Törs man äta murklor?

Äta gift?

Förgiftningen karaktäriseras av två faser, där den första i regel inträder 6-12 timmar efter det att man förtärt stenmurkla. Insjuknar man kort tid efter att ha ätit svampen ska man ta sig till en akutmottagning eller åtminstone ringa Giftinformationscentralen för konsultation. Den första fasen av det akuta insjuknandet, gastrointestinal-fasen, karaktäriseras av trötthet, huvudvärk, magvärk, yrsel, illamående, ideliga kräkningar och ibland vatten- eller blodinnehållande avföring (26,28). Vanligen återhämtar man sig från den första fasen efter 2-6 dygn och i de flesta fallen uppträder inga fler symptom. I allvarligare fall uppträder efter en tid den så kallade hepatorenala fasen, där hemolys (sönderfall) av de röda blodkropparna ibland är påtaglig. Inslag av neurologiska symptom är inte ovanliga. Under detta skede märks rastlöshet, ljudliga gråtanden, sinnesförvirring, utvidgade pupiller, ryckningar, konvulsioner och kramper som gör det svårt att andas och som kan leda till döden (26,28).

Slutade att äta stenmurklor för 30 år sedan och skulle aldrig komma på tankken.

Yngvar

Det viktigaste i Christer Anderssons artikel, som länkas till i tidigare inlägg, är slutet:

Goda råd om stenmurkla
Huvudavsikten med denna artikel är att redovisa fakta om stenmurklan och dess gifter så att den enskilde konsumenten kan avgöra om det är värt risken att förtära svampen. Den som lyder råd är vis, heter det. Vi rekommenderar alltså att du avstår från att äta stenmurklan, men naturligtvis kan ingen hindras från att plocka och äta sin egen svamp. Om du vill fortsätta att äta svampen, trots den information som givits i artikeln ovan, är det viktigt att svampen tillreds på rätt sätt:

- Färska stenmurklor ska före förtäring avgiftas genom avkokning i rikligt med vatten. Bäst är att koka svampen i två omgångar, vardera om 5 minuter. Använd cirka 3 volymer vatten till 1 volym svamp och slå bort kokvattnet efter varje kokning.
- Torkade stenmurklor ska först blötläggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp. Häll bort blötläggningsvattnet och koka murklorna på samma sätt som färska.

OBS! Använd aldrig kokvatten eller blötläggningsvatten från stenmurklor i matlagningen.

Många människor äter och har ätit murklor året om. Det säger mig att det saknas pusselbitar i forskningen om murklor. Många väljer att fortsätta äta dem, andra väljer att inte göra det. Du kan bara avgöra själv hur du ska göra. För mig är det lätt, för jag har aldrig fattat hur någon kan tycka att de smakar bra :)

Det viktigaste i Christer Anderssons artikel, som länkas till i tidigare inlägg, är slutet:

Goda råd om stenmurkla
Vi rekommenderar alltså att du avstår från att äta stenmurklan.

Många människor äter och har ätit murklor året om. Det säger mig att det saknas pusselbitar i forskningen om murklor. Många väljer att fortsätta äta dem, andra väljer att inte göra det. Du kan bara avgöra själv hur du ska göra. För mig är det lätt, för jag har aldrig fattat hur någon kan tycka att de smakar bra :)

man kan aldrig säga att forskningen är fullständig men man har en ganska klar bild av hurruvida stenmurklan är lämplig som föda eller inte, som sagt, det är inte förbjudet att ge sig själv en akut blyförgiftning heller.. jag tycker inte om att folk säger att det är ofarligt när man vet att det är direkt olämpligt, jag jag respekterar mer dom som säger käkar stenmurklan och säger att det är en kalkylerad risk som dom är fullt medvetna om..

Håller helt med dig Patric. Själv äter jag inte murklor och jag använder inte cykelhjälm. Hmmm..... kanske en tveksam riskbedömning.

Om de åt dem "var höst o vinter säkert sommar också ", så låter ju inte det som en beskrivning av stenmurklor?

