Tjuvfiske

Hur ofta brukar folk tjuvfiska?

Jag tycker man ofta ser folk stå och meta eller kasta i små sjöar runt om, men tvivlar ju skarpt på att alla har fiskekort eller att det är deras fiskevatten.

Hur ser ni på de som småfiskar lite i smyg i era fiskevatten eller där ni har betalat för att få fiska men andra inte?

Är det så allvarligt? Jag fiskar sällan själv, men ibland kunde det varit kul.

Hur ofta brukar folk tjuvfiska?

Jag tycker man ofta ser folk stå och meta eller kasta i små sjöar runt om, men tvivlar ju skarpt på att alla har fiskekort eller att det är deras fiskevatten.

Hur ser ni på de som småfiskar lite i smyg i era fiskevatten eller där ni har betalat för att få fiska men andra inte?

Är det så allvarligt? Jag fiskar sällan själv, men ibland kunde det varit kul.
Senast jag tjuvfiska var under min lilla fjällvandring i veckan.....fixa en middag.

Senast jag tjuvfiska var under min lilla fjällvandring i veckan.....fixa en middag.

Husbehovsfiske!(y)
Jag hade en bäck vid stugan utanför Aneby. Jag brukade vandra till den bäcken med en bit lina krok och sänke och bröt till mig en pinne på plats och gjorde mig ett lagom spö som jag kunde komma till andra sidan med. 2-3 fiskar och sedan var jag nöjd för dagen. Goda var dom i alla fall.:)

I put and take-vatten brukar jag jag ofta se det. Har jag telefonnummer till kontrollant så meddelar jag dit. Annars brukar gå fram och upplysa om reglerna och be dom avlägsna sig.
Det är inte speciellt svårt att se någon tjuvfiska om mete är förbjudet.

Tycker att all form av tjuvfiske är förkastligt. Att inte betal för sig eller lyda regler om metoder, kvotering mått.

En annan irriterande sak med de som tjuvfiskar eller småfiskar är att dom verkar tycka att skräp är något man släpper där man står.

Över allt längs hav och sjöar ligger det förpackningar och andra etiketter ifrån fladen fishing och andra lågprismärken. Burkar efter majs och powerbait vid PnT-sjöar.

Tyder på att man inte är medveten om miljö och biologisk mångfald. Regler finns inte för att jävlas med folk utan för att försöka begränsa konsekvenserna av jordens överbefolkning. Fiskekort är billigare än en biobiljett. Det är värt det.

Senast ändrad:
Tyder på att man inte är medveten om miljö och biologisk mångfald. Regler finns inte för att jävlas med folk utan för att försöka begränsa konsekvenserna av jordens överbefolkning. Fiskekort är billigare än en biobiljett. Det är värt det.
Köpte fiskekort en gång när jag vandrade vid padjelanta och det var nog senaste gången jag fiskade (5 år sen). Kommer inte ihåg priset, men var väl nån hundring eller två.

Men det är ju svårt att va impulsiv och fiska när man känner för det om man måste fixa med fiskekort först. Krävs planering.

Kan nog tycka att nån firre för husbehov där och då kunde ingå i allemansrätten som bär och svampplockning typ.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg