Tråd för klimatdebatt

Klimatförändringarna kommer att hända, och det finns ingenting vi i Swe kan göra åt det. Därför är det lite trist med all panik & pekpinnar i media & politiken. Vi är on-track som land, och utsläppen minskar sakta för varje år pga elektrifiering odyl. No worries ! :cool:
Fast jag är ju tämligen säker att vi är en av de "grupper" bestående av ca 10 miljoner människor som kan göra mest åt det. Vi och andra tiomiljonersgrupper i den rika västvärlden.

Fast jag är ju tämligen säker att vi är en av de "grupper" bestående av ca 10 miljoner människor som kan göra mest åt det. Vi och andra tiomiljonersgrupper i den rika västvärlden.

Den åsikten håller jag inte riktigt med om.

Det är där det släpps ut mest som det skulle göra störst skillnad om man skärpte sig.

Sverige ligger både under EU och Världssnittet per captia när det gäller co2 utsläpp.
Vi även är ett litet land med få innevånare så släpper vi även som land ut lite om man ser på stapeldiagrammen vilka som släpper ut mest i Världen.

Klimattomtarna brukar ibland hävda att vi ska tillskrivas utsläppen för allt vi importerar och köper från andra länder, men då måste vi i så fall avskrivas allt vi exporterar och säljer till andra länder om mattematiken ska gå i hop.

Sverige exporterar mer i värde än vi importerar, bla stål som ger hyffsat höga utsläpp så förmodligen skulle vi vinna på att räkna så.

Sedan vi slutade elda med villaolja på 70talet så ligger vi bra till i statistiken, även så skulle jag inte bli förvånad om vi toppar klimatskamligan.

Senast ändrad:

Det är där det släpps ut mest som det skulle göra störst skillnad om man skärpte sig.

Sverige ligger både under EU och Världssnittet per captia när det gäller co2 utsläpp.
Vi även är ett litet land med få innevånare så släpper vi även som land ut lite om man ser på stapeldiagrammen vilka som släpper ut mest i Världen.

Klimattomtarna brukar ibland hävda att vi ska tillskrivas utsläppen för allt vi importerar och köper från andra länder, men då måste vi i så fall avskrivas allt vi exporterar och säljer till andra länder om mattematiken ska gå i hop.

Sverige exporterar mer i värde än vi importerar, bla stål som ger hyffsat höga utsläpp så förmodligen skulle vi vinna på att räkna så.

Sedan vi slutade elda med villaolja på 70talet så ligger vi bra till i statistiken, även så skulle jag inte bli förvånad om vi toppar klimatskamligan.
Man måste bestämma sig om man vill bokföra utsläpp vid tillverkningen av varan/tjänsten eller vid konsumptionen av varan/tjänsten och hur man vill bokföra utsläpp pga transporter.

Jag har inget rätt eller fel i frågan men man får nog hålla sig till ett sätt att räkna och inte blanda efter hur det passar ens egen agenda.

/Patrik

Om man använder tillmälen som klimattomtar på sina meningsmotståndare tappar i alla fall jag lusten att försöka föra en seriös debatt.

Over and out!

Om man använder tillmälen som klimattomtar på sina meningsmotståndare tappar i alla fall jag lusten att försöka föra en seriös debatt.

Over and out!

Nu blev det nog ett missförstånd.

Tillmälet "Klimattomte" var riktat till de som för en ohedelig debatt där Sverige ska tillskrivas både sin egna utsläpp och samtidigt andra länders utsläpp.

Man får bestämma sig när man ska mäta om man ska tillskrivas produktionsutsläpp eller konsumtionsutsläpp på en vara.
Mäter och tillskriver man båda på en vara blir ju mätresultatet dubbelt på dom gram som en vara släpper ut jämfört med det faktiska värdet.

Bättre ätt vara ärlig i debatten än att försöka skuldbelägga ett land som Sverige med ohederliga metoder efter som vi redan tagit mer ansvar än de flesta andra angående våra utsläpp trots att vi är ett kallt land långt norrut.

Beklagar om det tog illa och någon kände sig utpekad eller blev kränkt av detta.

Senast ändrad:
Ok, jag kan skriva lite i denna tråd även om jag tycker att det är tråkigt att läsa orden miljömupp och klimattroll. Nog om det.

Det som är oroväckande är den hastighet som klimatförändringarna sker. Koldioxidutsläppen, tack vare förbränningen av fossilt, gör att den livsviktiga växthuseffekten har blivit kraftigare. De klimatmodeller som finns har inte svar på de frågor vi har om framtida klimat och väder. ”Vi vet inte” och ”det här har vi inte sett förut” hörs oftare.

Eftersom utsläppen av växthusgaser inte stannar i det land där de sker påverkar de alla och överallt. Därför påverkas andra mer än andra, beroende på förutsättningarna lokalt. Med lokalt menar jag stad, område, land, region mm. Inget konstigt med det egentligen. I Sverige får vi det till exempel varmare, med dess konsekvenser.

Allt jag skrivit ovan är fakta.

Jag vet inte vad mer jag ska skriva i tråden. Allt ovan är känt.

Hur vi gemensamt kan minska utsläppen av växthusgaser är en svår fråga vilket alla klimattoppmöten har visat.
Utsläppen måste minskas…och det är bråttom.

Själv tror jag mer på riktiga experter än självutnämnda experter. Och de riktiga experterna på den globala uppvärmningen säger att vi i Sverige visst kan göra något åt saken. Jag lyssnar på dem.
Jag håller med. Det IPCC kommit fram till är framtaget av riktiga experter.
Självutnämnda experter kan hålla på med sitt, ger ingen trovärdighet.
Många bäckar små, och vi i Sverige är bra på många saker, där vi borde öka exporten av kunskap. Det skulle skapa nytta på riktigt i många fall.

Dessutom är det så att majoriteten av CO2-ökningen i atmosfären sedan preindustriell tid har förorsakats av Västvärlden. Samtidigt är det de fattigaste länderna i världen som drabbas hårdast av den globala uppvärmningens konsekvenser.

Over and out!
Egentligen tycker jag att det är märkligt att friluftsentusiaster använder sig av nedsättande epitet som "klimattomte" och "miljötomte". Som naturälskare värnar jag om naturen eftersom jag älskar den. För mig är det svårförståeligt hur man kan vara naturälskare och samtidigt inte vara emot miljöförstöring. En förklaring kan kanske vara att en del naturälskare inte har förstått den pågående miljöförstöringen fullt ut.

Vi får försöka sluta använda ord som klimattomtar och självutnämnda experter. Sådana ord kan sammanfattas som nedsättande uttryck om andra människor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg