Det är jag som lagt in det där stycket på Wikipedia.
Misstänkte det med tanke på vart IP-adressen ledde Satt du och längtade efter lunch med tjurig kod framför dig?
Själv åker jag helst utan stavar, men är en usel skridskoåkare ändå...
....men varför ska man välja att åka i motvind? Är det inte behagligare med medvind? Eller handlar det om någon slags späkning?
Misstänkte det med tanke på vart IP-adressen ledde Satt du och längtade efter lunch med tjurig kod framför dig?
Själv åker jag helst utan stavar, men är en usel skridskoåkare ändå...
Ja du. Det är inte alltid logistiken tillåter medvindsturer. Ofta startar och slutar man på samma ställe och om det då blåser så kan det vara svårt att helt undvika motvinden.
Jättebra initiativ Pausch! Vår förträffliga långfärdssport förtjänar verkligen att belysas ur alla aspekter. Ingen har monopol på åkstilen eller sitter inne med den absoluta sanningen om skrinnandets rätta utövande. En skridskoledare kan med gott samvete utbilda de nybörjare, som så önskar, i stavåkning!
Själv väljer jag helst turer med olika start- och slutpunkt - dom turerna tycker jag är roligast. Men måste man ha samma start- och slutpunkt har du förstås rätt. Och blåser det dessutom kraftigt en sådan dag kanske man ska avstå från turen - eller åtminstone se till att motvindsbiten kommer i början på turen och inte i slutet.
Kolla in dessa duktiga åkare
http://www.bertilstolt.se/video/isvideo/kloten2005.wmv
Med tanke på titeln för denna diskussionstråd, "Trätan om rättstavning", har jag nu ändrat "stakåkning" till "stavåkning" i Wikipedia-artikeln.
Med tanke på namnet på den här tråden är det kanske på sin plats att ta upp huruvida namnet på detta forum är rättstavat?