Tre frågor om tur till kebnekaise.

Ja du. Om du drar opp den 27. juni og drar hjem den 4 juni, så blir du der i nesten ett år.
Tror att alla med ett IQ högre än 25 inser att det är ett vanligt skrivfel och att Micke menar 27 Juni - 4 Juli. Det är kanske är en norsk grej att vara besserwisser! Det är nämligen inte första gången jag stöter på norska besserwissrar.

Tror att alla med ett IQ högre än 25 inser att det är ett vanligt skrivfel och att Micke menar 27 Juni - 4 Juli. Det är kanske är en norsk grej att vara besserwisser! Det är nämligen inte första gången jag stöter på norska besserwissrar.

Jag har aldrig träffat en norsk besserwisser, däremot många, många festprissar. Det är definitivt en norsk grej!
Att man nångång gör en tabbe eller klantighet som någon garvar åt är däremot en humorgrej, antingen så har man humor och bjussar på ett skratt, eller så saknar man det och blir sur.
Det har inget med nationalitet eller IQ att göra, tror jag.

Jag glömde förresten...fortsätt att ösa på med turtips, erfarenheter och sevärdheter. Jag och ungarna har också planer på att ta oss till toppen nångång i augusti. Det är dags att smitta dom med fjällfeber, jag hoppas på uppehåll och dimfritt för en topptur, då ska det väl leda till många fler vandringar i framtiden. Det kan vara läge för lite dagsturer i väntan på rätt väder så utflyktsmål tas emot med tacksamhet. Jag har en känsla av att om jag drar iväg arvingarna på en 15 timmars topptur i regn och med ett besök ovanför molngränsen så lär jag få traska runt på egen hand efter det, så det gäller att intoduktionen blir rätt.

Utflyktsmål i Kebnekaise....

... finns det gott om. Nu skrev CONSONO inte hur stora "ungarna" är, men har de väl tagit sig till Kebnekaise så är de kapabla till det mesta.
Toppen ska bestigas i bra väder för maximal upplevelse, men jag har även stått på toppen i kompakt varm dimma och vindstilla; en märklig upplevelse. I väntan på toppvädret kan man botanisera i dalen nedanför fjällstationen och besöka de enorma stenblocken (bl.a. Björngrottan om man hittar den) som har rasat ned från berget på södra sidan. Samtidigt besöker man jättegrytorna en bit uppströms. Vill man gå ännu längre uppströms längs leden mot Singi så kan man besöka den närmaste sjön och uppleva Tolpagornis nästan en kilometer höga och lodräta sydvägg på nära håll.
En tur upp till Tarfala är definitivt givande, fast är det för dåligt väder för toppturen så är det ofta dimma åtminstone längst upp i Tarfala. Man kan gå tills det blir för dimmigt och kanske se en glaciär(tunga) för första gången.
Även om Kebnekaisetoppen är i moln så kan de lägre topparna och platån norr om fjällstationen vara värda ett besök.
MEN ibland får man vänta i en vecka eller mer på ett väder som tillåter toppförsök. Då får "ungarna" lära sig att vänta. En nyttig övning det också men kanske inget som garanterar ett framtida fjällintresse.

j_felix som ikke forsto at jeg spøkte med mitt utsagn må enten ha en IQ på det nivå han mener at jeg har, eller i alle fall være en totalt humørløs person. Jeg kan også gi dette en eller annen negativ karakteristikk, men det lar jeg være. j-felix må gjerne komme med dette og andre utsagn om meg, for dette viser helt klart hva slags person han er.

Kapar tråden och ställer några frågor om det är ok...

Hur lång tid behövs ungefär (i ett lagom tempo och kanske en dag att vänta ut väder för toppturen) för turen Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb topptur-Nikkaluokta?

Ska man försöka undvika turen under fjällräven classic och ta det veckan efter eller märker man inte att det FC är då?

Vad kan ni tipsa om längs denna turen förutom toppturen då?

Kapar tråden och ställer några frågor om det är ok...

Hur lång tid behövs ungefär (i ett lagom tempo och kanske en dag att vänta ut väder för toppturen) för turen Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb topptur-Nikkaluokta?

Ska man försöka undvika turen under fjällräven classic och ta det veckan efter eller märker man inte att det FC är då?

Vad kan ni tipsa om längs denna turen förutom toppturen då?

Jag och sambons lillebror gick exakt denna tur 2006 och det tog 10 dagar inkl topptur och en dags inväntan av rätt väderlek. Vi tog det ganska lugnt och vilade en dag i Sälka också.

Vi tog båten upp i Vistasdalen och sparade på så sätt lite tid, en mycket trevlig båttur som rekomenderas.

Jag skulle försöka undvika att vandra när det är FC...

Lycka till.

//Thomas

Tack för tipsen

Tjipp

Tack för tipsen, vill även tacka Otto Støver, för min felskrivning av datum. Hade förvisso inte varit helt fel att tillbringa ett år uppe norr, slippa storstan.

Så ett litet förtydligande, det är från den 27 Juni till den 4 Juli, eller som de verkar säga i rätsalen, Jully.

Ha det gott.

// Micke

Kapar tråden igen med två nya frågor:

Hur funkar det det att flyga med packning med SAS? Någon som har erfarneheter? (Vet att max incheckat bagage är 20kg)

Var hittar man information om att ta sig mellan Kiruna flygplats-Kiruna och mellan Kiruna-Nikkaluokta?

Länstrafiken i Norrbotten .....

..... hittar du här: http://www.ltnbd.se/ Du hittar även Kiruna flygplats-Kiruna.
Packning och SAS är inga problem Ta med allt över 20 kg på dig (t.ex. vandrarkängorna) och i handbagaget om du inte vill betala för övervikten.

Kapar tråden igen med två nya frågor:

Hur funkar det det att flyga med packning med SAS? Någon som har erfarneheter? (Vet att max incheckat bagage är 20kg)

Gas och t-sprit får man inte ha med sig på flyget. Så det får du antingen handla inne i Kiruna eller i Nikkaluokta. Har du tur så kan du fråga vid flygincheckningen i Kiruna om det är någon som ska söderut som just blivit avplockad på sitt bränsle. Men då är det förmodligen inte så mycket kvar i behållaren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg