zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke?

Hur är intrycket av tältet efter denna sommaren? Är väldigt nyfiken på zpacks olika varianter och hur folk upplever dem.

Jag skulle också gärna vilja ha en utvärdering.

Har nu fått använt tältet drygt 15 nätter i sommar och höst.
-kondens: Ganska lite, främst om man får sova med båda dörrflikarna stängda. Det droppar nästan ingenting, så det är bara ett problem om sovsäcken ligger mot taket, så en platt sovplats är nästan en nödvändighet.
-storlek: Ok för en person med liten packning, att ha hunden med fungerar, men utan marginal. Två personer? Endast om det handlar om överlevnad IMO.
För den med "normalstor" packning eller om man någon gång tänkt sova två bör Plus-varianten användas.
-regn: Har hållit helt tätt i både duk och sömmar.
-hållbarhet: Har ännu inte varit utsatt för storm, men inget dukfladder eller svagheter upptäckta i den användningen jag haft. Har svårt att tänka att den starkare duken som erbjuds har någon större betydelse.
-värme: Kort sagt nej, detta tält är nog väldigt nära yttertempen nattetid. Det är dock svalt i solsken (har den blå duken).
Naturligtvis är det dragigt i detta tältet.

Kort sagt, robust och stadigt långt utöver vad man kan tro utifrån vikten. Har sina begränsningar i storlek och vad gäller värme, men är detta acceptabelt så kan det varmt rekommenderas. Ta Plus-storleken vid tvekan. Mycket extra yta för få gram extra vikt.
 
Beställde från USA, om jag minns riktigt var portokostnad $45 och Joe på Zpacks hade angett värdet på tältet till $50.
Jag beställde mitt till Norge, så förtullning och moms i Sverige får du själv kontrollera. :)
 
Beställde från USA, om jag minns riktigt var portokostnad $45 och Joe på Zpacks hade angett värdet på tältet till $50.
Jag beställde mitt till Norge, så förtullning och moms i Sverige får du själv kontrollera. :)

Funderar på att köpa ett Duplex. Vad kostar moms + tull etc. i Norge?

I Sverige lär det bli 12% + 25% + avgifter.
 

Liknande trådar