Ej litet tält
Små enmanstält ger lätt mycket kondens.
I mina tunneltält( ej lättviktsvarianter utan de har ordentliga ventiler i båda ändarna)av fabrikat Hilleberg två och tremans upplever jag inte kondensen som något problem. Vissa nätter blir insidan på yttertältet plaskblöt. Detta torkas bort med en liten trasa innan jag packar ihop. I innertältet är det inga problem.
Tältets märke torde ha liten betydelse så länge det har rejäla ventiler och vattenavvisande innertält(som skydd mot kondensdroppar som skakas loss från yttertältet) Innertältet ska förstås "andas" bra ändå.
En fleeceflt på tältgolvet torde inte hjälpa däremot ett bra liggunderlag.
JM
2 frågor i all hast:
1. Kylan kommer från marken. Vad händer om man gör en fleecefilt i samma storlek som tältets golv, fäster det ex med kardborre och kan hänga det på tork dagtid? Borde isolera utan att väga för mycket. Jag har en hund som bär 20kg-150kg så jag är inte speciellt rädd för lite extra vikt.
2. När jag gått och klurat börjar jag undra om jag inte brukar ha för stora tält. Det har nog varit en hel del gånger som tältet kunnat rymt 1-2 personer till... Detta måste ju göra jättemycket för värmen, men påverkar det fukten negativt? Om något borde det bli mindre kondens om tältet är anpassat för fler flåsare.
Små enmanstält ger lätt mycket kondens.
I mina tunneltält( ej lättviktsvarianter utan de har ordentliga ventiler i båda ändarna)av fabrikat Hilleberg två och tremans upplever jag inte kondensen som något problem. Vissa nätter blir insidan på yttertältet plaskblöt. Detta torkas bort med en liten trasa innan jag packar ihop. I innertältet är det inga problem.
Tältets märke torde ha liten betydelse så länge det har rejäla ventiler och vattenavvisande innertält(som skydd mot kondensdroppar som skakas loss från yttertältet) Innertältet ska förstås "andas" bra ändå.
En fleeceflt på tältgolvet torde inte hjälpa däremot ett bra liggunderlag.
JM