Toppjakt!!

Här uppe norra sverige (vilhelmina) börjar snön trilla ner från skyn och Toppjakten närmar sig, vi har bra fågeltillgång i år så det skall bli kul att dra på sig tegsnäsarna och se om tupparna finns där fortfarande......

Finns det nån annan som kan rapportera hur det ser ut med vilttillgången i resten av sverige?

Ha det!

Kamera!

Jag fotar även en hel del, men jag ser däremot inget fel i att använda vapnet det är ju sånt som människan sysslat med i alla tider......så varför bryta en fin tradition.

Ha det!!

Nöjesjakt

Hej igen!
Förr jagade man för matens skull. Idag behöver ingen svälta i Sverige så då är det ett rent nöjesdödande.
Tjäder, orre, ripa och morkulla gör väl ingen skada på naturen så man kan inte heller kalla det för skyddsjakt, vilket annars är populärt.
Christer

Varför klaga

Varför ska man jämt klaga på jakten?
Det finns vilt över till fotografen också.
Och det är väl i och försig sant att man jagar för nöjes skull. Jakten är en förstklassig naturupplevelse fylld av spänning, verkligen en njutning, oavsett om man får med sig något hem eller ej. Däremot berikar det naturligtvis jägarlivet om det inte blir allt för ofta man kommer hem tomhänt.

Lycka till med toppjakten!

ang. jakt

>Varför ska man klaga på jakten?

Ja, av alla anledningar finns det en som jag gärna skulle vilja ha svar på från en seriös jägare:

Varför skapa lidande och död när det inte behövs?

Jag skulle uppskatta ett ärligt och seriöst svar, inte bara "äh, jag tycker att det är kul och bryr mig inte och det ska inte du heller göra".

/Fredrik

ang. jakt.

Ja, varför skapa lidande och död, om det inte behövs. Vi behöver inte krig heller, inte sant? Men tillbaka till frågan. Som jägare har man en skyldighet att, om man tänker avlossa skott mot ett djur, se till att minsta möjliga lidande uppstår för djuret. Ett rådjurs kid lider antagligen mer av att bli dödad av en räv, än av en välplacerad projektil. Om vi inte jagade skulle vilt-stammarna växa sig stora nog att det till slut skulle få en negativ inverkan på vårat samhälle och naturen. Givetvis skulle det till slut jämna ut sig, men det tar lång tid. Dessutom skulle djuren under denna period också lida, av sjukdomar o dyl. Visst, jakt är inte längre lika nödvändigt som det en gång i tiden var. Många jagar idag för den sociala biten av jakten, andra för att dom tycker om att komma ut i naturen och vara för sig själva en stund. Det är inte alla jägare som kommer till skott när dom ser ett lovligt djur, även om dom har en bössa i handen. Personligen tycker jag mindre synd om boskap som slacktas för sitt kött, än för ett vilt djur som jagas. Viltet har åtminstone en chans att komma undan.
Slutligen tänkte jag säga "god jaktlycka", från en jägare till alla andra.

Har du tänkt på att varje fågel, hare, rådjur, älg etc som skjuts under jakt ersätter ur matsynpunkt ett fabriksuppfött tamdjur av motsvarande storlek. Frågan är då vilket djur som lider mest, tamdjuret som ofta plågas under hela sitt korta liv, eller det vilda som under en kort stund jagas av hundar och/eller människor, vilket alltid har varit en del av de vilda djurens liv.

BOS

Varför skall alltid sådan här debatt fokusera på däggdjur? Lider en skjuten Älg mer än en ihjältrampad Spindel eller för den delen en uppdragen Morot? Många växter kan ju kommunicera, inte minst skadade växter. Det är nu så att vare sig vi vill det eller ej så har vi STÄNDIGT ihjäl andra organismer, om det sedan är en Tjäder i toppen på en Gran eller en Myra på stigen. Den som skjuter Tjädern tar i alla fall i allmänhet hand om sitt "byte".

Det är skönt att veta att Sveriges alla jägare vill befria de jagade djuren från en naturlig död. Sedan är ju frågan om alla skott är "välriktade projektiler", andelen skadeskjutningar gör inte jakten speciellt mycket "humanare".

Om sedan inte jägarförbundet och andra jägarsammanslutningar inte propagerade för en minskning av rovdjursbeståndet skulle viltbeståndet hållas nere utan jakt. Om rovdjursbestånden hölls uppe skulle också urvalet av byten ske på ett ekologiskt hållbarare sätt. Rovdjur tar de djur som är svaga och sjuka, det gör inte jägarna.

Att sedan tamdjur får lida är ingen ursäkt för jakt, det är snarare en sak som borde få en att försöka ändra på tamdjurens situation. Att skjuta älgar, rådjur och tjädrar gör ju inte att grisarna i ladugården får det bättre. Men jag håller med om att djuren i skogen överlag har det bättre än tamdjuren, så länge som de inte skadeskjuts... Så köp kravmärkt kött :)

Att argumentera för att man skall få skjuta älgar bara för att man kan råka trampa ihjäl en spindel har jag lite svårt att förstå. Utveckla gärna.

Förhoppningsvis glömde jag inte att motargumentera mot någonting :)

/Martin

Djuren i skogen har det inte alls nödvändigtvis bättre än tamdjuren. En kall vinter svälter de flesta och många dör. Från vårt perspektiv så kanske tamdjuren har det hemskt att stå inne och inte ha någon frihet, men man kan ju jämföra med oss människor. Idag rör sig de flesta människor inte speciellt mycket, det är mera av chips framför tv:n och stress på jobbet än prommenader i skogen. Detta leder till en massa vällevands sjukdomar, samma typ av sjukdomar som tamdjur får. Trots detta så VÄLJER en majoritet av oss människor att leva så. Nu väljer ju inte tamdjuren något alls men OM de fick välja så sprang inte heller de omkring i skogen och svalt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
mindful Toppjakt? Jakt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg