Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
träkåsa
- Trådstartare ahrana
- Start datum
Såvitt jag vet så säljer fortfarande Carl Wennberg - http://www.wennberg.com/ - på Svartmannagatan 11, Gamla Stan. Dyra kåsor men väldigt fina.
Massproducerade turistkåsor i trä spricker efter ett tag ... de måste vara av riktig björkvril för att hålla ... och är inte särskilt trevliga att dricka ur heller.
Själv har jag hittat ett par fina vrilkåsor på olika auktioner ... till väldigt bra priser. Kanske dock inte så bra köptips om du vill ha en nu snart.
Ytterligare tips på var du kan köpa via nätet finns i en tidigare tråd - http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=38489
Lycka till!
Massproducerade turistkåsor i trä spricker efter ett tag ... de måste vara av riktig björkvril för att hålla ... och är inte särskilt trevliga att dricka ur heller.
Själv har jag hittat ett par fina vrilkåsor på olika auktioner ... till väldigt bra priser. Kanske dock inte så bra köptips om du vill ha en nu snart.
Ytterligare tips på var du kan köpa via nätet finns i en tidigare tråd - http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=38489
Lycka till!
Har du tittat på
Svensk slöjd?
//J
Svensk slöjd?
//J
det är en vad dom kallar "turist" kåsa, inte snidad ur björkvril.. den kommer säkert att funka fin, fint men den kommer efterhand att spricka.. du kan ju o andra sidan köpa 10 turistkåsor till priset av en vrilkåsa..
det är en vad dom kallar "turist" kåsa, inte snidad ur björkvril.. den kommer säkert att funka fin, fint men den kommer efterhand att spricka.. du kan ju o andra sidan köpa 10 turistkåsor till priset av en vrilkåsa..
Men varför spricker den? Borde man inte kunna limma träklossar, så att träfibrerna inte går i samma riktning, och ha det som utgångsmaterial?
Tyvärr så är det en björkvrilkåsa.
Och om den går sönder så Kan jag ju iofs skaffa mig en riktig som jag gör själv...
http://www.arcticshop.se/ProductPopup.aspx?filename=10-109_skaftkåsa_L_82.jpg
Men varför spricker den? Borde man inte kunna limma träklossar, så att träfibrerna inte går i samma riktning, och ha det som utgångsmaterial?
Visst kan man det, men då går ju lite av "äktheten" förlorad. Charmen med en skuren ur en vril ligger ju till stor del i hur väl man har utnyttjat råmaterialet. Steget mellan att limma en kloss och att helt enkelt svepa en i fanér istället är inte särskilt stort.
Tyvärr så är det en björkvrilkåsa.
Och om den går sönder så Kan jag ju iofs skaffa mig en riktig som jag gör själv...
nu står det på en av kåsorna att det är utvald vril, det kan mycket väl vara så men att dom inte kan göra dom tunnväggiga som jag pratar om, dessa dom visar här är den typen jag vet brukar spricka, har sett så många kompisar som köpt och så har dom sprukit.. iofs är det inte ett skyddat varumärke så man kan väl egentligen kalla vilken skit som helst för björkvrilskåsa..
Visst kan man det, men då går ju lite av "äktheten" förlorad. Charmen med en skuren ur en vril ligger ju till stor del i hur väl man har utnyttjat råmaterialet. Steget mellan att limma en kloss och att helt enkelt svepa en i fanér istället är inte särskilt stort.
dessutom, vill man ha en överjävligt bra kåsa så finns dom i äkta plast
dessutom, vill man ha en överjävligt bra kåsa så finns dom i äkta plast
Det kan jag lätt hålla med på
Även om jag bara ska använda min träkåsa på älgjakten, så har man ju ändå en reservkåsa inbyggd i termosen...
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Göra en egen kåsa? Träkåsa? | Utrustning allmänt | 8 | ||
Träkåsa. | Utrustning allmänt | 12 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg