Berner Sennenhund - 20kg på ryggen eller 150kg på kärra. http://www.zughund.de/bs-12.jpg
Kärran begränsar dock stigvalet, men en tvåhjuling med stora däck klarar lite terräng.
Imponerande hund
Ni som aldrig haft problem med fukt i tältet, har ni verkligen aldrig sovit i ett undermåligt tält?
Började ni ert friluftsliv från start med att alltid tälta på platser med luftväxling, i välsatta kvalitetstält osv...
Jag har aldrig ägt ett tält som har kostat mer än 1500 kronor, jag tältar oftast vid sjöar och nej, jag har aldrig haft problem med drypande våta saker i tältet. Självklart har det funnits kondens här och var, och det kan så klart vara lite rått i luften på morgonen. Det kanske snarare är så att vi har olika toleransnivå för fukt? Att jag inte har upplevt det som ett problem behöver ju inte betyda att du skulle betrakta det som en torr plats.
Yttertältet blir alltid fuktigt om det inte får stå och torka i morgonsolen, innertältet brukar inte vara fuktigt. I alla fall inte så pass fuktigt att jag har stört mig på det.
I slutändan föredrar jag vindskydd över tält, det är oslagbart att vakna under nästan bar himmel. (Mygg är det enda som kan jaga in mig i ett tält)