Titanpik

Palle_Z; sa:
Finns inget som knäcker upp is så snyggt som en rejäl kvadratisk spets. Är det lite spänning i isen så sticker sprickorna all världens väg.

-Palle

Jag tror vi har samma typ av pik Palle, blir jag av med min kantiga pik går jag aldrig ut på isen mer! ;-)

Ville bara säga att jag håller med Kjell Stenstöm när
han säger nåt i stil med att det handlar om att kunna
bedömma isens tjocklek, och en pik kanske passar dig bätter än en annan.

Min pik ser antik ut, har typ ärvt den av far när han började åka med dubbelpik, men den är topp och jag har inget behov av nåt mindre brännbart. Själv använder jag inte dubbelpik utan böjer på knäna och lutar mig framåt när det blir motvind eller skrovlig is. Man kan göra så fast det är inte rätt :)

/Niklas

n_zackrisson; sa:
Själv använder jag inte dubbelpik utan böjer på knäna och lutar mig framåt när det blir motvind eller skrovlig is. Man kan göra så fast det är inte rätt :)

/Niklas

Jo det är helt rätt att avstå dubbelstav/pik när det inte behövs.

Det är sällan jag behöver min extrastav. Men det kan vara bra att kunna låna ut den till en bättre behövande. Men vid råkpassager tycker jag att det är extra värdefullt att kunna avlasta med både pik och stav för att inte trampa av flak från den fasta iskanten.

Stora vinsten med dubbelpik är i grupper där åkarna blir mer jämnspelta med dubbelpikar vid ryckföre vrakis etc.

Thure

PS ser att du anger Nederländerna som hemvist i din profil. Hur är isläget på kanalerna?
[Ändrat av thureb 2006-02-04 kl 01:31]

Palle_Z; sa:
Jag antar att du laddar upp inför: "Är fälpik hype?"
Tanken har slagit mig. Efter att ha läst igenom många trådar där även pålitliga personer säger att de har blivit säkrare isbedömmare med en fälpik eller liknande så känns det som att fälpikarna fördel inte bara är ett rykte.

För min egen del har jag svårt för att känna igen mig i kritiken av Pikmakarns pikar.

Det som jag uppskattar med Pikmakarns är att de ger en progressivitet:
På tjock is (8- cm) så kör jag med sammankopplade pikar. Vill jag pika för att kontrollera att isen inte har tunnat ut utan att jag har märkt det (stöpis eller snötäcke) så ger kombinationen av vikten av de sammankopplade pikarna, ett kraftigt slag och hastigheten mig möjligheten att slå igenom ca 8 cm is. Här kan jag alltså få första varningen.

På mellantjock is (5-8 cm) kör jag med sammankopplade pikar. Kombinationen av hur hårt jag slår med hur fort jag åker ger en känsla i handen av hur tjock isen är.

På tunna isar (3-5 cm) kopplar jag isär pikarna. Om jag går igenom med mycket lätt slag så är det 3 cm. 5 cm kräver ett mellankraftigt slag. För mig är det en fördel att ha två pikar när man ska passera tunnare partier. Det är mycket praktiskt att i låg hastighet kunna pika på båda sidor om färdvägen. Ibland hittar jag onödigt tunn is med ena piken när det fortfarande är väl bärigt på andra sidan. Blir isen tjockare igen går jag tillbaka till ihopkopplade pikar för att spara på krafterna.

När folk skriver om den sköna känslan med en fälpik så känner jag igen min känsla för Pikmakarns.

Att lära sig känna Pikmakarns var för mig lättare än att lära sig hur en badmintonboll flyger. Kan hjärnan med lätthet lösa diffekvationerna för hur en badmintonboll flyger i luften så borde det inte vara så svårt att lära känna sin pik.

Jag vill inte säga emot de som inte uppskattar Pikmakarns, bara lägga till att det finns minst en som tycker att de fungerar bra för isbedömning.

Självklart finns det personer och pikar som är bättre än mig/min på tunnis bedömning, men jag tror inte att jag skulle få ut speciellt många km eller km/h på att byta.

Pik-CV:
Skidstav.
Almgrens aluminiumgrå dubbelpikar som man sköt in i varandra.
Almgrens träpik.
Pikmakarns turbopik.

Kanalerna

Hej Thure,

Jo visst ser jag fördelen med dubbelpik också, om jag hittar en med kantig spets så... Angående kanalerna i Holland så ser det lite jobbigt ut den kommande veckan. Dock är det kallt i vattnet på många ställen så det går fort om det blir kallt.
Vi har åkt skridskor förra veckan och förra helgen. Förra helgen var jättefin med strålande sol. Dock har bara mindre kanaler och sjöar lagt sig. Veckan som gick var det dock för varmt, i alla fall sista hälften så jag ska i alla fall nu dra ur sladden till datorn och ge mig ut och paddla i stället. Hej då..

/Niklas

Re: Kanalerna

n_zackrisson; sa:
Hej Thure,

Jo visst ser jag fördelen med dubbelpik också, om jag hittar en med kantig spets så... Angående kanalerna i Holland så ser det lite jobbigt ut den kommande veckan. Dock är det kallt i vattnet på många ställen så det går fort om det blir kallt.
Vi har åkt skridskor förra veckan och förra helgen. Förra helgen var jättefin med strålande sol. Dock har bara mindre kanaler och sjöar lagt sig. Veckan som gick var det dock för varmt, i alla fall sista hälften så jag ska i alla fall nu dra ur sladden till datorn och ge mig ut och paddla i stället. Hej då..

/Niklas

http://www.lundhags.se/asptest/articleindex.asp?ID=1178
/Oscar

Ser ok ut. Ser dock en fördel om man kan bli av med staven helt om den inte används på det sätt som Thure beskriver. Denna dubbelpik kan inte användas som bara en pik om man inte sätter staven på ryggan. Eller? Rätta mig om jag har fel.

/Niklas

Vet inte om jag förstod din fråga lite men jag försöker...

Det går att pika med den både ihopkopplad och isärtagen. Naturligtvis påverkas känslan när de sitter ihop (skramlar lite och tyngre känsla). Blir jag osäker tar jag snabbt isär dem och pikar "singel".

Till saken hör att jag tog bort den 200grams extravikten som sitter i ena stavhandtaget. Fatar inte vad den tillför mer än ökad vikt och sämre känsla (den sitter lite löst).

På det hela taget en höjdarpik om man vill kunna stava sig fram i motvinden mer effektivt oxå. Fick på säkra omvägar höra att Fälpiken stått modell för den (vinklar mm)
/oscar

Pendlarläge

Fälpiken har tycker jag nackdelen av att det sitter såpass mycket vikt i pikhuvudet. För att den ändå skall vara behaglig att pendla med vid stakning kan man hålla ganska lågt på skaftet så att den övre delen av skaft så att säga bildar motvikt till pikhuvudet.

Lison gör dem rätt långa (går bra att såga av till lämplig längd). Jag föredrar ett kortare skaft och mindre vikt i pikhuvudet. Jag kan ju utnyttja vikten i extrastaven mera än de flesta andra dubbelpikskonstruktioner då staveb sitter så väl fixerad i pikskaftet i defaultläge.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg