Trangia mini tage/tamoj

Tage

Bästa benämningen nånsin var väl "Tage Grip", fast det är lite långt i dagligt tal. För det mesta säger jag väl "grepen" (betoning som "häpen"), men jag har ju bott i Vänersborg.
 
Jag kan meddela att tagen till slut nådde mig och anledningen till det lite långsamma svaret var att de var slut men att tjejen på Trangia letade efter en i gömmorna. Till slut hittade hon en och skickade den till mig för 20 kr + 14 kr porto. Utan tvekan den billigaste lättprylen jag köpt! Utan att ha använt tagen ordentligt utan bara testat hemmavid så känns den ganska stabil.

Tips till Trangia:

Gör ett UL-kit bestående av HA-gryta, lätt lock och mini-tage för en billig penning. Detta paket skulle konkurera viktmässigt med många titanvarianter till en bråkdel av priset.
 
Tips till Trangia:
Gör ett UL-kit bestående av HA-gryta, lätt lock och mini-tage för en billig penning. Detta paket skulle konkurera viktmässigt med många titanvarianter till en bråkdel av priset.
Fullt stöd! Samt precis vad jag själv, efter ett idogt kastrulletande, inset och plockat ihop för egen del :).
80 g för en enlitetsgryta är helt oslagbart. Optimala proportioner. Bredden passar dessutom ovanligt väl ihop med de ultralätta FMS-brännarna vi avhandlat i flera trådar.

En stor säkerhetsmässig fördel med lös tamoj jämfört med div. utvikbara handtag är att man slipper vältrisken vid excentrisk belastning - lätt hänt om det är litet eller lätt innehåll i kastrullen/stekpannan.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg