Traktorer på gc-väg

Ska vi vara lite petiga så är det skillnad på EPA traktor (äldre variant som inte får ny-tillverkas men befintliga får finnas kvar) och A-traktor (får byggas nya numera).

Det var därför jag skrev "EPA" inom citationstecken, för det är det som i princip alla tonåringar kallar sin A-traktor.
 
Jag undrar lite hur de som tycker det är svårt att stanna för en A-traktor i 30 beter sig om det istället råkar vara en bil med motorstopp som står mitt i vägen. Bilen med motorstopp syns troligen ännu sämre och står ju helt stilla (så det dyker upp ännu mer plötsligt).

Jag upplever att väldigt många kör fortare än vad som är lämpligt, för de är så vana vid att vägen är tom. Om det t.ex. är mörkt och regnar eller snöar så sikten är begränsad så saktar jag normalt in just eftersom jag inte ser tillräckligt långt fram. Jag blir i såna lägen ofta omkörd. Och jag förstår hur de resonerar, sannolikheten att det finns ett hinder på vägen är liten så man chansar.

När det gäller A-traktor och tonåringar så kan jag helt klart förstå behovet i glesbygd där det kanske är 2 mil till skolan och går buss 4 gånger om dagen. Är det kallt och jävligt ute vill man nog hellre sitta och puttra i en A-traktor än att frysa på en moppe. Moppe på vintern är ju inte så himla smidigt heller, en A-traktor med dubbdäck är nog betydligt mer praktiskt.

Men i storstadsområden där det finns gott om kollektivtrafik och de sällan kör mer än några kilometer åt gången är det klart svårare att motivera behovet.
 
Jag blir nyfiken på vad som egentligen menas med arbetsfordon och vilka lagar som reglerar deras framfrart. Bonden som kör sin traktor på gc-vägen utför ju knappast något arbete där.

(. Jag har annars stött på exempel på vad förare av arbetsfordon kan tillåta sig (dock inte på landsväg), t ex att börja backa ett brett och tungt fordon fast en bakomvarande cyklist inte hunnit leda cykeln till det smala säkra området vid vägkanten. Jag lyckades den gången i panik kasta mig åt sidan.)

Mest troligt letar du i fel ända om du söker en lag som reglerar arbetsfordon. Kommunen kan besluta om undantag från lokala trafikföreskrifter. Där jag bor tillåts exempelvis biltrafik på en cykelväg till ett antal fastigheter som ligger efter cykelvägen. Mest troligt fanns en bilväg där tidigare som gjordes om till cykelväg. Att de boende då får dispans känns rimligt. Likaså en bonde som behöver ta sig till sin mark.

Kontakta din kommun så kan dom nog upplysa om vad som gäller på den aktuella vägen. Att saker som detta ska beslutas på nationell nivå utan lokala undantag vore orimligt.
 
Du får gärna bevisa att det är olagligt att köra GC-väg när det är enda alternativet för bonden.

Jag har en sådan GC-väg bredvid en bekant. Jag känner bonden som kör där. Det har aldrig varit ett problem, polisen har aldrig varit på besök, och bonden har således aldrig blivit bötfälld för detta. Jag känner inte till något exempel där det inträffat -- men påvisa gärna något sådant tillfälle där en sådan "olaglighet" gått till domstol och nått laga kraft.

Det går liksom inte att använda en helikopter för att luftlandsätta traktorn på åkern. Bonden får köra dit, enda undantaget är motorväg/motortrafikled där traktorer är strikt förbjudna. I övrigt får du använda lämpligaste vägen till dit du behöver komma för att utföra ditt jobb. Traktorer "får" men "måste" inte köra på väg:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

Vare sig vägtrafikkungörelsen eller trafikförordningen tar upp den detaljnivå du frågar efter. Det står heller ingenstans att det är tillåtet att andas. Du får gärna visa att det finns lagstöd för att göra det... :)

Jag upprepar det jag citerade förra gången:
"Fordons plats på väg
6 §
Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Om särskild försiktighet iakttas, får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."

Jag fetstilar lite som inte är fetsilat i lagtexten.
Jag hittar inga undantag i lagtext från detta här:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att traktor ska i trafik föras på körbana och den får KORSA cykelbana men inte köra på den längs den.
Cykelbana är inte körbana.

Ser fram emot att du visar stöd (lagtext eller motsvarnde myndighetstext) för traktor att köra på GCväg.

Skulle någon hindra mig att andas skulle det orsaka min död och då kommer hen att dömas för mord/dråp/vållande till annans död beroende på graden av förberedelser och avsikt med gärningen. Alltså har jag rätt att andas.

/Patrik
 
Då låter det solklart för mig, traktorn körde på fel ställe. Vägen är inte motortrafikeld och cykelbanan är inte för traktorn.

/Patrik



Nja, som jag skrev ovan kan kommun ge dispens från lokal trafikföreskrift.

Eftersom vi inte vet om traktorföraren hade dispens kan vi inte avgöra om traktorn fick vara där eller inte.
 
