Jag kände precis som du i din ålder, lite tidigare kanske. Hade förgäves försökt få med mig min föräldrar på tältturer i skogen, kompisarna drömde jag inte ens om att fråga.
När jag var 15-17 år bodde vi i Costa Rica och lyckades få med mig en polare upp och campa i en nationalpark vid en vulkan på nästan 3000 m ö h. Det var en asball upplevelse, men utrustningen var inte den bästa och även i tropiska länder är det nästan 0 grader på dom höjderna nattetid.
Nåja, det dröjde 10 år tills jag kom ut igen på en tur, den gången med min själsfrände, genom Värmlands skogar. Idag har vi tvingats till ultralätt packning då vi är ute med våra 4 barn och vandrar, äldsta fyller 7 år om 3 veckor. Om en vecka har vi tänkt bestiga Helagstoppen och vi har hårdtränat hela våren med tältning på tomten sen i april, vandring och tältning i Tiveden och Koster.
10 km är inga problem för 3-åringen och vi tror vi har en chans på Helags. Klarar vi Helags utan större förluster så ger vi oss på Kebnekaise i augusti.
Mitt råd är: håll ut, människorna du letar efter korsar snart din stig förr eller senare.
Treåringen får ni nog bära upp. Mycket stenskravel och höjdmetrar.
-
Jag tog också en paus i tonåren för att sedan uppta frilufsintresset i 20 årsålder. Det är inte så många som håller på lite mer seriöst med frilufsliv och det kan vara svårt att hitta folk med liknande smak även bland de som är intresserade.