dobben; sa:
Varför ska tråden läggas ner? Det är väl bara att sluta läsa om man är trött på den.
Jag menade inte att förolämpa dig genom att säga att unga är dumma, det är ju bara ett faktum att de relativt sätt är mindre erfarna och bristande erfarenhet kan kallas dumhet om man hårdrar det lite. Jag har också varigt ung och dum men jag insåg det så jag var inte lika kaxig som du. Nu är jag gammal, eller åtminstone ädre än du, och erfaren. Men du kanske menar jag har någon sorts bristande förmåga att hantera all information som jag kommit i kontakt med. Så kan det ju vara men oavsett det så måste man faktiskt prioritera och generalisera. Jag har inte och kommer inte att ta del av all information jag kan hitta om dig därför att jag redan har kommit i kontakt med sådana som dig väldigt många gånger (nu pratar jag inte om din personlighet utan om den roll du tagit på dig). Min erfarenhet säger mig att min bild av dig inte skulle förändras även om jag gick djupare så därför avstår jag. Men du kanske är helt unik och då har jag missat något men det förändrar inget eftersom jag bara är intresserad av den typ jag tror du är och inte dig personligen.
Jag vet inte vad din definition av att överleva som företag är men i min begreppsvärld så innebär det att man har någon form av verksamhet som ger intäkter och det tycks ju inte du ha. Ha f-skattesedel, företagsidé och en hemsida kan ju vem som helst ha.
Kostar det 15000 att hålla sig cyklande en vecka? Har du inte redan en cykel och viss utrustning?
Jag skrev tidigare att all publicitet var bra (självklart finns det undantag) men det gällde mer för att dra uppmärksamhet till cykelprojekten som vi då diskuterade jag tror inte att det här gagnar ditt företag, så nu måste jag även ifrågasätta din kompetens som marknadsförare.
Bristande erfarenhet är inte synonymt med dumhet då det senare handlar om att personen har problem att hantera informationen. De är två olika saker men det innebär inte att en person kan både ha bristande erfarenhet och vara dum. Men som du kanske också vet kan man vara dum även om man har efarenhet utav livet.
En intressant företeelse. Somliga människor vill gärna kategorisera och generalisera istället för att acceptera att verkligheten är mycket skiftande. Det finns inget svart eller vitt i livet bara gråa nyanser. Om man gör som du och kategoriserar människor baserat på lite information i fasta fack så riskerar man uppleva en värld med olika typer utav stereotyper. Men världen är inte sådan. Människor kan vara mycket lika eller olika varandra även om de till synes ser liknande ut. Inget du kan avgöra med blotta ögat. Visst kan man dra generella drag kring en grupp av människor men att derivera dessa drag till en person som mig och göra mig till en stereotyp ger troligen upphov till en helt felaktiv bild.
I min begreppsvärld innebär överlevnad att man inte går under (sådan är den generella betydelsen). Enligt NE:s ordbok betyder överleva: (lyckas) behålla livet i påfrestande situation: han överlevde trots de svåra skadorna
Bet.nyanser: a) med avs. på viss fara, prövning e.d. (lyckas) behålla livet trots: han överlevde den svåra sjukdomen; ; attacken; ; olyckan; ; chockstadiet.
Sedan hur du vill tolka ordet i fråga är ju upp till dig men att ansluta dig till den gängse uppfattningen vore ju inte fel. Men du har helt rätt i att nästan (finns undantag naturligtvis) vem som helst kan ha ett registrerat företag, ha F-skatt och hemsida. Däremot kan jag inte förstå hur du ur ditt (bristfälliga) material kan dra slutsatsen att jag inte har en verksamhet och inkomster?
Ett typiskt exempel på en person som är mindre begåvad är att personen i fråga gärna diskuterar saker som de inte har insyn i...
Jag hade viss utrustning men saknade grejer så som, vintercykelkläder, sovsäck, vätskesystem (i flaskor fryser det snabbt) osv. Sedan behövde jag byta ut trasig och utsliten utrustning så som hjul, däck, dubbdäck osv. Till det kommer kostnader för transport utav cykel upp till norr och från söder och hem. Under sommarförhållande kostar det inte alls lika mycket och det är klart att man kan komma undan billigare men frågan är hur stor chansen är då att man klarar det. I mitt fall kostade det kring 15 000 i reda pengar det här äventyret. Då bortser jag från grejer som jag kommer att betala för senare eller redan har betalat för så som hemsidan, mobiltelefonkostnader osv.
All publicitet är bra publicitet. Syns man inte så finns man inte, så är det inom näringslivet. Klart att det finns undantag från regeln men personer som inte köper framtida produkter för att de har sett diskussionen skulle ändå inte ha köpt produktera för de inte kände till företaget och produkterna. Dålig publicitet är snarare att ett företag har dåliga tjänster (jämfört med priset) eller produkter (jämfört med priset).