Träning dan efter blodgivning......

Var lämnar du? Numera mäts på de flesta ställen blodvärdet kapillärt i fingret innan tappning men när jag jobbade i Malmö 2001 så togs det i samband med att man startat tappningen.

Ujuj, det var åratal sedan någon stack mig i fingret vid blodgivningen! Bortrationaliserat i min stad, änna! (Nu sa jag nästan i vilken stad, va? Hihi! Taskigt att hänga ut dem, det är alltid extremt trevlig personal!)
Denna gång bad jag sköterskan göra en notering att vi kollar innan hädanefter. Det har hänt fler gånger att jag är precis på eller under gränsen, kanske därför mina återhämtningar är segare än för andra.
Däremot brukar jag få en "gratis-koll" av blodtrycket varje gång, inte dumt! Lämna blod är ett av få möten jag har med vården och dessutom hyfsat regelbundet, så det är perfekt för mig.

Tack för surftipsen på blodbildning! Kvällens syssla!

Intressant och lite ovanlig tråd på utsidan. Man kan ju konstatera av inläggen att påverkan på individen och orken efter blodgivning varierar, som det gör med mycket här i världen.
Jag själv tillhör dom individerna som kan springa eller cykla den vanliga rundan på "normal" tid även efter blodgivningen (samma dag). Jag har lämnat blod i 35 år och aldrig känt mig påverkad orkesmässigt. Men som sagt det finns stora skillnader
Jag har också hört om en stor dansk (tror jag det var) studie på blodgivare där man bla tittade på sjukdomsfrekvens hos blodgivare. Jag har inte hört om studien är avslutad men det vore intressant att höra vad utfallet blev. Ngn som hört ngt om denna undersökning?
Jag är själv övertygad att det har en positiv hälsoeffekt, men frågan är kanske oxå vad som är hönan och ägget? Sedan har man ju också den positiva känslan av att vara donator som ger till behövande och tom räddar liv. Må väl, Omar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg