Blir nyfiken, berätta gärna mer om vandringen! =)
Hur var det med vattentillgång, ved och stugor mm? Naturupplevelsen?
Vatten fanns i överflöd. Jag passerade ständigt vattendrag där jag kunde ta dricksvatten. Det var också mycket blött i markerna. Jag ångrade inte valet av gummistövlar som fotbeklädnad! Spångarna över blöta myrar m.m. underhålls inte. De befann sig i varierande grader av förruttnelse. Ibland sjunk jag ner så mycket att vatten rann i stövlarna.
Leden är kuperad. Jag vandrade motsols och den mesta kuperingen var på första halvan. Under kortare sträckor passerade jag områden med mestadels snötäckt mark. Vissa sjöar var helt istäckta.
Broar över vattendrag var för det mesta bra, men i ett fall brast de ruttna plankorna. Alla de vindskydd som fanns markerade på min karta lyckades jag inte i verkligheten. Vindskydden var som regel små, knuttimrade historier - både med och utan golv förekom. Ibland fanns utlagd ved vid dem - ibland inte. Vid Gryssjön finns 2 kolarkojor med eldstäder, men ingen ved. 100 m. därifrån ligger dock en mycket fin stuga med vedförråd. I stugan finns kamin, kokkärl, fotogenlampor, såg och yxa, våningssängar med sammanlagt 6 bäddar. I vissa av sängarna fanns madrasser. Det allra bästa med denna stuga var att jag här fann en hel påse kokkaffe! Jag kan ju dock inte lova att den påse finns där i all evighet.
Gäddtjärnskojan är en annan stuga med utlagd ved av typen eldpallkoja. Där får minst ett dussin personer plats.
Ytterligare en kolarkoja finns i Annefors. En stor varning dock för denna koja! Utvändigt har en hel del skräp samlats på "skorstenen" och när jag eldade i spisen började det så småningom att brinna utvändigt. Jag lyckades dock släcka elden.
Jag mötte andra vandrare endast en ggr. Naturen var mycket vacker. Dock passerade jag många kalhyggen. Stora kalhyggen. Leden passerar inte genom några naturskyddsområden.
Sammanfattningsvis en av de bästa vandringar jag gjort!