Topprepsklättra med statiskt rep?

Hej, vet att man inte skall klättra med statiskt rep men toppklättra med det borde väl funka, fallet blir ju minimalt. Någon som provat detta eller vet nåt om det?

/Gustav
 
Fungerar alldeles utmärkt. "Fallen" blir dessutom kortare pga den lägre elasticiteten. Det man bör tänka på är ju att friktionen (i broms och topprepsankare) normalt sett är lägre med statiska rep. Märks ju främst om klättraren är tung och kan bli en överraskning, speciellt vid nedfirningen.
 
I vissa lägen är det ju klart överlägset.

Har själv "tappat" en forummedlem i backen, pga reptöjningen på en lite längre led som vi toppade.
Så, de första metrarna på en lång topprepsled blir säkrare med statiskt rep.

Nu brukar det ju inte vara nåt problem med dynamiskt rep heller, den korta biten det handlar om innebär inget långt fall, och dessutom bromsar ju repet bra och håller som regel klättraren på rätt köl även om det töjer sig ända till marken.
 
Lite lurigt det där med nytt (elastiskt) rep, hög led och topprepsklättring, har själv blivit lite förvånad när jag studsat ner i backen vid fall från 2-3 meter trots tight rep.. :)
 
Det var intressant.
Nu har jag även köpt ett elastiskt rep och kan ju då ta det statiska när det passar bäst o vice versa.

/Gustav
 
Använder ett halvstatiskt grottrep till toppsäkring. Lite styvare men tål lite mera. Lite svikt skadar inte heller.

AV
 
Tänk bara på att när elasticiteten går mot noll så går fångrycket ( i teorin) mot oändligheten. Den som har råkat falla bara några decimeter i tex en vanlig slinga vet vad jag menar!
I verkligheten är det förmodligen bara mycket sällan ett problem för topprepsklätting, ffa eftersom säkringskedjan består av mer än bara repet och därför aldrig blir helt stum.

Jag erinrar mig att den tragiska olyckan när Todd Skinners sele gick sönder. Många var förundrade över hur i hela friden en sele kan gå sönder, det är onekligen väldigt ovanligt.
Om man i ekvationen lägger till att han vid olyckstillfället firade av från att ha jobbat på en långtur vilket ofta sker på statiskt rep och ofta med grigri så blir det lättare att förstå ( jag vet nu inte om detta är orsaken i det aktuella fallet men har själv testat nämnda kombination och kan intyga att det lätt blir hårda ryck pga avsaknaden av elasticitet i systemet)
 
Jag erinrar mig att den tragiska olyckan när Todd Skinners sele gick sönder. Många var förundrade över hur i hela friden en sele kan gå sönder, det är onekligen väldigt ovanligt.
Skinner's sele var mycket gammal. Här är ett par citat från två sidor på nätet:

The part that broke, called the belay loop, is designed to be the strongest part of the climbing harness, but Hewett, 34, said Skinner's harness was old.
"It was actually very worn," Hewett said. "I'd noted it a few days before, and he was aware it was something to be concerned about."

---
His partner noticed Skinner’s belay loop was badly worn, acknowledged by Skinner himself. The damage was induced by an attached daisy chain, an extension device itself made of webbing. The rubbing between these components over time caused visually apparent damage.

Har du en mycket gammal sele så ska du nog inte bara låta bli att toppa i ett statiskt rep, utan du ska låta bli att använda den överhuvudtaget. I fallet Skinner var det iallafall rätt person som dog. Hans partner hade lika gärna kunnat göra ett hårt fall under klättringen och strykt med istället.
 
I flera klätterhallar är repen statiska eller möjligen halvstatiska. Därför finns det speciella ledrep eller man får ta med eget.
 
Skinner's sele var mycket gammal. Här är ett par citat från två sidor på nätet:

The part that broke, called the belay loop, is designed to be the strongest part of the climbing harness, but Hewett, 34, said Skinner's harness was old.
"It was actually very worn," Hewett said. "I'd noted it a few days before, and he was aware it was something to be concerned about."

