Håller med, jordgubbar är bara bäst av allt man kan torka själv! På delad andraplats tycker jag är kommer nektariner och stora fasta plommon. Jag passar på när det är säsong och torkar kopiösa mängder av alla tre sorterna. De har tyvärr en tendens att dematerialisera sig i väntan på årets turer, för "några" i familjen tycker de är oemotståndliga i just gröt- och muslitallriken...
.
Men eftersom detta skall handla om sylt: både nektariner och plommon (och säkert andra frukter, men dessa är vad jag testat med) går att koka ihop till en tjock massa (utan att tillsätta vatten), som man därefter kan bre på flergångs-bakdukar och torka till otroligt smakintensiva "läder". Har man torkat dem halvmjuka så kan man förpacka dem i matfolie och rulla ihop, men man kan också torka den helt stenhårda (skikten spricker upp då) och bryta i valfritt små bitar eller smula/mixa till mer eller mindre fint pulver. I alla dessa former sväller "lädret" snabbt när man rör ut det med lite vatten.
Koka på mycket låg värme, det skal inte alls bubbla i fruktmassan utan bitarna skall bara "smälta" ner. Jag kärnar inte ur plommonen, kärnorna ger frisk smak (om man gillar den), de lossnar under proceduren, lägger sig på botten och är lätta att ta bort efteråt. Jag tillsätter några ringlor citronskal i kokningen men inget socker - men det är ju valfritt.
Vill man få en mer geléaktig konsistens, kan man hälla i lite extra pektin, men jag är inte säker på hur större mängder inverkar på torkningen (små mängder går bra).
Vill man inte pilla med allt detta själv, så går det att köpa ca 5 mm tjocka, halvmjuka "läder" av bl a tamarind och aprikos i en del affärer med mat från Asien eller Mellanöstern.