Trasigt liggunderlag!

avslutad210712

Gäst
Konstigt. Jag har aldrig haft problem med att få punka på liggunderlaget.
Just det, det kanske är för att jag inte är så där klen av mig, utan klarar att sova på ett vanligt underlag av cellplast...

;-)

/OJ

Nej det är inte problem att få punka på ett liggunderlag. Däremot kan problemet vara att undvika att få punka.

Visserligen har jag aldrig fått punka men jag vill ändå ha ett uppblåsbart liggunderlag. Kan kanske hänga ihop med att jag är så klen att min rygg inte klarar av flera nätter på ett cellplastunderlag.

Tur att det finns hårdingar som du där ute i naturen så vi andra har något att se upp till.

OOOOLika!!!

Pratar man liggunderlag gäller det att hålla tungan rätt i mun, det finns många olika modeller!

Som ung kille stötte man nog på armens liggunderlag (om man var ung innan 90-talets nedskärningar i försvaret...) 15 mm av någon sorts cellgummi. Nu finns det både tunnare och tjockare samt med profiler för att ge ett bättre lyft från marken.

Luftmadrasser är det väl få som släpar med sig mera?
Jag hade en vårnatt på en 6 kanalig Everest madrass, snacka om kylskåp! Den ledde kylan från marken in i kroppen! Var på Gotland 2007 och såg en dam, runt 30 taggar släpade in en uppblåsbar extra bädd från TV-shopi tältet, tog en halvtimme för henne å pumpa den med en liten handpump. Sedan sov hon inte där fick väl ragg å riktig säng...

Så har vi de självuppblåsbara madrassena, kör nu en 30mm thermarest de sista 3-4 åren, är skitnöjd, ute mellan april-november i mellansverige, inte fryst en natt, å andra sidan så klär man på sig lite mer vissa årstider.

Nej det är inte problem att få punka på ett liggunderlag. Däremot kan problemet vara att undvika att få punka.

Visserligen har jag aldrig fått punka men jag vill ändå ha ett uppblåsbart liggunderlag. Kan kanske hänga ihop med att jag är så klen att min rygg inte klarar av flera nätter på ett cellplastunderlag.

Tur att det finns hårdingar som du där ute i naturen så vi andra har något att se upp till.

Hoppas du såg min avslutande smiley.
Jag skojade till det lite (eller försökte i alla fall).

Någon dag kommer jag också köpa ett uppblåsbart, men även jag är orolig för punkteringsrisken.

/OJ

Någon dag kommer jag också köpa ett uppblåsbart, men även jag är orolig för punkteringsrisken.

/OJ

Punktering är ingen påtaglig risk,det är en 'problematik' som mest uppstod i samband med lanseringen av Exped's dunmadrasser.Vissa har ett behov,för andra en krystad motivering av de som bara måste ha det senaste (bästa?) då även det är en uppblåsbar madrass.

peter

Du skriver inget om vilken sorts liggunderlag du har, typ märke/kvalité... Mitt thermarest har nu varit igång i ung 6-7år och visar inga tecken på att ge upp. Har nu köpt två lågbudget från rusta till barnen men räknar kallt med att de håller kanske ett eller två år, allt över det är bonus. Det är med liggunderlag som med sovsäckar, lägg gärna en slant extra för det har man oftast tillbaka.

Roland

Lämnade det med flit då det var köpt på sportex och jag inte ville ha komentaren "Köp ett riktigt" eller liknande. Jag ville och fick lite olika reflektioner, tack!

Står det inte lifetime warranty på thermarest? Jo, enligt webben här:
http://www.thermarest.com/thermarestdifference.aspx
Men å andra sidan kan ju tillverkaren hävda att livstiden för liggunderlaget är över då det blivit en ballong. Det är ju inte självklart att det är min personliga livstid... ;-)

/Patrik, som kör thermarest sedan många år och även har det som madrass en solig dag på stranden
Funderar på ett prolite 4 large pga bredden
Konstigt. Jag har aldrig haft problem med att få punka på liggunderlaget.
Just det, det kanske är för att jag inte är så där klen av mig, utan klarar att sova på ett vanligt underlag av cellplast...

;-)

/OJ
Har inte heller fått punka tidigare, där emot har ett riktigt billigt underlag blivit ballongifierat, såg att någon lyckats få två TaR med liknande symtom.

Är Prolite 4 det enda underlag som är bredare än 51 cm? Kan klara mig på ett kort bara armarna inte kommer utanför.

Vore kanske en tanke till TaR att göra ett Prolite 3 som är 63 x 120 cm, eller finns det något liknande?

Är Prolite 4 det enda underlag som är bredare än 51 cm? Kan klara mig på ett kort bara armarna inte kommer utanför.

Flera av de tyngre Thermarestmodellerna finns också i Large.
Om du vill ha "det senaste" kommer till nästa sommarsäsong (om inte tidigare) Thermarest Neoair som är deras version av luftmadrass. Den ska vara lika varm som Prolite 3. Large 63 x 196 cm, 550 gram.

Punktering:
Jag fick punka på mitt Thermarest vid första vandringen med det (1994) när jag vek det dubbelt och sen satte mig där en Matterhornformad sten stack upp ur dvärgbjörken. Såhär i efterhand skulle jag nog kalla det handhavandefel. Efter en lagning har det hållit tätt. Men det är såklart alldeles för tungt för seriös användning :)

Andra natten började det knaka och poff en bula bredvid huvudet...

* Har detta hänt någon av er?
* Hur länge skall ett uppblåsbart liggunderlag hålla?
* Tips på vad jag skall köpa nu, för tre säsonger?

Ja, ett av mina thermarest har sagt poff... när jag tvättat det och lagt det ute på tork och solen sedan flyttat sig så det stekte liggunderlaget.. Kändes lite klantigt, kan jag säga. Det var säkert tio år då så det kändes okej att köpa nytt.

Jag gillar fortfarande Thermarest (prolite 4 regular nu senast) hyfsat bra sovkomfort/viktenhet tycker jag. Har kompisar som använder Expeds tjockaste dunvariant och de sover väldigt gott, men de väger över kilot. Tycker det är lite för mycket men om ett par år vill säkert jag också sova så skönt.
/H (som nu blivit så gammal att han vill ha en liten kudde när han sover) :)

McKinley Enduro light 180 air

Hej!
Köpte nyligen detta liggunderlag:
101422.jpg

McKinley Enduro light 180 air. Fungerar alldeles utmärkt och är inte alls allt för dyrt. Jag har inga erfarenheter av hur bra det håller eller hur lång livslängd det har eftersom jag nyligen köpt det. Men som alltid kan man ju lita på de lite kändare och bättre märkena.
Hur som helst är liggunderlaget mycket smidigt. Det är relativt litet nedpackat (även litet att sova på, men dock mycket skönt) samt lättuppblåst. Det blåser upp sig själv ungefär 60 % under någon minut, därefter blåser du upp resten med 10 andetag.

Köpt på intersport för 600 kr. Använt i 2 veckors tid i USA, sovt på hårda skolgymnastikssalsgolv. Fungerar utmärkt. Skönt och litet!

McKinley Enduro light 180 air. Fungerar alldeles utmärkt och är inte alls allt för dyrt. Jag har inga erfarenheter av hur bra det håller eller hur lång livslängd det har eftersom jag nyligen köpt det. Men som alltid kan man ju lita på de lite kändare och bättre märkena.

Man kanske inte alltid ska lita på McKinley, men i det här fallet är det ju ett liggunderlag från Pacific Outdoor med nya etiketter. Pacific Outdoor är en av Thermarests farligaste konkurrenter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg