmältningen blir i maj och juni. Det kan alltså vara vara helt snötäckt på Luohttoláhko och naturligtvis på sluttningarna ännu högre upp. Eftersom du börjar i Kvikkjokk så är risken stor att de toppar du nämner är snötäckta vid den tiden du passerar. Snön kan dessutom vara mjuk och då blir det svårt eller omöjligt att ta sig fram. Jag skrev om en färd på Luohttoláhko i slutet av juni på min blogg här:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2009-10-01
Det kan vara både bättre eller sämre beroende på år. Den gången kunde vi bestiga Bårddetjåhkkå dagen efter (finns i ett senare blogginlägg) men det är som sagt olika år från år när det fungerar. Dessutom blir generellt sluttningar som vetter mot söder och sydväst snöfria betydligt fortare än i andra väderstreck. Är det en vindpinad bergskam kan det ske väldigt tidigt. /Hans