Nja, som jag skrev ovan kan kommun ge dispens från lokal trafikföreskrift.

Eftersom vi inte vet om traktorföraren hade dispens kan vi inte avgöra om traktorn fick vara där eller inte.

Om dispenser utdelats för bonden i sin traktor att köra på GC-vägen borde GC-vägen skyltas motortrafik förbjuden (rund röd/gul/svart) med tilläggsskylt "Traktor och motorredskap kan förekomma" istället alternativt tillläggskylt till blåvota påbudsskylten. På en GCväg förväntar jag mej inte andra motorfordon än moped klass 2 i normalfallet.

/Patrik
 
Om dispenser utdelats för bonden i sin traktor att köra på GC-vägen borde GC-vägen skyltas motortrafik förbjuden (rund röd/gul/svart) med tilläggsskylt "Traktor och motorredskap kan förekomma" istället alternativt tillläggskylt till blåvota påbudsskylten. På en GCväg förväntar jag mej inte andra motorfordon än moped klass 2 i normalfallet.

/Patrik

Det är just ".... i normalfallet" som är betydelsefullt i sammanhanget.

Då kommun (och länsstyrelse) kan utfärda dispenser spelar det ingen roll vad som utgör normalfallet och gick det att hantera frågan med tilläggsskyltar hade det inte funnits ett behov av dispenser. Det räcker att ta en promenad i ett normaltstort samhälle för att förstå att tilläggsskyltar inte räcker för att få all verksamhet att fungera utan att dispenser är nödvändiga.

Menar du att en kommun gör fel om den tilläggsskyllt du efterfrågar ("..borde GC-vägen skyltas ..") saknas?
 
Det är just ".... i normalfallet" som är betydelsefullt i sammanhanget.

Då kommun (och länsstyrelse) kan utfärda dispenser spelar det ingen roll vad som utgör normalfallet och gick det att hantera frågan med tilläggsskyltar hade det inte funnits ett behov av dispenser. Det räcker att ta en promenad i ett normaltstort samhälle för att förstå att tilläggsskyltar inte räcker för att få all verksamhet att fungera utan att dispenser är nödvändiga.

Menar du att en kommun gör fel om den tilläggsskyllt du efterfrågar ("..borde GC-vägen skyltas ..") saknas?
Om en traktor framförs på GC väg någon enstaka gång med dispans kanske inte skyltning behövs men om det ofta kör traktor på GC-vägen tycker jag absolut det bör skyltas om det.
På en GCväg tycker jag inte man bör förvänta sig en massa undantagstrafik av stora fordon.
Såklart uppstår vägarbeten ibland men då skyltas de tillfälligt.
Snöröjning vintertid tycker jag inte heller kräver separat skyltning men om traktorn kör på cykelbanan flera gånger om dagen tycker jag en varningsskylt är på sin plats.

/Patrik
 
Om en traktor framförs på GC väg någon enstaka gång med dispans kanske inte skyltning behövs men om det ofta kör traktor på GC-vägen tycker jag absolut det bör skyltas om det.
På en GCväg tycker jag inte man bör förvänta sig en massa undantagstrafik av stora fordon.
Såklart uppstår vägarbeten ibland men då skyltas de tillfälligt.
Snöröjning vintertid tycker jag inte heller kräver separat skyltning men om traktorn kör på cykelbanan flera gånger om dagen tycker jag en varningsskylt är på sin plats.

/Patrik

Så kan man absolut tycka. För egen del ser jag gärna att gatukontor/trafikkontor inte slösar skattepengar (under förutsättning att de följer det regelverk som gäller för verksamheten).

Givet att sikten är god har jag svårt att tro att en tilläggsskyllt tillför något map trafiksäkerhet (kom ihåg att vi befinner oss i anslutning till åkermark). Klarar man inte av att uppmärksamma att det befinner sig en traktor på vägen missar man nog en tilläggsskyllt också. Men visst diskussioner som i denna tråd skulle kunna undvikas.

Jag tror att slutsatsen av tråden är att vi inte har en aning om traktorn fick vara där eller inte. Skulle jag gissa fanns bondens åkrar där långt innan cykelvägen byggdes och det skulle förvåna mig om bonden inte säkerställde att dispens fanns för att få tillträde till sina åkrar.
 
Med undantag för Stockholm och någon annan storstadsregion så tror jag man får acceptera att möta en traktor på CG-väg. Bönderna måste givetvis få komma till sina marker och de kör nog hellre ett par hundra meter på CG-väg än att dundra ut på landsväg, jag tror även att 99%av Sveriges trafikanter också tycker det är en bättre lösning. Det är ju inte så att de kör varje dag utan det är bara några få vändor per år.
Jag har då aldrig haft problem med att möta en traktor, det kostar inte många minuter att kliva åt sidan och låta den passera. Så är det att leva på landet, man måste helt enkelt samsas för att saker och ting skall fungera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg