• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejträffar, diskriminerande?

Nu tänkte jag vara lite vass och göra någon upprörd..

Varför finns det egentligen något som heter tjejträffar, tjejpaddling, tjejklättring osv? Ser titt som tätt att det dyker upp trådar och träffar om detta.

Det brukar bli ett sånt jäkla liv när man ska ha grabbkväll eller liknande, varför ska då kvinnor få ha fredade zoner utan spektakel?

Visst, jag kan delvis förstå vitsen, men gillar inte fenomenet för fem öre.

// Jocke, för jämställdhet och inte diskriminering
 
tjejaktiviteter finns väl för att vi tjejer är lite vekare än er män o därför behöver aktivera oss separat för att inte hamna på efterkälken. ? ;o)
 
Är det inte intressantare att fråga sig själv varför kvinnor i så många sammanhang känner ett behov av separatism? Hur kommer det sig att kvinnor gärna umgås i manliga eller blandade sammanhang men ändå måste dra sig tillbaka till en enkönad kontext?
Jag måste citera olle11 från tråden "Jag tror inte jag vill ha barn-någon som känner samma?": "(Tre svar, från tre killar. Som vanligt i tjejforum alltså. Appropå jämlikhet? Nä, den diskussionen lämnar vi gärna därhän denna gången.)"
Vad menar jag med det? Inte ens i ett eget forum tillåts diskussionen mellan kvinnor utan vips är det ett gäng killar och bara killar med sporadiska inlägg från kvinnor.
 
Emmma; sa:
tjejaktiviteter finns väl för att vi tjejer är lite vekare än er män o därför behöver aktivera oss separat för att inte hamna på efterkälken. ? ;o)

Nja, det finns aktiviteter för alla motionsklasser, så det är ingen undanflykt ;)

Varför vill ni vara ensamma egentligen? :) Nu får ni som kvinnor förklara för en (flera?) stackars ovetande killar som är lite avis haha.

// Jocke
 
Jag föredrar blandade sällskap och ser inget större behov av vare sig tjej- eller grabbträffar. Om andra gör det är det också ok för mig.

Problemet är väl snarare vad som är "polititskt korrekt" eller inte. Allt som tjejer gör är rätt. Allt som n*gr*er gör är också rätt. Allt som vi vita västerlänska medelålders män gör ar fel. :) Eller överdriver jag nu?
 
Håller med, jag gillar inte heller fenomenet med att kalla saker "tjej-" eller "kill-" men förstår att det uppkommer. Från båda sidor.

Håller också med om att i detta jämlikhetens tidevarv kommer vi tjejer undan med väldigt mycket, som om man byter kön på uttalandet skulle vara ren medeltid och nästintill åtalbart (se kvällstidningsbilagornas "så får du din kille att xxx", byt till 'tjej' och invänta reaktionerna, ojojoj).

Jag arbetar i en miljö med killmajoritet. Det är inte så ofta killarna arrangerar något "för alla" (därmed inte sagt att inte alla skulle vara välkomna, för det tror jag egentligen), utan det är mest i de små gäng som de redan är, som aktiviteterna sker.
Om man som tjej vill vara med på något måste man ofta själv vara den som organiserar (för det är sällan någon frågar om du vill hänga med), och då blir det snabbt "ankmamma-varning" och ett jätteprojekt. Som ingen av "de tuffa killarna" vill vara med på för att det är så "över-organiserat". Det mesta som sker blir alltså "kill-träffar", helt enkelt. Gör man då en uttalat enkönad aktivitet blir det ett himla liv, även om ingen av dem egentligen skulle vilja vara med... när det blir typ 3 tjejer eller mer så börjar många killar ofta känna sig obekväma. Vi som är i den motsatta situationen har vant oss vid att vara i minoritet.

Jaja. "Det är skillnad på olika." Eller nåt. Svårlöst att bara få vara människa. Däremot ska man väl inte glömma att män och kvinnor de facto är olika. Vilket ibland är en himla tur! :)
[Ändrat av MonicaKa 2007-06-19 kl 12:45]
 
Det är en sak vad som är politiskt korrekt, och en annan sak vad som är olagligt.

Så länge man inte har åsikter i en olaglig riktning så är det väl bara köra på.

Grabbkväll och tjejkväll; det som är intressant egentligen är väl varför man har det och vilka värderingar man lägger i den. Samma sak gäller väl benämningar på olika folkslag.

Jag kan respektera både tjej-, och grabbkvällar, samtidigt som jag kan tänka mig att dessa kan vara nåt väldigt negativt om syftena är "fel".

Att bortse från skillnaderna i könen tror jag är enfaldigt. Det i sin tur betyder dock inte att jag nästan nånsin ser anledning till "separatism".

Att många tycker annorlunda en jag själv i alla möjliga frågor, det har jag också fattat, och största problemet är väl de som har svårt att inse och acceptera sånt.
 
Och Aftonbladet har avdelningen "Kvinna",varför inte en "Man" också.
Det är väl inget fel med tjejträffar och grabbkvällar i sej ändå.
Jag förstår anledningen till tjejpaddling,tjejklättring etc;det är lite lätt att killar "tar över";kolla div.trådar här på utsidan,företrädesvis på tjejforumet...
OK;det är fler killar ute i naturen och fler killar inne på utsidan.
Traditionen bjuder att alla kvinnor är lite "klenare" och "behöver bli mer omhändertagna" i vissa sammanhang och vissa män har lite svårt att acceptera att en del kvinnor inte är klenare eller behöver tas omhand. Då kan det vara bra med enkönade tillställningar ibland.
Att få "tjejstryk" i idrottssammanhang kan vara mycket pinigt för många män,även i motor och tekniska spörsmål.
Annars spelar det väl ingen roll,har man lika intressen bör man väl också kunna utöva dom utöver könsgränserna också utan problem.
 
pery; sa:
Jag föredrar blandade sällskap och ser inget större behov av vare sig tjej- eller grabbträffar. Om andra gör det är det också ok för mig.

Problemet är väl snarare vad som är "polititskt korrekt" eller inte. Allt som tjejer gör är rätt. Allt som n*gr*er gör är också rätt. Allt som vi vita västerlänska medelålders män gör ar fel. :) Eller överdriver jag nu?

Med tanke på att "vi vita västerlänska medelålders män" uppfann skjutvapnet, inkvisitionen, kyskhetsbältet, häxbålet, dynamiten, koncentrationslägret, elektriska stolen, atom-och vätebomben, jaktflyget, bombmattan och en hel del annat elände finns det väl all anledning att ifrågasätta det som "vi vita västerlänska medelålders män" gör, även det som vi gör i all välvilja.
[Ändrat av Vättlefjäll, 2007-06-19 kl 13:10]