Titanpik

Re: Re: Re: Vad är poängen?

bennys; sa:
Palle, din Hansapik uppfyller ju alla dessa kriterierna förutom att petsen inte är korrosionsfri. Men än har jag inte hört om någon pik vars spets rostat sönder.

/Benny

Fast den har brunnit upp en gång, det hade inte titanpiken gjort.

-Palle

Re: Kriterier

thureb; sa:
Min nuvarande pik har aluminiumhuvud med hårdmetallspets se bilderna nedan klicka på respektive bildlänk för bildtext

Är den så teknisk som den ser ut. Var i ligger fördelarna med detta utförande jämfört med Hansapiken?

/Benny

Den lär ju hålla bra, om det är tillräckligt med material i rören vill säga. En titan pik bör inte få samma kvalitets problem som Pikmakarns pikar som sviktar lite för mycket och böjer sig lätt.

Däremot så förstår jag inte riktigt poängen med att utforma pikens handtag. Det er ut som om det mestadels är tänkt för att pika med inte åka med medan spettsen är formad som en spetts gjord för att åka med och inte för optimal pikfunktion även om den blir tjockare högre upp.

Re: Re: Kriterier

bennys; sa:
thureb; sa:
Min nuvarande pik har aluminiumhuvud med hårdmetallspets se bilderna nedan klicka på respektive bildlänk för bildtext

Är den så teknisk som den ser ut. Var i ligger fördelarna med detta utförande jämfört med Hansapiken?

/Benny

Hansapiken har jag inte så stor erfarenhet av men den har några nackdelar.

En är att pikhuvudet gärna fastnar när man pikar i farten och så bryts ofta skaftet av.

Ett koniskt pikhuvud bryter mycket lättare sönder isen vid ytan så att inte pikhuvudet fastnar.

En annan stor fördel med ett koniskt pikhuvud med relativt stor och succesivt ökande diameter uppåt är att det blir lätt att avläsa små skillnader i isens bärighet som motståndet i pikhanden när man pikar.

Just att känna att här är isen av lite bättre kvalitet jämfört med där när man pikar på en obehagligt svampig sorts is upplever jag som den väsentliga skillnaden mellan medelpikar och bättre pikar.

Läs trådarna ovan så får du mera kött på benen.

Att ha hjälpstaven istoppad i piken för större gemensam vikt vid pikning och bättre hanterbarhet när man inte pikar eller stakar har för mig blivit ett baskrav.

Hansapiken har dessutom ett mycket tyngre pikhuvud vilket frestar onödigt på handleden jämfört med mitt aluminiumhuvud.

Pikmakarns handtag upplever jag som mycket ändamålsenligt vid pikning och stakning jämfört med skaftet på en träpik.

Sen mina bilder på piken togs visade sig det ihåliga kvastskafter vara för klent och är nu utbytt mot ett styvare alurör.

Thure

Lisons skola

Både jag och Bo har lyssnat på Lars Lisons Almkvists teorier om nackdelar med Hansapiken och liknande pikhuvuden med raka kanter. Ett fyrkantigt eller trekantigt koniskt pikhuvud har mycket större förutsättningar att bryta loss en del av isen närmast isytan runt pikhuvudet varför risken an pikhuvudet fastnar i isen och skaftet bryts/böjs minskar. Runt koniskt pikhuvud kan också vara en nackdel lite högre upp om koniciteten minskar upp mot ett tunt stavskaft, som LP-staven, de neonfärgade stavarna etc.

Se även mitt svar ovan.

Thure

Klargörande

Jag kommer inte att utge mig för att vara någon pik- eller isbedömningsexpert men det är några synpunkter som jag inte fattar samt håller med om.

thureb; sa:
En är att pikhuvudet gärna fastnar när man pikar i farten och så bryts ofta skaftet av.
Jag har i o f sig burit mig dumt åt många gånger men aldrig lyckats med detta. Men jag tror skillnaden är marginell fämfört med fyrkantigt pikhuvud. Svagheten ligger nog i Hansapikens infästning, inte i pikhuvudets utformning.
Ett koniskt pikhuvud bryter mycket lättare sönder isen vid ytan så att inte pikhuvudet fastnar.
Hansapikens pikhuvud är ju konformat. Det är något jag inte förstår?
Hansapiken har dessutom ett mycket tyngre pikhuvud vilket frestar onödigt på handleden jämfört med mitt aluminiumhuvud.
Är din pik lättare än Hansapiken? Eller är det viktfördelningen hos Hansapiken, att pikhuvudet är tungt och skaftet för lätt?
Både jag och Bo har lyssnat på Lars Lisons Almkvists teorier om nackdelar med Hansapiken och liknande pikhuvuden med raka kanter.
Samma igen, jag förstår inte det här med raka kanter. Menar du cylindrisk?

Om man byggde in pik likt din Thure fast med Hansapikens pikhuvud, borde inte den fungera lika bra i så fall?

/Benny

kr-val; sa:
Känns som att jag missat någon mycket väsentligt här. Berätta för mig varför kvadratisk profil på spetsen är bättre.

Finns inget som knäcker upp is så snyggt som en rejäl kvadratisk spets. Är det lite spänning i isen så sticker sprickorna all världens väg. Med rund spets är det mycket fjösigare. Jag står dock på mig och hävdar att den snedskurna spetsen som under en period fanns på den visserligen runda Hansapiken faktiskt kan göra saker som en fälpik inte kan göra.

-Palle

Egentligen är kriteriet enkelt:
Finns det något som jag kan bedöma isens hållfasthet bättre med?
Jag tycker att Lisons fälpik är det jag lättast och säkrast kan bedöma isen med, men det är kanske så att någon annan har lättare att bedöma det med en annan pik.
prova runt lite, bytlåna kanske? Resten är bara "features" som är ganska sekundärt...
självklart ska inte piken sjunka om man eller rättare sagt när man tappar piken vid plurr.
Några bra features är enligt mig:
-Spetsen ska inte ha lätt att fastna när jag pikar is med lite bättre hållfasthet
-Piken ska inte böja sig om jag pikar i farten och fastnar
-Det ska vara lätt att få med sig hjälpstav om man behöver det
-Bekväm att hålla i
-Ha tillräckligt med tyngd för att jag inte ska bli trött av att pika var tionde meter en hel dag

Re: Klargörande

bennys; sa:
Samma igen, jag förstår inte det här med raka kanter. Menar du cylindrisk?

Om man byggde in pik likt din Thure fast med Hansapikens pikhuvud, borde inte den fungera lika bra i så fall?

/Benny

Ja jag menar cylindrisk eller nära cylindrisk vilket blir raka kanter sett från sidan.

Nej min pik med Hansapikens pikhuvud skulle inte alls bli lika bra för att pika med i farten och viktfördelningen skulle vara kass.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-03 kl 17:42]

Två utföranden

Det förefaller vara så att det finns två utföranden på Hansapikens pikhuvud. Drar mig till minnes att det kan vara så och att den nya modellen har ett mer cylindriskt utförande.

/Benny

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg