OJ! - Ibland plockar man upp kvarlevorna efter er..
Inget trevligt..
Försiktighet är en dygd.. Adrenalin kan man få tag på närmare håll vid bebyggelser..i kickar.
Kommer att bli sämre -på svenska sidan med pengar till räddningsutryckningar. Bara påminner, att kåtor för skydd i snöstormar vintertid är borta om 10 år, rasar.
På alpina sidan, färre folk, äldre klättrare i fjällräddning, möjligt norska räddninghelikoptrar blir det enda som finns..
Norge, har dock sin ekonomi stor och oljig..så där går det bra.
I Sverige lär ni få betala utryckningarna med koptern..ring inte i onödan då..
I Kebne finns en länk än så länge för GSM-mobiltelefon.
Räkna inte med det på andra håll i fjällvärlden..om ni inte har Iridium/Globalstar satellitTfn.
Och visst det dör folk, oftast i onödan.. andra begår självmord, hopplösa fall att hittas i alpin miljö, andra hänger sig.., några kanotdrunknar, störtar med parasailskärm, sailflygare nära krocka med kopter, benbrott så blodet sprutar, skoterolyckor, skallskador av fallstenar, explosioner, utmattningar, fryser ihjäl, faller, halkar...fastnar på klipphyllor,vrider-stukar-knäskadar... grotthändelser ähum.. dykdödsfall i tunnel och faktiskt 6000 kr hittelön för finnspets !
Fallolyckor för hundar och ren också, samt örn i försöksattacker mot hund..
-Trollväggen, är föremål för mångas död. Anhöriga får det jobbigt. 'Rasväggar' + 'Isfall', är inga ställen som jag tycker folk ska sätta upp som nåt självmål.
Som same utmanar jag inte döden..har sett för mycket av sånt bland turister. Men jag säger att ibland är det tur för en del, att man är ute åt tjotta ibland...
Riktig mat + LED-lampor för flerdygnsbruk, så hittar man nog er till slut.. i värsta fall till vårn.