Traktorer på gc-väg

Om inte traktorföraren hade utfört ett arbete så hade han nog inget på gc vägen att göra.

Läser kommentarer om alla 30/45 kmh fordon som redan nu är ett ökande trafikproblem. Dvs ”pappa betalar” bilar.
En bortskämd medelklass som har råd med nya fina bilar och pickuper som är omgjorda till ”traktor”. Inte gamla häckar som Volvo utan här visas plånbokens potens upp i all sin prakt. Inte ens nya fräna moppebilar slår dessa.
Detta samtidigt som många vuxna får vrida och vända på slantarna för att tanka sin gamla bil.
Det är nya tider nu!

"tämligen tydligt" är en sanning med mycket stor modifiation: de jag sett har använt dekalversionen - och låtit den följa bakändans alla veck och dyligt. Lååångt ifrån en tydlig varnande triangel då. Och inte syns den något vidare i mörker heller. Och är då hastighetsskillnaden sådär 70 km/h blir det snabbt livsfarligt för ungjäveln när upphinnande kö kommer ifatt. (Exemplet är hämtat från vår 2+1:ade 100km/h begränsade vanliga landsväg RV288 - där jag var otäckt nära att köra igenom en sån där dödsfälla för någon vecka sedan. Och jag hade säkerligen fällts som vållande, inte den där dödsfällekontraptionen!) De borde inte vara tillåtna utanför tätort. De borde inte vara välkomna på vägar som har högre begränsning än 40-50! Varför kan ungjävlarna inte åka motorcykel som vi gjorde i 16-årsåldern???
/Odd

Är denna 2+1väg motortrafikled så framförs traktorn olovligen där och då tycker jag du i trafiksäkerhetens namn borde ringa polisen och anmäla. Böterna får kanske föraren att förstå det olämpliga i framföra sin traktor där.
Ang hastighetsskillander är vi nära att tangera den långa tråden om tränande klungcyklister och cykelbanor.

Den generiska frågan är vem som ska anpassa sin hastighet efter vem?

Vi är helt överens om att stora fartskillander är farliga.

/Patrik

Patrik,
288:an är en helt vanlig landsväg - men 2+1 -konverterad efter en svår bussolycka för ett antal år sedan. 288 är den normala pendlarsträckningen mellan Östhammar/Öregrund ute vid kusten och Uppsala inne på slätten. Så tät snabb trafik morgon och seneftermiddag...
Fick hastighetsgränsen sänkt från 90 till 80 och 70 efter olyckan, som sedan efter färdigombyggnad till 2+1 höjdes till 100, men fick ingen motortrafikledsklassning. Det är för mycket korsningar antar jag...

Det är för mig alldeles uppenbarligen ungjävlarna i "modern-bil" -camouflerade traktorkrypare som ska bort från vägarna! Det är bara en tidsfråga innan det sitter en stressad familjebilsförare i tinget och ska förklara hur det kan komma sig att Octavian placerades som baksätespassagerare i BMW'n - och juniorerna i framsätet tvärdog...

En kortad Duett med flak hade Octaviaföraren säkert identifierat i tid...
/Odd

Märkligt resonemang om A-traktorer.
Det är tydligen ok med gamla rostiga häckar till Volvo men inte när pappa har råd att konvertera en modernare bil. Är en trött Volvo mera korrekt än en BMW, är den mindre i vägen eller är det bara jantelagen som styr vad som är rätt eller fel?

Det är också intressant hur dessa långsamma fordon kan vara en trafikfara, de är knappast de som kommer på två hjul ut ur kurvorna. Kan man inte hantera att hinna upp en A-traktor, hur skall man då kunna hantera ett stillastående hinder på vägen?

Det är tydligen ok med gamla rostiga häckar till Volvo men inte när pappa har råd att konvertera en modernare bil. Är en trött Volvo mera korrekt än en BMW, är den mindre i vägen eller är det bara jantelagen som styr vad som är rätt eller fel?

Det är också intressant hur dessa långsamma fordon kan vara en trafikfara, de är knappast de som kommer på två hjul ut ur kurvorna. Kan man inte hantera att hinna upp en A-traktor, hur skall man då kunna hantera ett stillastående hinder på vägen?

En rätt iakttagelse föranledd av min kommentar. Visst är det så att även andra än ”pappa betalar bilar” blockerar trafiken. Kanske har du rätt om jantelagen. Jag ser det kanske ur ett socioekonomiskt perspektiv där de ekonomiskt starka tar rejäl plats på gator och vägar. Trenden med riktiga bilar ökar i förhållande med ”rostiga Volvo häckar” och det är en klassfråga även om ordet känns obra.

När det gäller trafikfara så är väl det inte just det som jag ser främst, även om det framkallar onödigt mycket omkörningar. Det är de långa köerna efter som är problemet. Köer efter vanliga ”gula” traktorer har alltid funnits men skillnaden är att nu svämmas landet över av ”gula traktorer” och värre kommer det att bli. Trafikpolisen har noterat att frågan om framtiden är berättigad att fundera över.

En bortskämd medelklass som har råd med nya fina bilar och pickuper som är omgjorda till ”traktor”. Inte gamla häckar som Volvo utan här visas plånbokens potens upp i all sin prakt. Inte ens nya fräna moppebilar slår dessa.

Ja, en av grannsonens kompisar har en BMW A-traktor. Inte riktigt vad man tänker på när man pratar om "EPA".

Ja, en av grannsonens kompisar har en BMW A-traktor. Inte riktigt vad man tänker på när man pratar om "EPA".

Ska vi vara lite petiga så är det skillnad på EPA traktor (äldre variant som inte får ny-tillverkas men befintliga får finnas kvar) och A-traktor (får byggas nya numera). Båda får framföras i max 30km/h och köras med traktorkort (dvs av 16åringar (med dispens 15 åringar, t ex lantbrukarbarn).

EPA-traktor får har växel 1 och 2 kvar, ska ha stum fjädring och kan således lagligen gå över 30km/h men får inte köras fortare. Får som sagt inte nybyggas men entusiastiska ungdomar håller gärna liv i dessa.

A-traktor får nybyggas och ska vara begränsade till 30km/h, vilket på en modern bil innebär en elektronikdosa. Tyvärr säljs ofta dessa dosor med enkel urkoppling så det enkelt kan växlas mellan 30begränsade och normal bil-prestanda.

/Patrik

Jag måste erkänna att mitt förhållande till A-traktorboomen är kluvet.

Å ena sidan är det j-kligt frustrerande att gång på gång hamna i en lång karavan av bilar som fastnat bakom en EPA.
Å andra sidan innebär dessa rullande bromsklossar att vanliga bilister faktiskt håller hastighetsbegränsningarna lite bättre nu för tiden.

Man ska som fordonsförare kunna stanna för uppdykande samt förutsägbara hinder. Det är inte orimligt att det kör en A-traktor på landsväg som inte är motortrafikled och därmed får bilförare anpassa sin hastighet efter det. Det är ingen rättighet att köra högsta tillåtna skyltade hastighet, det får man bara om förhållandena medger det.

" Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Ja, man får inte köra onödigt långsamt heller, enligt den så kallade raggarparagrafen men om du kör lite långsammare än högsta tillåtna på landsväg för att hinna få syn på en a-traktor kan jag inte se att du skulle dömas enligt den paragrafen:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. "

Är du dessutom upphinnade så borde du se den röda traingeln långsamtgående fordon. Jag ser en större fara med mötesolyckor där stressade bilister gör en olämplig omkörning av traktorn, istället för att invänta rätt tillfälle för omkörning. Omkörning är inte heller någon rättighet.

Om man vill förbjuda a-traktorer på landvägen så är vägen framåt ny lagstiftning, så prata med dina politiker.

Men inga av dessa traktorer hör normalt hemma på skyltad påbjuden GC-väg.

/Patrik

Om än jag delar irritationen över frekvent förekommande långsamtgående hinder i trafiken, så får jag acceptera både förekomsten och att min uppmärksamhet på vissa vägsträckor måste skärpas.

Jag håller dock med Odd om att det blir fler "tillbud" med epor/a-traktorer än med jordbrukstraktrorer o.d.
Likaså blir det ännu fler tillbud med nya flashiga a-traktorer än med äldre epor/a-traktorer.

