Ramlade precis över det här gamla, men superba, inlägget. Jag som aldrig vandrat en längre sträcka och nyss blivit vegan kunde inte vara gladare, stort tack!
Tråden är gammal och det har hänt en hel del sen dess med utbudet av vegetarisk/vegansk mat i vanliga affärer. Dock fortfarande ännu bättre i "invandrarbutiker", se
denna tråd. En lista på bra vegetariska/veganska proteinkällor hittar du
här.
Jag har själv också breddat/moddat min matsedel betydligt (till det bättre IMHO) sedan jag skrev den artikel jag länkade till 2012. Har just kommit hem från två veckors tur i Jotunheimen och ska förhoppningsvis snart samla mig till att skriva något uppdaterat, men sammanfattningsvis så bestod nu min (lilla) kolhydratbas i middagarna av omväxlande mellangrov fullkornsbulgur och bönpasta (bruten i småbitar för både packbarhetens och koktidens skull). Bägge kombinerades med en försvarlig mängd av olika hemtorkade favoritgrönsaker. Bägge kräver bara någon minuts uppkok och sen ca 10 minuters svällning i en grytmysare.
Till bulgurbasen blandade jag till hummus - proteinrik och mättande - på sidan om (i den vikkåsa som ändå följer med). Går fint med kallt vatten, men behöver också stå till sig och svälla en stund för bästa resultat. Hur man gör eget vattenfritt "hummuskoncentrat" står i den ovan länkade tråden om proteinkällor, men det går även att köpa färdigt pulver. Blir dock inte alls lika gott IMHO.
Till bönpastabasen (44% protein) behövs ju egentligen inget ytterligare proteintillskott, men det åkte in en näve nötter i de grytorna, plus en försvarlig mängd kokosmjölkpulver för fyllighetens och smakens skull.
Bägge middagsversionerna energiförstärktes med en stooor matsked skirat smör, som självklart går att byta mot något vegetabiliskt fett.
Till frukost åt jag min "powermusli" av rostade solrosfrön+havrekärnor+grovkrossade valnötter, tillsammans med torkad finmald färskostmassa, gjord på turkisk yoghurt med en liten tillsats av fullfett mjölkpulver (jag tål inga större mängder mjölk). Vill man ha det helt veganskt, är det bara att byta ut yoghurt/mjölkpulvret mot kokoksmjölkpulver.
Till mellanmål/snacks hade jag en stor påse med en blandning av olika nötter, mandel och rostade kikärter (finns i Mellanösternbutiker). Kikärterna förbättrar
proteinbalansen genom ett tillskott av lysin, som nötterna innehåller för litet av.
Testade också hemma att göra
besan laddu som jag tänkt ha med som grunden i "energibars". Det blev så gott, att hela laddningen åts upp av familjen innan jag hann blinka, och det kändes inte oumbärligt att fixa en ny sats
OBS innehåller skirat smör i originalversion, men veganversion går naturligtvis att fixa med något vegetabiliskt matfett - då gärna sådant som är fast i rumstemperatur, typ Carlssons.
Jag är inte förtjust i söta smaker och denna gång kom inte ens några torkade frukter med, men jag hade ett lass 85-procentig choklad som dessert. Gillar man sött, är ju också halva en mäktigt mättande och proteinrikt dessert.
Vanliga torkade bananer som numera finns att köpa nstan överallt, ofta i stånden med "naturgodis", är också ett hyfsat energitätt alternativ.