dePaul; sa:Förresten, att hitta dem är kanske inte så svårt. Däremot att rensa de små kräken är en annan sak!!
För att inte tala om att veta vilka man kan stoppa i truten utan att dö...
dePaul; sa:Förresten, att hitta dem är kanske inte så svårt. Däremot att rensa de små kräken är en annan sak!!
Haha, så, du plockar en helsikes massa svamp som du pillar loss med din pirathuggare med titanskaft, och sen slänger du hela klabbet ute i skogen? Nog för att man inte ska ta mer än man behöver, men är inte det där lite väl radikalt?dePaul; sa:Förresten, att hitta dem är kanske inte så svårt. Däremot att rensa de små kräken är en annan sak!! Måste erkänna att jag ibland, inför åsynen av mängden, slängt de flesta. Ja jag vet jag är en syndare .
~Paul~
Inte riktigt. I skogen, precis som du säger, så grovrensar jag. När jag väl kommer hem så brukar jag ta hand om svampen. Jag säger brukar.Strykarräven; sa:Haha, så, du plockar en helsikes massa svamp som du pillar loss med din pirathuggare med titanskaft, och sen slänger du hela klabbet ute i skogen?
^_^; sa:Sen har jag hört att en del borstar svampen istället, för att smaken försvinner om man sköljer eller har vatten på dem. Det kanske är så, men jag tycker ändå att mjölvarianten är så smidig att jag kommer fortsätta med den.
dePaul; sa:Svärtan du beskriver är början på förruttnelseprocessen. Mitt råd är att antingen; ge svampen en skjuts i ugnen på 60-70 grader i ca 6-7 timmar eller om du har tillgång till ett torkskåp för-torka svampen i minst fyra timmar på högsta nivån.
~Paul~
jennybo; sa:Paul!
tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen? Själv torkade jag tidigare i varmlufts ugn men har nu gått över till hushållstork då min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet. jag vet inte om jag märkt så stor skillnad annat är minskad elkostnad men du verkar ha rätt bra koll, någon idé?
ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!
Jenny
1. Nej. Inte om du sluttorkar svampen helt. Poängen är att du endast skall ge den en skjuts. När svampen har torkat på ca 45 grader (med öppen lucka!) i 4-6 timmar så tar du ut den och fortsätter att torka i rumstemperatur. Det tar minst 1 vecka till!jennybo; sa:1. tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen?
2. min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet
3. ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!
Jenny
-Que? Så har i a f mina föräldrar torkat svamp sen innan jag blev till, och det har aldrig krånglat. Har fortfarande kvar svamp i burkar som bara fyllts på över åren (så man aldrig når bottnen) vilket innebär att vi säkert har mer än 10 års "uppföljning" på en hel del av svampen. Det blir liksom problem när man flera år i rad plockar 10+ kilo svamp. Jag menar, det är ju inte precis en ändlig resurs...dePaul; sa:Men som jag påpekade tidigare: Att helt gå in för torkning i rumstemperatur är, precis som Kurt skriver, ganska värdelöst.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Torkade trattkantareller | Bär och svamp | 6 | ||
rensa trattkantareller | Bär och svamp | 12 | ||
Förvaring av trattkantareller? | Bär och svamp | 19 | ||
Massor med trattkantareller i Stockholm | Bär och svamp | 0 |