Trangias nyheter...

Re: Re: Giftiga material

Nordesjö; sa:
COA; sa:
varför envisas tillverkarna med att använda material som inte är bra för hälsan & miljön?

Ja, man ska nog undvika aluminium i kokkärl.
Om man har för avsikt att äta kastrullförvarad rabarberkräm ur dem året runt. :)

Annars får man nog i sig betydligt fler gifter ur fjälluften än ur sina kastruller. För att inte tala om gifterna man får i sig från myggmedlet och kläderna!

Resorna till och från bergen resulterar ju betydande utsläpp. Hur tänker ni här?
 
Re: Re: Giftiga material

Nordesjö; sa:
Annars får man nog i sig betydligt fler gifter ur fjälluften än ur sina kastruller. För att inte tala om gifterna man får i sig från myggmedlet och kläderna!

Ursäkta OT-inlägget:

Välkommen som medlem i 4000-klubben Martin!

Thure
 
Re: Re: Re: Giftiga material

thureb; sa:
Välkommen som medlem i 4000-klubben Martin!
Thure

Oj! Tackar så mycket. Här kommer nummer 4001!
Man undrar ju om man har nåt liv... kanske läge att göra som en viss fallskärmsjägare och hoppa ur herkan nu :)
(Visst, Patric var nära 5000, men om man tar bort hans marginal av mög-inlägg så blir det väl 4000. Eller kanske 2000... medan jag själv naturligtvis ligger på 4001 klockrena on-topic-full-metal-serious-nyttiga inlägg ;))

johankse; sa:
Resorna till och från bergen resulterar ju betydande utsläpp. Hur tänker ni här?

Och tillverkningen av all jäkla plast som man klär sig i och släpar omkring på är väl inte direkt balsam för naturen - vad är det för jäkla sätt?

Sammanfattningsvis är det nog så att vi friluftsnissar kanske inte vet att vårda naturen bättre än andra, men vi vet i alla fall att värdesätta den. Vilket är en bra början.
 
Re: Re: Re: Re: Giftiga material

Nordesjö; sa:
Sammanfattningsvis är det nog så att vi friluftsnissar kanske inte vet att vårda naturen bättre än andra, men vi vet i alla fall att värdesätta den. Vilket är en bra början.

Åk tåg till fjällen! Köp aldrig nytt!

Jag själv är nästan så duktig. :)

Av ekologiska skäl får jag hålla till godo med Trangia.

Men det finns ju inget helgjutet alternativ. Alla andra lösningar saknar stora fördelar som Trangiat har, även om vikten går ner. Kan ingen göra nåt åt det?
 
Tankegångar...

Nu är jag förmodligen hälso & miljöfacsist light. När jag köpte nytt Trangia t ex valde jag Duosal för att slippa ha direktkontakt med alu & maten.
Non-stick kan jag inte se någon anledning att använda faktiskt. Sluta köp sånt trams!!!

Ett jäkla sätt med all plast, ja inte behöver vi all plast omkring oss. Det tycks som tillverkarna smyger in plasten i kläderna.

Äh, hur som helst älskar jag att vara ute, gärna äta mat & dricka gott ur min TRÄkåsa.

:) Claes
 
Hoppsan!

Jag kanske borde nämna att mitt gamla Trangia inte hamnade på tippen, familjen har vuxit så vi tränger tvenne trangior...

/Claes
 
Re: Tankegångar...

COA; sa:
När jag köpte nytt Trangia t ex valde jag Duosal för att slippa ha direktkontakt med alu & maten.

Det tycker jag som sagt är helt onödigt och nojigt.
Antagligen gjorde du oändligt mer miljöskada när du indirekt tvingade fram nyproduktion av ett kök än den personskada som aluminium MÖJLIGEN KANSKE skulle kunna åstadkomma hos er som använder köket om ni ständigt förvarar sura livsmedel i dem och äter ur dem varje dag. Varför ni nu skulle göra det...
 
Naturligtvis handlar det om helheten och visst får man i sig mer gift på andra sätt, men jag föredrar att undvika aluminium & non-stickmaterial.

Jag förstår att Du tycker det är onödigt eller nojjigt, men jag (och andra) är av annan åsikt...

Många giftbäckar små bildar snart en självlysande å... då behövs ju inga batterier till pannlampan, kanske en bra idé ändå!?

:) Claes
 
COA; sa:
Jag förstår att Du tycker det är onödigt eller nojjigt, men jag (och andra) är av annan åsikt...

Japp - så är det naturligtvis.
Jag brukar generellt tycka att det är funkis att inte lägga sin nojjighetsnivå över Livsmedelsverkets, som ju ofta har minst sagt rejäla säkerhetsmarginaler. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
Martin Fjäderlätt Nyheter från Optimus 2006 Kök och brännare 21

Liknande trådar