trailskor - vilka?

tips angående dubbar

Jag har fått mina gamla träningsskor (asics 1080) dubbade på bilverkstan, och dessa sparsamt använda väglöpningsskor blev plötsligt nya favoritskorna för all terräng (utom snö där man gärna vill ha lite grövre mönster på sulan oxå... blev bitvis halt på fjällorienteringen i somras :) ). Kostade en 50lapp och resultatet blev över förväntan då det dessutom känns som att dubbarna tar bättre än på ol-skorna.

Jag är sugen på ett par Montrail vitesse men det verkar inte vara så många butiker som för detta märke. Är det någon som vet var dom finns att få tag på i stockholmsområdet?

Stefan

Tror att dem finns i adventura butiken (eller vad den nu heter dvs gamla Tierra, Arcteryx etc den på Vasagatan)

Jag köpte ett par Hardrock för ca 1000 kr i Malmö. Fungerar bra som en allround sko, men lite väl hård för asfalt, men som en kombi sko är jag nöjd.
Grymt skön att ha som enbart vanlig stads, trekking pjuck.

Aha, då vet jag vilken butik det är! Jag var inne på Adventuras hemsida men kopplade inte ihop den med denna butik. Tack för hjälpen!

Stefan

VJ Sarva

Vill du ha ett par hållbara dojjor med dubb, som inte blir tunga av väta och ger stabilitet - titta på finska VJ:s modell Sarva. Lättare och billigare än Icebug. Du kan läsa om dem här: http://www.avantex.ebutik.se/. Kunnigt folk i butiken. Ring till dem. Jag är jättenöjd.

En viktig faktor för min del är att skon inte är för stum eftersom jag vill ha hyfsad dämpning (springer med Asics DS-trainer normalt) då jag kommer ut på grusväg/asfalt, vilket händer.
Hur är VJ sarva där? Den verkar ju vettig f ö med hydrofoba material och så.

Stefan

Var inne och provade på Sasquatch och fastnade för Montrail Leona Divide. Dom hade dock inte exakt rätt storlek hemma. Da'n efter så var jag inne på deras nätbutik och hittade skon för 450:- !!(förra årets färg). Mindre än halva priset så nu står dom här hemma i rätt storlek och allt. Snart ska dom ut i busken....

Stefan

NB 871

Själv köpte jag nya trailskor för några veckor sen. Det blev ett par New Balance 871, en modell i deras Off Road-serie. Jag har hunnit köra ett par pass med skorna och är än så länge väldigt nöjd.
http://www.newbalance.co.uk/Site 2002/FitSite/AW2004/Run-M871OR.shtml
Pris: 900 kr på Intersport.

När du väljer trailskor så ska du nog tänka på vad du ska använda dem till. Ska du använda dem till vad namnet säger, alltså trailrunning och inte lättare trekking och liknande, så ska nog skorna ha rätt så lite dämpning, ha en något hårdare yta som tål lite stryk, vara motståndiga mot väta men ej helt vattentäta, bra markkontakt, mm. Det är ondödigt med vattentäta skor om du tänker spring i dem, orsaken är att vattnet hittar in på något sätt och gör den det då kommer den inte ut sen.

Asics modell tycker jag inte om. Väger för mycket, är helt vattentät, klumpig och kostar väldigt mycket. Nej, inget för trailrunning. Kolla in senaste nummret av Runner´s World. De har ett test på trailskor. 16 olilka modeller.

/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
9331 Vilka blir topp 10 i C2? Multisport 1
9331 Vilka kommer att köra C2? Multisport 5
Luffarn Vilka kläder? Multisport 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg