Re: Re: Kriterier
bennys; sa:
thureb; sa:
Min nuvarande pik har aluminiumhuvud med hårdmetallspets se bilderna nedan klicka på respektive bildlänk för bildtext
Är den så teknisk som den ser ut. Var i ligger fördelarna med detta utförande jämfört med Hansapiken?
/Benny
Hansapiken har jag inte så stor erfarenhet av men den har några nackdelar.
En är att pikhuvudet gärna fastnar när man pikar i farten och så bryts ofta skaftet av.
Ett koniskt pikhuvud bryter mycket lättare sönder isen vid ytan så att inte pikhuvudet fastnar.
En annan stor fördel med ett koniskt pikhuvud med relativt stor och succesivt ökande diameter uppåt är att det blir lätt att avläsa små skillnader i isens bärighet som motståndet i pikhanden när man pikar.
Just att känna att här är isen av lite bättre kvalitet jämfört med där när man pikar på en obehagligt svampig sorts is upplever jag som den väsentliga skillnaden mellan medelpikar och bättre pikar.
Läs trådarna ovan så får du mera kött på benen.
Att ha hjälpstaven istoppad i piken för större gemensam vikt vid pikning och bättre hanterbarhet när man inte pikar eller stakar har för mig blivit ett baskrav.
Hansapiken har dessutom ett mycket tyngre pikhuvud vilket frestar onödigt på handleden jämfört med mitt aluminiumhuvud.
Pikmakarns handtag upplever jag som mycket ändamålsenligt vid pikning och stakning jämfört med skaftet på en träpik.
Sen mina bilder på piken togs visade sig det ihåliga kvastskafter vara för klent och är nu utbytt mot ett styvare alurör.
Thure