Jo det var det, Jag tänkte skriva var dag men det hade ju inte varit sant!
Vi hängde upp murklorna på landet ovan vedspisen, så där efter tog vi behov de antal vi behövde förrvällde två vändor som rekomenderat i länken ovan.

Senast ändrad:
Jo det var det, Jag tänkte skriva var dag men det hade ju inte varit sant!
Vi hängde upp murklorna på landet ovan vedspisen, så där efter tog vi behov de antal vi behövde förrvällde två vändor som rekomenderat i länken ovan.

Och enligt rekommendationerna ska man inte ens vistas i samma rum där man torkar murklorna om inte god ventilation finns. Dessa rekommendation från livsmedelsverket är väl? ganska nya. Men minns jag rätt, var farmor redan när jag var liten riktigt nojjig angående att torka stenmurklorna inomhus. Fast att stenmurklor är giftiga har väl varit ett faktum en längre tid?

Både rekommendationerna och den "klara bilden" av hur giftig stenmurklor är, går ju uppenbarligen stick i stäv med den erfarenhet som tusentals människor under hundratals år har gjort.

Jag betvivlar inte att murklan är giftig, men det forskningen har kommit fram till kan inte vara mer än en del av hur det verkligen förhåller sig - annars skulle många, många kärnfriska människor ha dött eller insjuknat knall och fall!

Vad jag menar är att det förmodligen finns parametrar som murkelforskarna ännu inte har tänkt på, men som också borde styra rekommendationerna.

Enskilda erfarenheter kan man nog inte gå efter. Jeanne Calment som blev 122 år rökte ju t ex till hon var drygt 120 år men det säger ju ingenting om rökningens risker. Jag känner inte till så mycket om murklor men en ganska stor riskökning i procentuella tal behöver inte innebära så otroligt stora ökningar i antal fall. Det brukar ju krävas rätt stora underlag för att få fram epidemiologiska data så bara för att farmödrar och farfädrar ätit murklor utan att ha dött (i varje fall inte i samband med murkelförtäring) så säger det som sagt inget. Sen så får man väl göra en riskbedömning själv. Att äta murklor nån gång vartannat år eller liknande innebär nog sannolikt en ganska låg risk mot om man äter det varje dag, på samma sätt som det inte är så farligt att puffa på en cigarr nån gång då och då mot att röka ett pack camel om dan.

Att äta eller inte äta...

Tack för synpunkter och en läsvärd länk!

Jag hittade mina murklor på Hökensås, har kokat av dem två gånger i rikligt med vatten, sköljt och låtit rinna av noga. Nu ligger de i frysen i väntan på att bli uppätna. Eller slängda, jag har inte bestämt säkert vilket det blir. Min medvandrare verkar dock bli väldigt besviken om han inte får smaka på dem. OM vi ska äta dem blir de garanterat tillagade med smör och mycket grädde...

Hälsn. BrittMarie

Både rekommendationerna och den "klara bilden" av hur giftig stenmurklor är, går ju uppenbarligen stick i stäv med den erfarenhet som tusentals människor under hundratals år har gjort..

stick i stäv med att vi inte har någon som helst aning om hur många som eventuellt lidit skador av giftet i stenmurklor, hur många som blivit sterila o.s.v. bara för att man inte tidigare har gjort kopplingen så betyder det inte att den inte finns..

Tack för synpunkter och en läsvärd länk!

Jag hittade mina murklor på Hökensås, har kokat av dem två gånger i rikligt med vatten, sköljt och låtit rinna av noga. Nu ligger de i frysen i väntan på att bli uppätna. Eller slängda, jag har inte bestämt säkert vilket det blir. Min medvandrare verkar dock bli väldigt besviken om han inte får smaka på dem. OM vi ska äta dem blir de garanterat tillagade med smör och mycket grädde...

Hälsn. BrittMarie
Okej då vet vi vad som hänt om detta var ditt sista inlägg här :).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg