tjocklek victorynox locksmith?

Min nuvarande

Victorinoxfavorit med låsblad är Nomad och den brukar ligga i byxfickan när jag är ledig. I och med att jag alltid har en Rambler på nyckelknippan så behöver jag inte ha sax på låsbladskniven.

Korkskruven använder jag då och då både som korkskruv och till annat meckande.

En möjlig enknivsfavorit med bla sax vore en Outrider med träsågen utbytt mot metallfil/bågfil. Jag vill hellre ha philipsskruvmejsel i änden av handtaget än mitt på pga hanterbarhet. Träsågbladet på Victrinoxknivar har jag aldrig gillat.

Thure

Bilagor

• nomad-pocketknife.jpg
    nomad-pocketknife.jpg
    165.6 KB · Visningar: 453
  • victorinox-rambler-06363.jpg
    victorinox-rambler-06363.jpg
    25.6 KB · Visningar: 396
  • victorinox-outrider-lockblade-knife-17170282125.jpg
    victorinox-outrider-lockblade-knife-17170282125.jpg
    23.7 KB · Visningar: 417
1. "pillerburkar" att hänga runt halsen etc. du råkar inte ha kvar några tips var man hittar roliga sådana?

2. och vad kallades dom på engelska?
1. Jag köpte slutligen armémodellen, dock utan möjlighet att hänga runt halsen. Därefter så har jag liksom släppt det hela ur skallen.

2. Pill Fob.

~Paul~

jo visst har dom en funktion att fylla. absolut! jag har 3st i min ägo, dock har jag mer och mer gått över till (gått tillbaka till) victorinox + ev en riktig verktygstång.

varför?

är man i mek och fix-intensiva miljöer vet jag ofta om det innan, då är det bättre att stoppa ner en knipex kombinationstång i bakfickan. mycket bättre att arbeta med, längre livslängd, billigare att byta ut. vid frekvent användande känns det som slöseri att nöta ner en 1.100-kronors-tång.

jag kan hålla med om att victorinoxen ofta är klenare än multiverktygen men som nödlösning tycker jag ändå den klarar uppgiften och det med fördelen lägre vikt, större smidighet och mer variationsmöjligheter. det känns som lite overkill att bära x-antal gram i onödan för att man någon gång /år ska kunna få nytta av en något bättre tång, eller bågfil

mellanlägen hamnar jag nästan aldrig i.

när det gäller nämnda victorinox, den större serien, med låsbara huvudblad, har mitt gillande väckts av att de extra finesser man stoppat in inte i någon större utsträckning försämrar själva huvudfunktionen av att vara en bra kniv

jag ser dom som väldigt bra fällknivar, med rätt bladlängd, lagom tjocklek på handtaget, rejäla i konstruktion och material med den stora bonusen att man petat in lite extra nyttiga funktioner.

Tack för att bra och förklarande svar.

Victorinoxfavorit med låsblad är Nomad och den brukar ligga i byxfickan när jag är ledig. I och med att jag alltid har en Rambler på nyckelknippan så behöver jag inte ha sax på låsbladskniven.

Korkskruven använder jag då och då både som korkskruv och till annat meckande.

En möjlig enknivsfavorit med bla sax vore en Outrider med träsågen utbytt mot metallfil/bågfil. Jag vill hellre ha philipsskruvmejsel i änden av handtaget än mitt på pga hanterbarhet. Träsågbladet på Victrinoxknivar har jag aldrig gillat.

