Kåta
Har läst några, men inte alla inlägg här. Jag har vandrat med Lättviktskåta från Moskosele, utan innertält och golv. Då var det riktigt regningt i två dygn i rad och marken var blöt, men "grusig" så den var bra drenerad. Då var det kondens, men eftersom väggen sluttar ner mot utkanten så rinner det förbi och droppar inte om det inte blåser och rister i tält duken. En annan sommar vadrade vi tre stycken med ett Begans tunneltält, trots att det inte var regnigt blev min sovsäck blöt av att ligga an mot innertältet och sög fukt som en veke. I år vandradejag med en hemmasydd kåta, liknande Moskoseles, men med golv. Vikten blev knappt 5 kg, dvs något mindre än Hillergs Keron 4GT.
Eftersom kåtor har höjd och sluttar hela vägen uppifrån och ner rinner den kondens som bildas ner i stället för att hänga som droppar. Det blir stor höjdskilland mellan in/utluftarna, vilket är en förutsättning för bra ventilation oavsett hur bra ventiler olika tillverkare skryter med. Utan vind blir ventilationen minimal, med in/utluftar på samma höjd, och till och med en tarp kan då få kondens. Golvet påverkar en del eftersom fuktig mark ger en del kondens.
Att innertält gör att kondensen minskar tror jag inte så mycket på, men den märks inte så mycket, för den hamnar på ytertälet, alternativt droppar ned på innertältet. Innertältet bildar en isolerande luftspalt och ökar komforten på det sättet, och är det av ett bra material som släpper ut ånga, men är impregnerad kommer kondensen som bildas hamna på yttertältet.
Ja det är så jag ressonerar och tycker mig ha märkt efter de få gånger jag varit ute, och jag tror det stämmer ganska bra med fysikaliska lagar också.
Ubbe