Jag sällar mig till dem för vilka det är leder, senor och muskelfästen som är "dimensionerande", långt före den rena muskelkapaciteten (åldern gör väl sitt till, men detta gällde även när jag var ung).
Tror TS ska uppskatta, att ovanan att gå i utförsbacke "bara" resulterade i träningsvärk (= normalt, oskadligt och övergående) i stället för knäproblem
Mycket bra fråga. I de återkommande diskussionerna om lättpackning ser man t ex rådet att gå med tung packning regelbundet utanför vandringssäsongen för att på så vis "orka" tyngre bördor under sommarens vandringar. Det kan väl bara öka slitaget på leder och senfästen? Dock tror jag också att viss styrketräning kan hjälpa till att avlasta de känsliga partierna; det kan gälla t ex övningar på balansplatta eller dito kudde, varigenom man stärker t ex muskulaturen kring knäna.
Jag skulle inte drömma om att gå med tunga bördor för "tränings" skull
Visst märker jag en tydlig skillnad på hur t ex mina problematiska knän beter sig, om jag ger mig av på bergsvandring eller (ännu mer) utförsåkning efter en period av fysisk inaktivitet.
Men hela skillnaden finns att hämta i lite grundläggande vardagsmotion, som ger lite "smorjning" av leder och senor, underhåller ett hyggligt stabiliserande muskelpaket kring knän och vrister och - inte minst - upprätthåller min smidighet/rörelseomfång.
Går jag över en viss träningsmängd eller tränar med alltför stor ledbelastning (att gå ner i trappor med tungpackad ryggsäck skulle falla inom den kategorin), så märker jag tydligt en gräns där träningen börjar slita på lederna mer än den bygger upp.
Inför en vandrings- eller skidresa drar jag därför snarast ner - inte mindre ofta, men kortare och lättare. Fortsätter dock att vara lika noga med stretching efter löprundor etc - jag märker att detta är till stor nytta för både leder och muskler, men min en gång stora smidighet blir allt svårare att upprätthålla med ökande ålder. Som ung kunde jag slarva med stretchingen efter en löprunda eller en dags utförsåkning, men den tiden är förbi
.
Ensidig styrketräning i gym-maskiner lär, om den inte balanseras av bl a smidighetsträning, snarast vara till nackdel - i värsta fall får man tunga, långsamma, korta muskler, som ökar riken för sen- och ledskador.