Törs man äta murklor?

Både rekommendationerna och den "klara bilden" av hur giftig stenmurklor är, går ju uppenbarligen stick i stäv med den erfarenhet som tusentals människor under hundratals år har gjort.

Jag betvivlar inte att murklan är giftig, men det forskningen har kommit fram till kan inte vara mer än en del av hur det verkligen förhåller sig - annars skulle många, många kärnfriska människor ha dött eller insjuknat knall och fall!

Vad jag menar är att det förmodligen finns parametrar som murkelforskarna ännu inte har tänkt på, men som också borde styra rekommendationerna.

I de flesta delar av världen har man valt att inte äta svamp alls, även under tider då man svalt. Så var det ju också i Sverige, det är alltså bara i några få delar av världen där man verkligen ätit svamp t ex i östeuropa och Finland. Och frågan är väl i vilken utsträckning de ätit just stenmurklor där?

Boken "Flugsvampen och människan" av Ole Högberg är en intressant läsning, handlar bland annat om synen på svamp historiskt i olika kulturer, med utbredningskartor över vart man ätit svamp och vilka svampar man traditionellt ätit svamp. Traditionen att äta svamp i Sverige är kortare än 100 år!

Nu gör jag det!

... kör på med grädde, salt och peppar, "livsfarligt" god sås serveras till oxfile, entrecotte, biff eller annat mört kött....

Nu har jag bestämt mej, ikväll ska jag äta upp mina stenmurklor anrättade enligt greendangers förslag, serverade med potatisgratäng, ett par skivor ryggbiff från grillen och ett glas rött...

Jag lovar att det är absolut sista gången jag ska äta stenmurkla...trots att jag kallt räknar med att överleva!

Hälsn. BrittMarie

Nu har jag bestämt mej, ikväll ska jag äta upp mina stenmurklor anrättade enligt greendangers förslag, serverade med potatisgratäng, ett par skivor ryggbiff från grillen och ett glas rött...
Det gör du helt rätt i! Jag åt murkelsås för ett par veckor sedan och är i full vigör! :)

I de flesta delar av världen har man valt att inte äta svamp alls
I många länder finns en flera hundra år gammal tradition att äta svamp, till exempel i Kina, Ryssland, Baltikum och södra och mellersta Europa. Länderna runt Medelhavet har ätit svamp minst sedan antiken.
Traditionen att äta svamp i Sverige är kortare än 100 år!
Cajsa Warg gav ut en kokbok 1755 med några recept med champinjoner, riskor och musslor.

I Sverige har det dock alltid funnits (och finns) en rätt utbredd misstro mot svamp. Särskilt gäller det i norra Sverige där man ofta hör folk säga att svamp är komat, inte människoföda. Fast murklor har man inte räknat som svamp, utan ätit (och äter) ändå.

Än lever jag...

Nu är murklorna ätna, och än så länge mår både jag och min matgäst utmärkt! Jag informerade dock om riskerna innan han tog för sej...

Men...så goda som jag hade för mej var de faktiskt inte! Ska jag vara ärlig tycker jag att vanlig gul kantarell smakar bättre och vill jag ha något mera ovanligt är blomkålssvampen mera smakrik och godare. Så mitt löfte om att aldrig mer äta stenmurklor blir inte så svårt att hålla!

Så var det med det!

Hälsn. BM

Nu är murklorna ätna, och än så länge mår både jag och min matgäst utmärkt! Jag informerade dock om riskerna innan han tog för sej...

Men...så goda som jag hade för mej var de faktiskt inte! Ska jag vara ärlig tycker jag att vanlig gul kantarell smakar bättre och vill jag ha något mera ovanligt är blomkålssvampen mera smakrik och godare. Så mitt löfte om att aldrig mer äta stenmurklor blir inte så svårt att hålla!

Så var det med det!

Hälsn. BM

Mmm, smaken är som ****, delad, jag älskar murklor, har skrivit i tråden tidigare om detta.
Vet inte hur du tillagade dom men om man tänker "murkelsås" så blir det inte mycket murklor man får i sig, och det är inte ofta man äter det heller.
Blomkålssvamp vet jag var det brukar dyka upp ett par som blir som basketbollar, har aldrig testat, i mitt svamphäfte från 30 talet är murklan god matsvamp (efter torkning och förvälning) , Blomkålssvampen ätlig med ? efter i samma, tiderna ändras.
Jag har fler böcker om svamp med lika olika synpunkter på olika svampar...

Senast ändrad:
Mot bättre vetande.

Jag har hittat murklor som jag inte kunde låta blia att plocka!

Törs jag äta dem? Har ätit murklor förr och senast för ett par vackor sedan blev lag bjuden på murkelsoppa på restaurang. Men i min ganska nya kokbok står att "murklor har förklarats som mycket olämpliga att äta"!

Hur gör ni?

Hälsn. BrittMarie
Livsmedelsverkets rekommendation är att låta bli!
Vi blir hela tiden informerade om vad som kan vara/är hälsovådligt att exponera oss för. Trots detta så fortsätter folk att tex, röka tobak, överkonsumera alkohol o,s,v.
Alla blir ju inte sjuka, men antalet insjuknade är högre i den grupp av människor som exponerar sig för olika gifter.
Om man tillhör den grupp som kommer att insjukna eller inte kan man ju inte veta i förväg, så lite rysk roulette är det allt.

/Lars

I de flesta delar av världen har man valt att inte äta svamp alls, även under tider då man svalt. Så var det ju också i Sverige,

Ingen svamp är nyttig, i bästa fall är den bara ofarlig att äta. De består nästan bara av kitin, som endast ett fåtal mikroorganismer kan bryta ned. Dessutom anrikar de tungmetaller ur jorden. Det är alltså rätt värdelöst att ta till vid svält.

Det lär dock finnas uppgifter om att kantareller och trattkantareller innehåller några nyttiga mineraler, men jag har ingen källa.

Men det är gott, så i goda tider när man får näring från annat håll borde det vara bra för hälsan och välmåendet!

intressant...

tråden är ungefär som detta med mobiltelefoner...
vi vet att det är farligt...
och gör det ändå...
den ena forskningen efter den andra visar ett samstämmigt resultat...
och ändå går det att hitta forskning som visar på motsatsen...om man letar...
själv tillhör jag dem som käkar bläcksvamp (obs jag är nykterist...prova inte)...och hatar mobiltelefoner...hehe..
kram anna

jamen....

jag menade ju liksom...att äta bläcksvamp är ju dödligt i förening med alkohol...därför skrev jag ju så...eftersom jag inte druckit en droppe på typ femton år...så behöver jag ju inte oroa mig för den saken...men om någon skulle få för sig att äta bläcksvamp bara för att jag skrivit att jag gör det...så ville jag bara upplysa om att man inte bör prova liksom...
kram anna

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg