Palle_Z; sa:
Jag antar att du laddar upp inför: "Är fälpik hype?"
Tanken har slagit mig. Efter att ha läst igenom många trådar där även pålitliga personer säger att de har blivit säkrare isbedömmare med en fälpik eller liknande så känns det som att fälpikarna fördel inte bara är ett rykte.
För min egen del har jag svårt för att känna igen mig i kritiken av Pikmakarns pikar.
Det som jag uppskattar med Pikmakarns är att de ger en progressivitet:
På tjock is (8- cm) så kör jag med sammankopplade pikar. Vill jag pika för att kontrollera att isen inte har tunnat ut utan att jag har märkt det (stöpis eller snötäcke) så ger kombinationen av vikten av de sammankopplade pikarna, ett kraftigt slag och hastigheten mig möjligheten att slå igenom ca 8 cm is. Här kan jag alltså få första varningen.
På mellantjock is (5-8 cm) kör jag med sammankopplade pikar. Kombinationen av hur hårt jag slår med hur fort jag åker ger en känsla i handen av hur tjock isen är.
På tunna isar (3-5 cm) kopplar jag isär pikarna. Om jag går igenom med mycket lätt slag så är det 3 cm. 5 cm kräver ett mellankraftigt slag. För mig är det en fördel att ha två pikar när man ska passera tunnare partier. Det är mycket praktiskt att i låg hastighet kunna pika på båda sidor om färdvägen. Ibland hittar jag onödigt tunn is med ena piken när det fortfarande är väl bärigt på andra sidan. Blir isen tjockare igen går jag tillbaka till ihopkopplade pikar för att spara på krafterna.
När folk skriver om den sköna känslan med en fälpik så känner jag igen min känsla för Pikmakarns.
Att lära sig känna Pikmakarns var för mig lättare än att lära sig hur en badmintonboll flyger. Kan hjärnan med lätthet lösa diffekvationerna för hur en badmintonboll flyger i luften så borde det inte vara så svårt att lära känna sin pik.
Jag vill inte säga emot de som inte uppskattar Pikmakarns, bara lägga till att det finns minst en som tycker att de fungerar bra för isbedömning.
Självklart finns det personer och pikar som är bättre än mig/min på tunnis bedömning, men jag tror inte att jag skulle få ut speciellt många km eller km/h på att byta.
Pik-CV:
Skidstav.
Almgrens aluminiumgrå dubbelpikar som man sköt in i varandra.
Almgrens träpik.
Pikmakarns turbopik.