hm, ok. Menar du att tallbarr är mer känsliga mot torkning jämfört med de örter som vanligtvis torkas? Med avseende på att behålla t ex det nyttiga vitaminerna och antioxidanterna?
Nej, det är säkert inte mer känsliga. Men eftersom vattnet går bort när man torkar förvinner också det mesta av vattenlösliga vitaminer. Det gäller allt du torkar. Tråkigt nog, för jag tycker torkning är en så praktisk metod för att bevara saker och ting, speciellt frukt.
Men allt försvinnar inte, för slår du upp näringsinnehållet i torkade nypon (brukar kallas nyponskal), det enda torkade det brukar gå att hitta värden för, så innhåller de fortfarande en del C.
T.ex. SLV...
Du kan ladda ner hela livsmedelsdatabasen till en Excelfil. Använd gärna uppgifter ur livsmedelsdatabasen men ange alltid källan
soknaringsinnehall.livsmedelsverket.se
270 mg. SLV listar inte färska nypon, men Fineli gör, ivf antar jag att det är färska. 601 mg.
fineli.fi
Nu får man ju ta med i beräkningen att torkat är väldigt lätt. Jag vet att nästan 90% av vikten går bort när man torkar äpplen och päron riktigt torra i apparat. Nypon är ju inte så saftiga, så om vi gissar att de bara blir 80% lättare, då skulle en mängd torkade som motsvara 100 g färska innehålla 54 mg C. Jämfört med 601 g i färska är det ingenting. Men ivf något. Citron innhåller 100g och tomat 14.9. Så i det perspektivet är 54 mg inte så dåligt ändå. Hur mycket granbarr innehåller lär nog inte gå att hitta.
Ser nu att Fineli listar något det kallar "Nypon, torkat, nyponpulver". Man får väl anta att det inte är nyponsoppepulver. De har ännu lägre värde, 127 mg.
fineli.fi
Men är det vitaminerna du är ute efter, gör som joanna säger och frys!