En jordbrukstraktor eller liknande långsamtgående fordon är i regel högre. Det syns bakom backkrön på längre håll.
Sådana fordon, samt äldre epor, identifieras också på ett helt annat sätt. Ser man en "modern" bil på två hundra meters avstånd så förutsätter man att det är en bil. I de fall det är en slarvigt skyltad a-traktor eller mopedbil så upptäcker man snart, ibland med förskräckelse, att avståndet krympt väldigt snabbt. Två sekunder i backspegeln innebär att det börjar bli tajt...
En äldre epa identifierar man snabbt på ganska långa avstånd.
Visst är jag ansvarig för att framföra mitt fordon på ett säkert sätt, men det innebär ju inte att en slarvig skyltning på något sätt förebygger olyckor lika bra som en korrekt skyltning. Alla krav på belysning och skyltning är ju till enbart för att minimera risken för identifieringsfel och missbedömningar.

Om vi håller oss till epor/a-traktorer så är min uppfattning att skyltningen är starkt korrelerad till årsmodell. En gammal epa har i regel en riktig skylt. En modern tingest har en påklistrad triangel slarvigt insänkt där nummerplåten ska sitta. Den är avkapad och följer plåten.

Att antalet nya "flashiga" a-traktorer ökat går nog hand i hand med den nya lagstiftningen (som jag får medge att jag inte är så jätteinsatt i). Krav på besiktning och andra nya krav har lett till att många utav de äldre fordonen skrotats och ersatts av nya.
Förutom att jag måste "programmera" om min hjärna till att a-traktorer numer kan se ut som vanliga bilar, så är det väl bara positivt(?).
Både besiktningskrav och yngre bilmodeller är ju bra för säkerheten.
Bristfällig skyltning är dock ett problem, men ett lätt åtgärdat sådant.

PS.
Traktorer ska såklart inte framföras där de inte är tillåtna.
Det hör väl till att man som bilist ska störa sig på allt i trafiken som inte är en exakt klon av en själv ;)

Om en bonde kör på en GC-väg för att ta sig till sina åkrar är det helt OK. Ibland kan det vara enda lämpliga vägen. Då är det väl också trevligt att hen bromsar in vid möte. Jag skulle också göra det. Det kan också finnas fler orsaker som gör att det är lämpligt och lagligt att köra traktor på GC-väg. Vid arbete är det inte förbjudet...

Annars är det som tidigare noterats inte tillåtet -- eller lämpligt.

När det gäller 16-åringar som åker på vanliga vägar i fordon som får göra 30 km/h så är jag också lite kluven. Om det nu ska göras så föredrar jag modellerna som är baserade på riktiga bilar. De har i alla fall oftast hyfsad krocksäkerhet. Mopedbilar har det inte. Så vitt jag vet är upphinnandeolyckor är faktiskt relativt ovanliga, även om de finns. De dödsolyckor jag känner till är vid frontalkrockar och sidokrockar.

Min irritation är mest självisk. Långsamma fordon stoppar upp trafiken och gör att jag får förbruka min fritid i bilkö. Jag gör hellre någonting annat. Långsamgående fordon provocerar också fram en del omkörningar som kan vara riktigt farliga för övriga trafikanter.

Inga av mina barn har haft vare sig moped, mopedbil eller A/EPA-traktor även om de funnits ett antal i grannskapet och bekantskapskretsen. Grannen erbjöd oss en moped gratis, men jag tackade nej. Mina barn har fått cykla...

Bägge har numera körkort, så de är för mig ett passerat kapitel.

Om en bonde kör på en GC-väg för att ta sig till sina åkrar är det helt OK. Ibland kan det vara enda lämpliga vägen. Då är det väl också trevligt att hen bromsar in vid möte. Jag skulle också göra det. Det kan också finnas fler orsaker som gör att det är lämpligt och lagligt att köra traktor på GC-väg. Vid arbete är det inte förbjudet...

Annars är det som tidigare noterats inte tillåtet -- eller lämpligt.

<klipp>

Du kan tycka att det är lämpligt för bonden att köra på GCväg på väg till sin teg (dvs inte utföra arbete på själva GCvägen) men jag tror inte hen har lagstöd för att göra det. Motbevisa mig gärna.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Kort paus på långcyklingen Landsvägscykling 19
avslutat250428 Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
avslutat250428 Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg