Topprep?

Okej, nu blir det byråkrati, men viktig sådan...

Jag kollade upp mina snabblänkar jag köpt för 28 spänn. Det visade sig att de inte är tillverkade av Kong, fast det är Kong som säljer dom. Tillverkaren är Peguet.

De är märkta CE 0082. Detta betyder att de är klassade av en firma som heter APAVE Lyonnaise enligt CE-normen 89/686/EEC 11A. Detta betyder faktiskt i sig inte att de är godkända för klättring, men CE-normen hävdar att testningen ska vara gjord för det bruk prylen säljs för...

I produktbeskrivningen står däremot at testningen är gjord till specifikation EN 12275! Detta är finfint, för detta hänför sig till klätterprylar, och stipulerar bl.a. att prylen ska vara testad till en brottstyrka av minst 20 kN OCH dessutom ha en klassning för "cross-loading".

Alternativet gäller för byggmaterial, och heter EN 362. Detta ska man se upp med, då handlar det om 15 kN och _ingen_ crossload-test.

Alltså verkar jag ha köpt prylar med fullgodkänd klätterklassning för 28 kr, vilket verkar klart OK. Jag kunde dock lika gärna ha blivit blåst...

8mm är nog inget vidare för topprep som Mezzner säger pga den lilla diametern, däremot är den ju bra för slingor eller "bail", då godstjockleken gör det lättare att sätta den paralellt med annan utrustning i ett ankare.

Puuh, det var nog årets djupdykning för mig i test-träsket... Hoppas jag fick det rätt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg