träna med däck

Jag bor i skåne och gillar längdskidåkning. Det medför två problem.
1. Vi har dååligt med snö
2. Vi har dåligt med backar

problem 1 gör att det är rullskidor som gäller men avsaknaden av kupering gör att det ofta går lite för lätt så jag tänkte göra som äventyrarna och släpa däck efter mig för att få lite mer flås.
Det jag funderar på är vad för däck jag skall använda Har funderat på två scooterdäck alternativt 1 Apdäck (reservdäck) 1 motorcyckeldäck någon som vet vad som funkar bäst.

Men framförallt undrar jag hur jag skall fästa repet så att det stör så lite som möjligt.

borra ett hål i överkanten på däcket och fäst med en stor bricka så att det blir bra drag avlastning alternativ två borra så att du får två hål i däcket och dra igenom båda så att du får en triangel med två fäst punkter i däcket i överkanten, tror jag skulle ha gjort så.

Siven; sa:
Jag bor i skåne och gillar längdskidåkning. Det medför två problem.
1. Vi har dååligt med snö
2. Vi har dåligt med backar

problem 1 gör att det är rullskidor som gäller men avsaknaden av kupering gör att det ofta går lite för lätt så jag tänkte göra som äventyrarna och släpa däck efter mig för att få lite mer flås.
Det jag funderar på är vad för däck jag skall använda Har funderat på två scooterdäck alternativt 1 Apdäck (reservdäck) 1 motorcyckeldäck någon som vet vad som funkar bäst.

Men framförallt undrar jag hur jag skall fästa repet så att det stör så lite som möjligt.

Jag hade en gång tränat med däck i släp, då fäste jag repet i min Camelpack vätskerygga, den har breda remmar och det funkade fint när belastningen fördelades mellan båda bärremmar och midjerem.

tack för det jag har några drickasystem liggande skall prova med dem gäller bara att få tag i bra däck är det någon som vet vad som funkar bäst ett eller två mindre däck efterssom det kommer användas på trotoarer men det är klart större däck ligger stabilare på marken.

Vad gäller hjul som rullar sämre är det inget alternativ jag har redan tröga hjul det gör ingen större skillnad och en bromsande variant är inte gjord för att ligga på hela tiden en annan nackdel är att om det rullar för trögt och ligger på hårt tenderar man att falla över skidorna.

Siven; sa:
tack för det jag har några drickasystem liggande skall prova med dem gäller bara att få tag i bra däck är det någon som vet vad som funkar bäst ett eller två mindre däck efterssom det kommer användas på trotoarer men det är klart större däck ligger stabilare på marken.

Vad gäller hjul som rullar sämre är det inget alternativ jag har redan tröga hjul det gör ingen större skillnad och en bromsande variant är inte gjord för att ligga på hela tiden en annan nackdel är att om det rullar för trögt och ligger på hårt tenderar man att falla över skidorna.

Jag använde en vanlig gammalt 26tums cykeldäck som sett sina bästa dar, men tyckte vikten på den var lite för låg, så jag sågade till träklossar, la dem inne i däcken o skruvade fast dem helt enkelt, då fick jag till en lagom vikt för min del. Man kan ju skruva fast lite annat tyngre byggskrot som rör, vattenblandare till den vikt man vill ha. :)

Braute; sa:
Eller så er det jo fin trening å fylle en ryggsekk med vekter
Nackdelen med en tung ryggsäck är att det belastar axlarna så mycket; man får ont av att lyfta axlarna vilket man gör vid varje stavtag, utan att det bromsar framfarten särskilt mycket. Ungefär som att fästa vikter runt armarna när man springer.

Hej Magnus,
Lufsar själv runt en del i skogarna släpandes på däck. Köp en dragsele för pulkor och besök sedan närmaste däckfirma och be om att få några uttjänta däck utan fälg. Växlar själv mellan flera olika men motorcykeldäck är lagom att börja med, bildäck bromsar ytterligare och lämpar sig bra för träning på flacken samt när du kommit igång med det.

Kom i håg att skaffa en elsatiskt lina mellan dragselen och däcket! Om du ytterligare vill öka belastningen kan du springa i vandringsstövlar, fungerar toppenbra och du får garanterat en handfull kommentarer om du tar en veva genom centrum i stövlar och med däcket släpandes bakpå;)

Lycka till!
mvh Magnus

dessutom får man en ruskigt hög tyngdpunkt något som inte är så kul när man skatar samt att det blir svårate att få stopp något som inte känns så bra på rullskidor som ju inte är direkt lättstannade som det är

Siven; sa:
dessutom får man en ruskigt hög tyngdpunkt

:) VI snakker om å "vinterpakke" sekken, hvor vi søker etter et vesentlig lavere tyngdepunkt enn ved"sommerpakket" sekk, og heller ikke bruk av "monsterrygga", men en grei dagstursekk med brede aksleremmer.
Kombinert med hofterem for feste av dekk, så har du både ekstra tyngde og motstand.
Excellent for styrke og kondisjonstrening....

Braute

PS: Snøkjeda for lastebil i pulkadrag på skogsbilvei, det gir motstand det :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg