Den oförberedde får ont
KackDiamond; sa:
Här tänkte jag att folket på utsidan kunde skriva ned lite om hur deras träning ser ut inför en expedition/äventyrsresa. Berätta hur ni tänker när ni lägger upp ett träningsprogram. Berätta även vilken typ av expedition el liknande som ni tränat/tränar inför.Skoj att se hur det kan variera mellan olika områden och personer.
Hoppas att även dåliga övningsförberedelser kan vara lärorika
I somras (2004) cyklade en kompis och jag Gbg-Kiruna 168mil (slutmål var en bestigning av Kebnekaise). Trots (nu skäms jag lite...) relativt gedigen militär erfarenhet gick jag personligen in i expeditionen alldeles för oförberedd.
Utrsutningsvalet var inte optimerat (för mycket utrustning).
Medhavd utrustning var inte alltid lämpad (cykeldamasker, handskar etc).
"Slitageträningen" alldeles för obefintlig.
Slitageträningen: Dvs, jag missade massor av just "specialträning" (cykling) inför expeditionen, vilket fick "katastrofala" följder eftersom jag drabbades av hälseneinflamation/överansträngning i höjd med Lappland. Detta fick som följdfel att cyklingen gick långsammare och att mitt "toppbesök" fick ställas in. Mycket surt förstås. Lärdom: det räcker inte med mycket god fysik, kroppen måste även vara "van" vid strapatsen.
Utrustningsval: För mycket utrustning som aldrig anvädes. Anledningen till detta var en osäkerhet på hur expeditionen skulle genomföras samt dålig kännedom om "terrängen" (alltså vad för resurser som fanns längs cykelvägen). Det medförde att vi bodde alla nätter på vandrarhem/övernattning och åt all mat från restaurang/butik eller liknande. Medförd utrusting för övernattning utomhus, kläder samt förnödenheter lade många onödiga kilon till packningen.
Medhavd utrustning: För litet eller obefintligt "skarpa" tester av den utrusning jag medförde innebar att den inte alltid fyllde avsedd funktion. Cykeldamaskerna fungerade dåligt och jag blev blöt om fötterna och sedan nedkyld. Valda skodon var för mjuka för cykling och bidrog till hälseneproblemen. Styrstångsväskan var för "mjuk" och därmed svår att ha karta på samt att öppna under färd.
Och så vidare (en outsinlig källa att tömma ur
)
Till Kiruna kom jag och Ola kom ända fram (eller upp). Lärdomar (som jag såklart visste innan men var för lat för att utöva...): Träna, planera och öva!
Mvh
Niklas (som skall upp på berget i år!)