Topprepsutrustning

Tjena!

Jag är i full gång med att beställa utrustning till sommarens, höstens klätterutflykter. Tänkte bara höra med alla er klättrare här på forumet om jag är på rätt väg med vad jag behöver.

Detta är vad jag kommit fram till: http://www.addnature.com/view_wishlist.aspx?wishlist_id=5626191&key=b8c4de8a

Lite osäker på hur mycket statiskt rep jag har behov av? Jag tänkte 2 st 10m delar till att sätta upp topankare. Hur låter det?

Hoppas det kommer en massa bra tips på saker jag glömt eller om jag ska ha något annat som är bättre!

Tack på förhand!
 
Ska du topprepa mycket och ha skruvkarbinerna mestadels till ankare finns det ju billigare alternativ där vikten inte spelar så stor roll :)
En daisy chain är visserligen användbar men kanske inte till en början av ens klättring, vilket jag antar att du är i då du köper sele mm.
Ser hellre en 60 slinga och någon mer skruvkarbin så du kan arbeta säkert på klippan.
Vilken slags klättring har du tänkt? Och som lyckegård skrev, vars ligger det?
 
Tack för svaren! Precis vad jag ville höra! Jag bor i Malmö så Kullaberg är ett alternativ, hört gott om soffabacken och impan. Jag har bouldrat ett tag nu men jag vill upp på högre höjder.

Tack för listan du skickade och att man kan komma undan med mindre pengar! Det hjälper alltid. Men behöver jag inte fler skruvkarbiner? Ska man ha fler än en fästpunkt i ankaret behöver jag väl minst 2st till?
 
Jag tror det finns en hel de trådar tidigare där man tar upp just vad som behövs för topprepsklättring, och jag tror att det är mindre prylar än du har i din lista. Det går alltid åt mycket slingor eller statiskt rep. Statiskt rep hade du i och för sig mycket.

Ett klätterrep, slingor och några skruvisar behövs + personlig utrustning, dvs sele, skor och broms.
Hjälm är bra också, särskilt i Kullaberg har jag förstått.

Lite dyra skruvisar hade du hittat, här är ett alternativ:
http://www.barrabes.com/shop/rock-c...-1283-v-127222/edelrid/pure-screw-silver.html
 
Ska du klättra på Kullabergs mer populära ställen är hjälm ett måste, åtminstone för säkringsmannen.. Senast igår var jag en halvmeter från att få en knytnävsstor sten i huvudet som några turister kastade mot vattnet (förmodar att det var vattnet man siktade på iaf..). För det mesta är det dock andra klättrare som slänger ner saker i huvudet på en..
 
Det där statiska repet är det en hel på 16 eller 2st på 8?

Förstår inte frågan? Du kan ju kapa rep hur mycket eller lite du vill. 15 meter är nice, 16 meter är lättare att mäta upp, 20 är också bra, 10 med, 25 också, 22 hade fungerat kanon, kanske 8, 5 kan också fungera, en del kanske köper 200 så att de kan ha repet till annat också, 65 är väl vanligare i så fall?

Edit: Två sådana här ska du också ha: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BEALPROTECTOR
 
Jag skulle rekommendera att du kompletterar med två extra skruvisar och en 60cm slinga, nån gång kommer du stöta på två limbult och då är det statiska repet alldeles för otympligt och 120cm slingan alldeles för lång för att använda.

Om du inte redan har så kan en kurs eller en god bok i ämnet kan också vara intressant. :)
En erfaren klätterkompis borde också funka, man får väl anta att sannolikheten att bygga dåliga toppankare, överleva och samtidigt undvika skäll från andreman är ovänt proportionellt mot antalet klätterår som försteman utomhus och antalet olika klätterpartner man har haft.

Slutligen är jag mest nyfiken på vad 5 QDs gör i topprepsutrustningen, men det kanske är för framtida ledbruk?
 
Tack för alla tips har tagit till mig av vad alla sagt och har ändrat runt lite och kom fram till detta.
http://www.addnature.com/view_wishlist.aspx?wishlist_id=5626215&key=57dcc65c

Jag läser stora boken om klättring just nu eller va den nu heter. Har inte lust att vänta på att Malmö klätterklubb ska starta sina kurser igen för det är alltid fulla så man får aldrig komma till :). Jag tänkte börja väldigt lätt och sakta men säkert utveckla kunskaper så jag känner mig säker med det jag gör. Är det bara samma trevliga bemötande man fått på tex stapelbäddsparkens bouldering så kam man säkert suga åt sig en massa från klättrare man stöter på. Tack för att ni tar er tid här!
 
Tycker det var en mycket bättre lista nu!
Om en snålvarg som mig själv får lägga mig i så skulle jag rekommendera dessa
mad rock skruvis
-Billiga på addnature och jag tycker dom är suveräna för basic användning, vilket du är ute efter.
Du har ju ankarrep men skulle nog ändå införskaffa iaf en 120 slinga också, men du klättrar med någon annan måste jag anta och denne person kanske kan bidra med lite plock också?
Fast om pengar inte är något större problem så bortse från det jag skrivit ovan :)

Prusiksnöre vill man ha för domdär stunderna då du kanske rappelerar ensam ner.
1m av tex:
beal repsnöre
Gör nog susen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hkan81 Topprepsutrustning Klättring allmänt 5

Liknande trådar