Thure

din lilla kniv är en favorit här också, har sett att den numera också finns med led-lampa och penna vilket gett en ganska hög placering på nästa juls önskelista :)

delar tankarna runt skruvmejseln, förutom arbets-ergonomin tror jag infästningen i änden är betydligt stabilare också. nästan alla använda vickar jag sett, med stjärnskruvmejsel där korkskruven brukar sitta, har varit lite vridna i infästningen.

fast jag är lite förvånad över att du inte gillar sågen, för sin storlek tycker jag den har en förvånande kapacitet, fast det är klart man kan ju diskutera nödvändigheten av en såg, överhuvudtaget.

slutligen en fråga; kan du se om låsfunktionen till din nomad gjort kniven mycket tjockare, alltså stjäl den funktionen plats på bredden?

tackar för pillerburk tipsen!!

för att bli mer vänligt inställd till korkskruven välkomnas också förslag på alternativa användningsområden till den :)

Det jag kommer på direkt är att jag tycker den är bra att dra in i ena delen av en envis knop som inte vill ge med sig. Man får rätt bra tag och bra ork.

för att bli mer vänligt inställd till korkskruven välkomnas också förslag på alternativa användningsområden till den :)

1. som hus åt den lilla skruvmejseln
2. som bärverktyg för de knivar som saknar krok. T ex när man skall till att bära paket med snöre runt om. Man skruvar helt enkelt in själva snöret
3. som sockel till bits (själva skruven måste avlägsnas)
4. som en grövre skruvmejsel (skruven måste avlägsnas och sockeln formas)

Compactstraightpin.jpg

För att få större moment så kan man skruva in mejseln i själva korkskruven. Den kommer att gå i botten och ta emot på sista spiralen.

vicminiscrewdriver.jpg

På de knivar som har både penna och krok är det här den bästa lösningen när man skall skriva. Pennan sitter som berget inuti skåran och kroken fungerar som styrpinne/stabilisator.

Vicpennfattning.jpg

~Paul~

slutligen en fråga; kan du se om låsfunktionen till din nomad gjort kniven mycket tjockare, alltså stjäl den funktionen plats på bredden?

Inte på Nomadmodellen handtaget har där för min hand lämplig tjocklek. Nomaden har en annan typ av låsning än en del andra Victorinox som har en plastknapp som man drar i sidled infälld i plastsidan. Jag trivs bättre med Nomadmekanismen som också har motsvarande på andra sidan för plattskruvmejseln.

Thure

Inte på Nomadmodellen handtaget har där för min hand lämplig tjocklek. Nomaden har en annan typ av låsning än en del andra Victorinox som har en plastknapp som man drar i sidled infälld i plastsidan. Jag trivs bättre med Nomadmekanismen som också har motsvarande på andra sidan för plattskruvmejseln.

Thure
Wengers bladutlösningsknapp är EMÅ avsevärt bättre än den på Vicarna. Man trycker på själva logon på handtaget.

~Paul~

Paul

jag har bara hållt större Wengerknivar med låsblad i handen i butik och avstått köp då jag tvekat inför att storleken skulle vara lite otymplig i fickan.

Kompromissen mellan ergonomin i handen och storleken samt formen i fickan är långt ifrån självklar med fällknivar.

Antar att du har erfarenhet av bägge låsmekanismerna som finns på Victorinox. På vilket sätt är Wengers bättre?

Thure

jag har bara hållt större Wengerknivar med låsblad i handen i butik och avstått köp då jag tvekat inför att storleken skulle vara lite otymplig i fickan.

Kompromissen mellan ergonomin i handen och storleken samt formen i fickan är långt ifrån självklar med fällknivar.

Antar att du har erfarenhet av bägge låsmekanismerna som finns på Victorinox. På vilket sätt är Wengers bättre?

Thure
Wengers stora knivar känns stabilare, dock tyngre. Deras enhandsmanövrerade är enligt min åsikt överlag bättre och tryckknappen är bättre än Vicarnas liner lock. Vicarna har dock bättre precision och är lättare.

Jag föredrar Wengers tryckknapp före Victorinox skjutknapp. Det har faktiskt hänt mig att en och annan Vic har åkt ur näven på mig (fuktiga händer) i samband med att jag försökt fälla in bladet. Detta har aldrig hänt med min Wenger.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Camelback slangens tjocklek Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg