träkåsa

dessutom, vill man ha en överjävligt bra kåsa så finns dom i äkta plast

Nja.

Plast håller oftast inte så bra (finns några lite bättre modeller) dessutom så isolerar trä bättre.

Termosmuggar är rätt bra på att isolera men hållbarheten är inget vidare på de jag haft.

Känslan i en riktig träkåsa är överlägsen. Men räkna med att den spricker förr eller senare och laga den då med färsk araldit.

Thure

pic_17677.jpg

Nja.

Plast håller oftast inte så bra (finns några lite bättre modeller) dessutom så isolerar trä bättre.
[/img]

Thure, thure.. vad jobbar du med egentligen..

*fniss* det var ett skämt.. jooo, jag har i alla fall inte haft sönder någon plastkåsa, jag har till och med kört över en fikakorg med traktor, men du borde veta vid det här laget att jag bakom min moraknivsfasad är en nästan manisk prylnörd.. jag älskar fina grejer och naturligtvis så är en riktigt fin handgjord vrilkåsa den vackraste formen av dryckeskärl som kan uppbringas och allt smakar bättre i den.. jag gillar dock inte "wanna be" kopior på riktigt hantverk, då kör jag hellre plast..

Den stora frågan är hur tunn kan en vrilkåsa göras och ändå hålla? 1 mm tjocka väggar? En tunn vrilkåsa väger med största säkerhet mindre än en plastkåsa men det kan naturligtvis finnas kolfiberkåsor med titaninlägg som väger 0.015 g mindre.

Träkåsor

kan inte göras tunna runt om utan de måste tunnas ut varefter mot kanten.

Tjockleken beror på träkvalitet och storlek på kåsan.

Thure

jooo, jag har i alla fall inte haft sönder någon plastkåsa, jag har till och med kört över en fikakorg med traktor, men du borde veta vid det här laget att jag bakom min moraknivsfasad är en nästan manisk prylnörd.. jag älskar fina grejer och naturligtvis så är en riktigt fin handgjord vrilkåsa den vackraste formen av dryckeskärl som kan uppbringas och allt smakar bättre i den.. jag gillar dock inte "wanna be" kopior på riktigt hantverk, då kör jag hellre plast..

Den vanliga militärmodellen av plaskåsa håller nog rätt bra men jag trivs inte med känslan och kaffet eller annan varm dryck svalnar för snabbt.

Termosplastmuggar har bra funktion men har inte hållit så bra.

Alla prylval är kompromisser.

Thure

webbutik...

Köpte just en från Articshop...

Tror den duger... ;)

det är en vad dom kallar "turist" kåsa, inte snidad ur björkvril.. den kommer säkert att funka fin, fint men den kommer efterhand att spricka.. du kan ju o andra sidan köpa 10 turistkåsor till priset av en vrilkåsa..

Tyvärr så är det en björkvrilkåsa.

Och om den går sönder så Kan jag ju iofs skaffa mig en riktig som jag gör själv... ;)

http://www.arcticshop.se/ProductPopup.aspx?filename=10-109_skaftkåsa_L_82.jpg

Kan inget mer säga att jag fått min kära "turistkåsa" nu, och du Patrik.. Du hade FEL!! ;)

Detta står det på lappen som följde med; Kåsorna har tillverkats av sällsynta björkknölar(antar att de menar björkvril), som patinerats av midnattsol, norrsken och smällkalla vintrar. Föremålen tillverkas manuellt enligt urgamla traditioner.

Men ska som sagt prova den i veckan som kommer - älgjakt(!) och sedan så skriver jag hur det gick i denna tråd.
Mvh Christer Mattsson

han e 13 år, om en 30-40 år kommer han att gå på tillräckligt många nitar för att inse att om en produkt som borde kosta x kostar en fjärdedel upp till en tiondel så är det något som inte stämmer.. om en kåsa kostar 300:- ut i butik så kan man räkna bort minst 100:- vilket är butikens förtjänst och för 200:- så kan det inte ta mer än 15-20 minuter att tillverka kåsan vilket gör den till en massproducerad kåsa, alltså en turistkåsa.. tämligen enkel matematik..

att det står manuellt säger inte ett skit, det betyder egentligen bara att den inte är 100% maskinpressad..

Slår vad om att den håller....

Håller förvisso med om att kåsan på bilden med högsta sannorlikhet är snabbt ursvarvad och körd i bandputs på utsidan men jag tror samtidigt att en någorlunda senvuxen björkbit från en lagom knotig björk som behandlats rätt kommer att stå sig genom ett friluftsliv och bli snyggare med åren och det kaffe som färgar den. Troligen är den nog tjock nog för att inte spricka av lite fukt och värme.
En annan sak är ju sharmen med en riktig vril som ger tunna väggar och en knotig form både inuti och utanpå.

Bosse

Vad gäller reklambeskrivningen så är det alltså en björk från norr om polcirkeln som enligt uråldriga traditioner ser ut som en kåsa och dessutom svarvats / putsats till 100% av en mänsklig tillverkare. Hoppas kaffet smakar gott och ha inte koppen full med hett kaffe i knät när älgen kommer.

Bosse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solstace Göra en egen kåsa? Träkåsa? Utrustning allmänt 8
Impa Träkåsa. Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg