Torkapparat

hejsan
regleringen sker vad jag förstår genom att släppa ut mer eller mindre värme med luftspjället.

som sagt , OBHn kostar 600kr -inte 3000kr...
digital ugnstermometer ligger i besticklådan och väntar..

vänligen nils
 
Fast luftspjället bör nog ändå vara helt öppet - för annars släpper man ju inte ut fukten.

Eftersom OBHn kör på rätt låg effekt så känns det inte helt nödvädigt med termostat. Så länge det finns vätska som avdunstar är temperaturen rätt låg och avtagande uppåt. Vartefter allt torkar höjs temperaturen. Så det kan vara bra att lägga det som ska torka vid lägst temperatur överst (att värme stiger uppåt har ingen betydelse när luften rör sig). Och det som har mycket vatten i sig, eller ska torka vid hög temperatur underst, närmast värmeelementet.

När allt är torrt blir temperaturen klart högre än när man börjar, men vad jag tror ändå inte att det blir varmare än 60-70 grader, så det är ingen större fara att något ska bli förstört.
 
Om man vill bygga själv kostar en pid-termostat inte många dollar på ebay, solid state-relä och en PT100-sensor är nästan gratis. Sen tillkommer bara värmeelement och en fläkt. Borde gå att bygga billigt om man verkligen vill, då kan man anpassa volymen hur man vill.

Bara en snabb tanke.
 
Om man vill bygga själv kostar en pid-termostat inte många dollar på ebay, solid state-relä och en PT100-sensor är nästan gratis. Sen tillkommer bara värmeelement och en fläkt. Borde gå att bygga billigt om man verkligen vill, då kan man anpassa volymen hur man vill.

Bara en snabb tanke.

Hur skulle världsekonomin se ut om alla envisades med att bygga egna saker så fort man ska ha nått?
Nämen skämt å sido, jag använder en Hushållstork från Stöckli, funkar hur bra som helst och vill man torka mer så slänger man bara på fler ollor.

(vet inte om jag bryter mot några forumregler nu, i så fall ber jag om ursäkt i förskott)

http://www.svampfoten.nu/prod01.htm
 
Det här tipset med Nordica Tork är väldigt intressant. Det vore praktiskt att torka grönsaker och frukt istället för ugnen. Det är ju bra pris, runt 600 kr. Det blir ju billigt i längden när man kan torka egna grönsaker inför vandringsturer. REAL-mat är väldigt dyra, nästan 100 kr per påse.
 

avslutad210712

Gäst
Äger själv ingen Evermat, men har lånat en ett par gånger. Igår plockade vi 12 liter jordgubbar och dom går inte in i evermaten - den sväljer kanske hälften. Sedan gillar vi att äta torkad frukt som godis både hemma och på tur och då fyller man snabbt en evermat. Svamp skall vi inte tala om - det kommer nog ingen tork att svälja utan det brukar vi bre ut på kökshanddukar i hela vår bostad. Under äpplesäsongen blir det lätt mycket äpplen och dom tar mycket plats.

Egentligen tror jag du har rätt i att en evermat räcker långt, men när man inte har en egen utan lånar så blir det väldigt intensivt under den tid man har torken hemma hos sig och då önskar man sig lätt något större.

Ni som använder OBH Nordica - tycker ni att det är krångligt att det inte är termostat? Finns det ingen form av värmereglering alls?

/joakim

Det är klart att får man stora satser av något som man skall torka så kan det vara svårt att få en Evermat att räcka till. Jag tänkte liksom mer ur ett fjällvandrarperspektiv där man kan ta en sak varje dag under några dagars tid.
 
hejsan

fick min OBHnordica svamp&grönsakstork. tog lite tid, finns fler kvar på elgiganten kiruna.
provar för fullt,
visst ska det jag torkar bli "stenhårt"-torrt?

har kompletterat med ett stekpannestänkskydd med demonterat handtag, att lägga köttfärsen på.
clasohlsson Artikelnummer 34-1440.
digital stektermometer verkar vara en bra ide'
att lyfta lite på locket och/eller ollorna för att få ner torktempen verkar behövas-försöker hålla runt 50 grader

annars nöjd för pengarna.

god tork
vänligen nils
 
I en tom garderob fixar du avluftning genon att borra grova hål i dörrens översta del. Lägger in glidlister för hyllplan. Hyllplanen bygger du av ramvirke och rf nät, fästs med häftpistol, rf häftor.
Thermostat monterar du i överändan av garderoben, ställbart 30-50° är bekvämast. I botten ställer du en kupefläkt som matas via thermostatet. Du kan göra matlagning i helaspisen modellen och ändå hinna torka. Har du automatvärme hemma så är det ett helt element extra.
Enda risken vi upptäckt är att torkar man mycket vintertid kan det bli kondens på fönstren.
Har oxså låna små snitsiga torkar innan vi byggde en rejäl egen.
 
visst ska det jag torkar bli "stenhårt"-torrt?

Nej, du behöver bara få ner fukthalten under en viss procent (jag minns inte exakt hur långt ner man behöver gå). Enklaste sättet är att väga maten så ser man hur mycket vatten som gått bort (man får sen kolla i tabeller för att uppskatta hur mycket vatten det var i från början).

Torkar du för hårt så tar det bara onödigt lång tid att blöta upp maten igen.

Titta t.ex. på torkad salami eller russin. De är inte torkade stenhårda.
 
I botten ställer du en kupefläkt som matas via thermostatet.

Det är väl dumt? Då stannar ju fläkten (och också luftcirkulationen) när det blir varmt? Det är väl bättre att ha en fläkt som går hela tiden och bara låta termostaten styra värmekällan?

Man borde kunna köra ett par 60 W heat ball (f.d. glödlampor) som värmekälla.
 
Självdraget blir ganska gott och silkespapper utanför avluftningen reagerar ca en kvart efter det fläkten stannat. Koltrådslampor kan givetvis utgöra värmekällan. Den som har en bättre kupefläkt kan givetvis modifiera kopplingen i den. Men vår ca 150 kr lösning har fungerat under flera år till god belåtenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Torkapparat i butikshyllan... Friluftsmat 27
Evermat torkapparat Friluftsmat 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg