jennybo; sa:
1. tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen?
2. min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet
3. ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!
Jenny
1. Nej. Inte om du sluttorkar svampen helt. Poängen är att du endast skall ge den en skjuts. När svampen har torkat på ca 45 grader (med öppen lucka!) i 4-6 timmar så tar du ut den och fortsätter att torka i rumstemperatur. Det tar minst 1 vecka till!
Men som jag påpekade tidigare: Att helt gå in för torkning i rumstemperatur är, precis som Kurt skriver, ganska värdelöst.
2. Jenny, jag är ingen kemist men det här påstående låter väldigt konstigt. För det första. Vitsen med att man torkar svamp är att man avlägsnar vatten till ca 90 procent.
Det är således ca 10 procent som du aldrig kan få bort eftersom denna halt tangerar miljön i övrigt. Konsistensen är med andra ord främst beroende på hur mycket vatten det finns kvar i svampen och inte protein.
När det gäller hållbarhet så är frågetecknet ännu större. Kött innehåller avsevärt mycket mer protein än svamp. Jag har lagat kött (rostbiff osv) till en innertemperatur av 56 grader utan att därmed fördärva smaken
Om man sedan fortsätter att laga köttbiten tills man har avlägsnat det mesta av vattnet så blir resultatet en sk beefjerkey, dvs torkat kött. Inget fel på smaken där.
Men återigen, jag är inte kemist så det skulle vara kul om någon ville hoppa in här och ge sina synpunkter.
3. 20 kilo??? Holy cowry!! Bra att metoden fungerar för dig. Fortsätt i så fall med den och strunta i ugnsmetoden.
~Paul~