Saken är väl den att tjockt trä har lättare för att spricka än tunnt! Jag är faktiskt riktigt bombsäker på att så är fallet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
träkåsa
- Trådstartare ahrana
- Start datum
han e 13 år, om en 30-40 år kommer han att gå på tillräckligt många nitar för att inse att om en produkt som borde kosta x kostar en fjärdedel upp till en tiondel så är det något som inte stämmer.. om en kåsa kostar 300:- ut i butik så kan man räkna bort minst 100:- vilket är butikens förtjänst och för 200:- så kan det inte ta mer än 15-20 minuter att tillverka kåsan vilket gör den till en massproducerad kåsa, alltså en turistkåsa.. tämligen enkel matematik..
att det står manuellt säger inte ett skit, det betyder egentligen bara att den inte är 100% maskinpressad..
nej jag är snarare 18 år gammal...
Ska jag ta detta som ett personligt påhopp eller?
Haha står det verkligen så eller luras du nu?
Nej det är sant.
Vad gäller reklambeskrivningen så är det alltså en björk från norr om polcirkeln som enligt uråldriga traditioner ser ut som en kåsa och dessutom svarvats / putsats till 100% av en mänsklig tillverkare. Hoppas kaffet smakar gott och ha inte koppen full med hett kaffe i knät när älgen kommer.
Bosse
Tack, hoppas jag med... Och ska nog lägga ifrån mig kaffet innan älgen kommer fram..
nej jag är snarare 18 år gammal...
Ska jag ta detta som ett personligt påhopp eller?
är det något fel på 13 åringar eftersom det skulle vara en förolämpning?
är det något fel på 13 åringar eftersom det skulle vara en förolämpning?
nej. Tycker bara att det är fel av dig att trycka ned folk enbart för att de är yngre.
nej. Tycker bara att det är fel av dig att trycka ned folk enbart för att de är yngre.
-Patric- gör allt han kan för att trycka ner alla som inte tar lika mycket i bänkpress som han gör...
-Patric- gör allt han kan för att trycka ner alla som inte tar lika mycket i bänkpress som han gör...
bänkpress e fet repekt..
nix grabben, jag är konsekvent otrevlig mot alla.. slänger man ut hakan så kostar det, kläcker man ur sig dummeheter som det inte finns belägg för så kostar det, har man attityd så kostar det.. livet är sådant, säger man dummheter så kommer man att bli ifrågasatt, det är inget personligt.. jag har nämnt det tidigare i dina trådar, säger man saker på publika forum så måste man tåla att man blir synad och ifrågasatt, precis som att man med tiden lär sig att till exempel en kåsa för 300:- är en turistkåsa så lär man sig att inte ta saker personligt... jag har sagt hur korkade grejer som helst här och fått på fingrarna massor av gånger precis som dom flesta andra, så är det, ta det inte personligt.. det värsta är folk som har stor haka och ömma tår, tänk på det..
nix grabben, jag är konsekvent otrevlig mot alla.. slänger man ut hakan så kostar det, kläcker man ur sig dummeheter som det inte finns belägg för så kostar det, har man attityd så kostar det.. livet är sådant, säger man dummheter så kommer man att bli ifrågasatt, det är inget personligt.. jag har nämnt det tidigare i dina trådar, säger man saker på publika forum så måste man tåla att man blir synad och ifrågasatt, precis som att man med tiden lär sig att till exempel en kåsa för 300:- är en turistkåsa så lär man sig att inte ta saker personligt... jag har sagt hur korkade grejer som helst här och fått på fingrarna massor av gånger precis som dom flesta andra, så är det, ta det inte personligt.. det värsta är folk som har stor haka och ömma tår, tänk på det..
Det skall jag göra.
Har förresten använt min turistkåsa uppemot 10 gånger nu... Och den verkar duga ett par år till iaf
Kan förresten tipsa om Kero.se, den sajten verkar var mycket bra.
Ps. Hittade ett antal björkvrilskåsor där som är lite dyrare än den jag har.
Mvh Christer
Här pratas det om hur man gör sin egen. Om man skulle gå ut och testa....
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40267
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40267
Det skall jag göra.
Har förresten använt min turistkåsa uppemot 10 gånger nu... Och den verkar duga ett par år till iaf
Kan förresten tipsa om Kero.se, den sajten verkar var mycket bra.
Ps. Hittade ett antal björkvrilskåsor där som är lite dyrare än den jag har.
Mvh Christer
Så... Nu har jag haft kåsan med på älgjakt i 5 dagar... Och den är helt perfekt; både funktionell och vacker....
Tycker absolut att de tar för lite betalt för dessa kåsor därifrån jag köpte den.
fiberriktningen
apropå träkåsor så har jag lite erfarenhet. Det viktigaste när det gäller trä är att följa fiberriktningen. En vril har en fiberriktning som följer formen på vrilen. Därför ska kåsan tillverkas så långt det går efter vrilens form (skaftet för man av en bit av stammen). Då får man den största hållbarheten. "Turistkåsor" görs ofta efter en förbestämd form ur störra vrilar. Då får man ändå ändträ i vrilen och risk för sprickor. Nu är vrilar i sig hårdare än vanligt trä, så det är ändå bättre att tillverka dem av vrilar. Jag tror att en "turistkåsa" kan hålla väl så länge om man har tur. Men ska den hålla riktigt bra ska den vara gjort på riktigt "traditionellt" vis. Men då får man nog betala en del. Först ska man nämligen irra runt i spenaten och hitta en vril som är lagom till en (1) kåsa. Sedan ska den huggas ur med en tjäckelyxa och grovformas innan den torkas långsamt. När ämnet är torrt hugger och täljer man kåsan färdig, invändigt och utvändigt. Istället för eggverktyg kan man ju använda höghastighetsputskulor och annat. Inte för jag vet om det går fortare...
Niklas Karlsson
www.ahardslojdlife.com
apropå träkåsor så har jag lite erfarenhet. Det viktigaste när det gäller trä är att följa fiberriktningen. En vril har en fiberriktning som följer formen på vrilen. Därför ska kåsan tillverkas så långt det går efter vrilens form (skaftet för man av en bit av stammen). Då får man den största hållbarheten. "Turistkåsor" görs ofta efter en förbestämd form ur störra vrilar. Då får man ändå ändträ i vrilen och risk för sprickor. Nu är vrilar i sig hårdare än vanligt trä, så det är ändå bättre att tillverka dem av vrilar. Jag tror att en "turistkåsa" kan hålla väl så länge om man har tur. Men ska den hålla riktigt bra ska den vara gjort på riktigt "traditionellt" vis. Men då får man nog betala en del. Först ska man nämligen irra runt i spenaten och hitta en vril som är lagom till en (1) kåsa. Sedan ska den huggas ur med en tjäckelyxa och grovformas innan den torkas långsamt. När ämnet är torrt hugger och täljer man kåsan färdig, invändigt och utvändigt. Istället för eggverktyg kan man ju använda höghastighetsputskulor och annat. Inte för jag vet om det går fortare...
Niklas Karlsson
www.ahardslojdlife.com
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Göra en egen kåsa? Träkåsa? | Utrustning allmänt | 8 | ||
Träkåsa. | Utrustning allmänt | 12 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg