Toppjakt!!

Ok, lämnar vi inte ämnet lite nu?

Jag är ingen jägare men jag tycker att det är kul att följa de forum som finns på utsidan, inklusive detta nystartade. Kan vi inte låta de som jagar få ha sitt eget forum och sluta hacka på dem. Om de får ha sitt forum i fred är det mycket mer läsvärt och vi kanske får lära oss något av inläggen.

Skippa altså vidare inlägg som luktar politiskt reaktionära. De diskussionerna hör inte hemma på detta forumet, tycker jag!

Skippa dubbelmoralen

"Djuren i skogen har det inte alls nödvändigtvis bättre än tamdjuren. En kall
vinter svälter de flesta och många dör." -Kurt Lager

Intressant argument, särskilt med tanke på att många jägare hävdat att vilddjuren kommer ploppa ur skogarna och förstöra samhällen och civilisationer...suck, Vem är det som förstör för vem?

Om nu djuren svälter och fryser ihjäl så varför skjuta de?

Att rättfärdiga jakt med argument som att man vill hjälpa djur att slippa en plågsam död är som att rättfärdiga våldtäkt på desperata oskulder.

Människan har "alltid" jagat. Och? Människan har också alltid krigat, våldtagit och förtryckt. Ska man fortsätta med det också!?

"The Earth does not belong to us, we belong to The Earth."

/Per Wiklund
Umeå

käre Ove,

Problemet med jakt är att företeelsen inte bara påverkar jägarna, utan också djuren och miljön runtomkring.

Det är vad som gör att det alltid är befogat att kritisera och diskutera jakt.
Det är inte direkt något individuellt intresse som inte påverkar någon annan.

Årligen släpper svenska jägare ut mer bly i naturen än bilismen.

Hur kan du kalla det reaktionärt att vara jaktmotståndare? Att vara reaktionär är att vara bakåtsträvare. I detta fall är det snarare jägare och jaktförespråkare som är reaktionära.

/Per

!

Det var tydligen svårt att hålla sig till ämnet?
Upplysningsvis kan jag nämna att denna tråden handlade om toppjakt.

Håller med föregående, det verkar vara svårt att hålla en jaktlinje på detta forum. Allt som oftast kommer djurrättsfrågor upp och om jakten är mord eller inte.
Nu till huvudämnet för det intresserade, viltet.
Fågeltillgången inför jaktåret 01/02 kan man ha stora förhoppningar på, det är mycket tjäder och orre i skogarna kring norrlandskusten. Järpkullarna i tornedalen är talrika. Älg finns det också gott om, på fjärden i vår by kunde jag räkna till sju betande älgar i morse.

Mer klagomål och lite beröm

Det enda jag har att invända emot ursprungsinlägget
är när man räknar Vilhemina till norra Sverige. Ok det är på den nordliga hälften men fortfarande närmare mitten än toppen. OBS! Detta är inte ett seriöst klagomål (kommer från Kiruna uppfödd Umeåbo).

Däremot måste jag säga att även om jag har lite annan uppfattning i vissa jaktfrågor så kan man inte ta ifrån majoriteten av jägarkåren att de sköter sin jakt "snyggt". Dvs har en stor moral när det gäller hur jakten bedrivs, därför anser jag påhopp som "Jakt är mord" etc knappast kan anses vara försök till en konstruktiv debatt. (kommer från icke jägare med jakt- och fiske tokig släkt)

Roligt att det finns ett forum för jägare på Utsidan. Som skrivits tidigare så kan även vi icke jägare finna intressant läsning här.

PS! Som tack för mitt "försvar" för jägarna mottages gärna en harstek DS! :)))

/ mats "köttätare men moraliskt (!) vegetarian"

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
mindful Toppjakt? Jakt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg