Tänkte gå sträckan Sourva - Guhkesvagge - Skarjabron - Nijak - Ahkka och på vägen ta en eller ett par toppturer om vädret tillåter. Jag är absolut ingen bergsbestigare och har ingen som helst dylik utrustning med mig, utan mina förutsättningar är att det ska kunna vara möjligt att gå upp utan större tekniska problem och med full packning(att det är jobbigt begriper jag). Eller bör man satsa på att lämna packningen under toppturen?
De alternativ jag funderar på är först ut
Voujnestjåhkkå 1952m (fr. östra kammen)
Nijak 1922m (fr. sydsidan)
Ahkka
Gällande Ahkka kommer jag söderifrån och funderar då på västtopparna (spelar det någon roll vilken av dem, har någon av dem bättre utsikt eller någon annan fördel?)
Eller går det ta sig till Borgtoppen söderifrån?
I Hambergs bok rekommenderar han att ta sig an Akka från norrsidan och där gå mot stortoppen, detta är möjligen ett alternativ men då måste jag ju gå runt hela berget innan. Hur är Stortoppen jämfört med Västtopparna? Mycket bättre utsikt? Mycket svårare?
Sammanfattningsvis - vilka av dessa alternativ är bäst avseende utsikten? Vilken är lättast/svårast? andra för/nackdelar? I vilken ordning hade du bestigit dem om du fick välja helt enkelt och varför?
Voujnestjåhkkå
Nijak
Ahkka - västtopparna
Ahkka - Borgtoppen
Ahkka - Stortoppen
Huvudsakligen blir det dock väder och dagsform som avgör vilka jag försöker mig på.
De alternativ jag funderar på är först ut
Voujnestjåhkkå 1952m (fr. östra kammen)
Nijak 1922m (fr. sydsidan)
Ahkka
Gällande Ahkka kommer jag söderifrån och funderar då på västtopparna (spelar det någon roll vilken av dem, har någon av dem bättre utsikt eller någon annan fördel?)
Eller går det ta sig till Borgtoppen söderifrån?
I Hambergs bok rekommenderar han att ta sig an Akka från norrsidan och där gå mot stortoppen, detta är möjligen ett alternativ men då måste jag ju gå runt hela berget innan. Hur är Stortoppen jämfört med Västtopparna? Mycket bättre utsikt? Mycket svårare?
Sammanfattningsvis - vilka av dessa alternativ är bäst avseende utsikten? Vilken är lättast/svårast? andra för/nackdelar? I vilken ordning hade du bestigit dem om du fick välja helt enkelt och varför?
Voujnestjåhkkå
Nijak
Ahkka - västtopparna
Ahkka - Borgtoppen
Ahkka - Stortoppen
Huvudsakligen blir det dock väder och dagsform som avgör vilka jag försöker mig på.