---
His partner noticed Skinner’s belay loop was badly worn, acknowledged by Skinner himself. The damage was induced by an attached daisy chain, an extension device itself made of webbing. The rubbing between these components over time caused visually apparent damage.

Har du en mycket gammal sele så ska du nog inte bara låta bli att toppa i ett statiskt rep, utan du ska låta bli att använda den överhuvudtaget. I fallet Skinner var det iallafall rätt person som dog. Hans partner hade lika gärna kunnat göra ett hårt fall under klättringen och strykt med istället.

Jag håller absolut med om att man inte ska använda en alltför sliten sele! Faktum kvarstår att en rutinerad klättrare som Skinner valde att klättra med selen ifråga. Även om han gjorde en hel del extremt svåra leder var han inte känd som en extrem risktagare. Rimligen gjorde han bedömningen att selen skulle hålla. Därför tycker jag det är intressant att fundera på vad som ledde fram till olyckan. Kanske har de orsaker jag föreslog ovan bidragit till olyckan, kanske inte.
Det jag vill peka på i mitt inlägg var just att om Skinners partner fallit så hade det varit i ett dynamiskt rep. Jag tror vi kan utgå från att selen tagit otaliga fall under det att de jobbade in vad som skulle bli en mycket svår friklätterled. Ändå havererade selen på firningen vilket är tragiskt men intressant och kanske lärorikt (?). Med dynamiskt rep blir fångrycket aldrig större än repets maximala fångryck och även slitna selar klarar det med marginal.
Jag vill påminna om att det finns en anledning till att vi använder dynamiska rep. Den anledningen är inte lika lätt att se på topprep och visst kan det fungera med statiskt rep. Det är säkert även bekvämt. När man använder utrustning på ett "kreativt" sätt som den inte var tänkt för så är det bra att vara påläst!
De som testat en aidplacering och fått ett oväntat men kort fall som fångats upp statiskt i tex en daisychain vet vad ett helt statiskt system ger för fångryck. Som sagt, topprepsklättringen är inte ett lika uttalat statiskt system och det kommer säkert att fungera så länge allt går som planerat. Räkna med större krafter i säkringskedjan dock!

@ Nedar: Jag finner det högst otroligt att en klätterhall har helt statiska rep för topprepsklättring. I mitt tycke riktigt olämpligt. Dynamiska rep med mindre elasicitet är vanligt (kalla dom gärna halvstatiska om du vill, jag föredrar isåfall halvdynamiska vilket bättre talar om vad de egentligen är)
 
Senast ändrad:
Det statiska rep som brukar gå att köpa heter ju oftast semistatiska, och så där väldigt statiska är det ju inte. Om det är en kort led och man lyckas falla långt - men ändå nära ankaret, kanske det blir en aning hårt, men med lite mer normalt med rep ute så är det ju inte som när man hänger i en slinga direkt i en bult/säkring.

Nån som har en siffra på hur styva repen är? Antar att det finns nåt på t ex Beals websida. (Borde kanske har kollat där istället för att skriva vad jag tror...)
 
Äkta statiska rep (dvs inte semi-statiska) är vita och används mig veterligen bara till firning, hissning under aidklättring och som fasta rep på alpina turer. De sträcker sej minimalt vid fall och fångryck och därmed belastning på övriga komponenter i säkringskedjan blir enorm. Men ffa blir belastningen på klättraren själv enorm. Även om utrustningen håller så kommer du själv att gå sönder. Bäckenet håller inte för ett fall på en meter (och 1 meter slack är ju inte särskilt osannolikt äv vid topprepsklättring, såvida klättraren inte är väldig rädd av sej) i ett statiskt rep (el en statisk slinga för den delen). Så som tidigare nämnts, att det skulle finnas äkta statiska rep på klätterklubber förefaller helt osannolikt! Däremot är ju repen på mga klubbar, ffa utomlands, så slitna att de kanske inte skulle hålla för ett långt förstemansfall.. . ..och i vissa fall kanske semi-statiska rep också förekommer, även om jag aldrig stött på det fenomenet.
 

Liknande trådar