Hittade den här gamla tråden...
Många unga växer upp i familjer som knappt går utanför dörren, mer än till köpcentret då. Det är inte konstigt att de inte själva går ut i naturen. De vet ju inte hur de skall hålla sig varma, torra, mätta och glada. En fin höst-söndag är alla parkeringplatser upptagna vid köpcentret, de borde vara tomma och barnfamiljerna på utflykt i stället. Jag har varit scoutledare i många år och nästan alltid kört veckomötena utomhus, även i regn, rusk, snö och kyla. Det finns många saker att göra även när det mörkt. De flesta barn tycker att det är jättespännande att gå ett mörkerspår genom skogen bara upplyst av fotogenlampor och stearinljus eller maschaller. Eller följa ett reflexspår genom att lysa med ficklampor runt omkring sig. Att sitta runt en lägereld och dricka blåbärsoppa som har vämts i en gryta över elden och sjunga är stämningsfyllt och lite magiskt. Men från föräldrar får man höra de märkligaste saker som "Inte kan ni vara utomhus en sådan här kväll" Eller "Det regnar ju, skall ni inte vara inne?" Men ungarna brukar aldrig klaga, tvärtom!
Du kan hitta liksinnade unga i scoutrörelsen, vi har många i min scoutkår. Det är härligt att höra dem prata om sina äventyr. De flesta utfärder och vandringar har de i hemmaskogarna men de har även varit i väg och vandrat i Skotland, t. ex. Scouterna var i åldern 12 till 16 och de fyra ledarna som var med var 18, 23, 24 och 25 år. Jag ville gärna åka med men eftersom min egen tonårsdotter skulle med så avstod jag. Det är bra att inte ha morsan med jämt. Det var en tuff vandring (i mars med riktigt vinterväder) men de var så stolta när de kom tillbaka och har ett minne för livet.
Ge inte upp med att hitta friluftskompisar, de finns! Och precis som du säger så ger det häftiga storries att dra på festerna! Lycka till med dina kommande äventyr.