Toppenkajak
Jag har avvaktat med att svara, då jag ju är medarbetare till företaget som importerar och säljer Boreals kajaker. Men eftersom ingen annan vill skriva, gör jag det, och hoppas det är OK.
Jag tycker Inukshuk är en av de allra bästa allroundkajaker som finns för personer av manlig normalstorlek och ett steg uppåt eller nedåt. Kajaken är lastdryg och stabil, men tack vare ett utpräglat kölsprång är den ändå mycket lättmanövrerad, till och med kul att paddla. Svarar fint på kantning och styrtag. Kursstabiliteten erhålls med det utmärkta rodret, ett riktigt högkvalitetsroder.
Min rumpa trivdes mycket bra med sitsen.
Kajaken är snäll i sjögång, är lättrollad och har på det hela taget inga underligheter för sig.
Plastgjutningen är av god kvalitet, som alla Borerals polyetenbåtar har Inukshuk bra finish.
På minussidan hamnar det höga ryggstödet som i originalutförande försvårade bakåtlutning för höga stöd och roll. Jag kapade ner ryggstödet på den kajak jag själv hade, i och för sig en mycket lätt åtgärd.
Ännu ett minus för den lite väl enkla lucklåsningen. Trassligt med banden. Här finns utrymme för förbättringar.
hälsningar
Jens