Om än jag delar irritationen över frekvent förekommande långsamtgående hinder i trafiken, så får jag acceptera både förekomsten och att min uppmärksamhet på vissa vägsträckor måste skärpas.
Jag håller dock med Odd om att det blir fler "tillbud" med epor/a-traktorer än med jordbrukstraktrorer o.d.
Likaså blir det ännu fler tillbud med nya flashiga a-traktorer än med äldre epor/a-traktorer.
En jordbrukstraktor eller liknande långsamtgående fordon är i regel högre. Det syns bakom backkrön på längre håll.
Sådana fordon, samt äldre epor, identifieras också på ett helt annat sätt. Ser man en "modern" bil på två hundra meters avstånd så förutsätter man att det är en bil. I de fall det är en slarvigt skyltad a-traktor eller mopedbil så upptäcker man snart, ibland med förskräckelse, att avståndet krympt väldigt snabbt. Två sekunder i backspegeln innebär att det börjar bli tajt...
En äldre epa identifierar man snabbt på ganska långa avstånd.
Visst är jag ansvarig för att framföra mitt fordon på ett säkert sätt, men det innebär ju inte att en slarvig skyltning på något sätt förebygger olyckor lika bra som en korrekt skyltning. Alla krav på belysning och skyltning är ju till enbart för att minimera risken för identifieringsfel och missbedömningar.
Om vi håller oss till epor/a-traktorer så är min uppfattning att skyltningen är starkt korrelerad till årsmodell. En gammal epa har i regel en riktig skylt. En modern tingest har en påklistrad triangel slarvigt insänkt där nummerplåten ska sitta. Den är avkapad och följer plåten.
Att antalet nya "flashiga" a-traktorer ökat går nog hand i hand med den nya lagstiftningen (som jag får medge att jag inte är så jätteinsatt i). Krav på besiktning och andra nya krav har lett till att många utav de äldre fordonen skrotats och ersatts av nya.
Förutom att jag måste "programmera" om min hjärna till att a-traktorer numer kan se ut som vanliga bilar, så är det väl bara positivt(?).
Både besiktningskrav och yngre bilmodeller är ju bra för säkerheten.
Bristfällig skyltning är dock ett problem, men ett lätt åtgärdat sådant.
PS.
Traktorer ska såklart inte framföras där de inte är tillåtna.
Det hör väl till att man som bilist ska störa sig på allt i trafiken som inte är en exakt klon av en själv