Ytterligare aspekter:
CE-märkningen säger inte så mycket, som man inte har ett CE-nummer. UIAA är ju förstås lite bättre. På många förstklassiga klättergrejor vill jag dock minnas att det finns CE-märke men faktiskt inte alltid UIAA-märkning. Dock brukar det stå ett nummer efter CE, som anger vilket direktiv man följt.
När det gäller stål kontra aluminium kan man generellt säga att stål är starkare än aluminum, dock är aluminumet i klättregrejor så pass högvärdigt att undantag definitivt kan finnas. Köper man "båtprylar" är det ju inte ovanligt att de är rostfria vilket innebär lite hårdare och starkare stål som regel.
På karbiner eller schacklar eller snabblänkar som man kan tänkas topprepa på så är det dock så att i ståluförande når man som regel tillräcklig styrka vid t ex 8-10 mm godsdiameter, medan 12 kan vara mer lämplig för att skona repet. 12 mm är alltså att föredra, och ger enligt sin klassning en styrka som är mycket väl tilltagen. Vad den "ordinarie" CE-normen innebär vet jag tyvärr inte, men den kan nog avse lyftdon och liknande där kraven är höga.
När det gäller priset så är det ingen som byter sitt liv mot en 100-lapp, men lik förbaskat brukar folk kunna bli snåla när det väl kommer till kritan och man ska lämna grejor på berget. Risken kan då vara att man snålar med sina fina HMS-karbiner, om det är det billigaste man har att lämna. Man kanske inte väger sitt liv mot kostnaden på en karbin, men lätt tänker att även en lösning med färre lämnade prylar nog duger...
Kan man ha med sig billigare, men säkra, grejor som är avsedda att lämnas kan man slippa göra en del onödiga val. På etablerade klätterhallar har jag sett lite olika lösningar, och utöver de stålkarbiner som finns, har jag även sett andra lösningar, där jag tror att det kan vara svårt att hitta ett UIAA-märke.
På Biltemas alukarbiner, liksom många andra enkla karbiner, står det f ö präglat "Not for climbing".
Tag dock inte mina synpunkter som anvisningar för hur man får eller bör klättra!
[Ändrat av Mezzner 2004-05-10 kl 14:00]