Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde

Kudde
Jag har en Cocoon Air Core Pillow och den är helt ok, den blir inte riktigt lika skön som en kudde med stoppning men komforten samman med vikt och packvolym är svårslagen. Konstruktionen är väldigt enkel, typ en bag-in-box med stoppning runt. :)

Glasögon
Jag använder Bliz Force, bra passform och sitter bra även när man svettas och rör sig mycket. Det finns lite olika linskombinationer att välja mellan.
 
Köpte en fiberhandduk på ICA för 10 kronor. Den är liten men fungerar bra ändå får jag säga. Tar ingen plats och efter urkramning torkar den fort. :)
 
Handduk:
TRAVEL SAFE TRAVEL TOWEL L
http://www.naturkompaniet.se/travel-safe-travel-towel-l
Här är jag inte lika säker, den var helt enormt stor, kanske mest tänkt för backpackers när man reser, men jag gillade materialet och man kanske kan klippa den i två delar?

Halaj!

Sea to summit har de där mikrofiberhanddukarna i flera storlekar.
Jag tycker att de är omysiga att torka sig med, men de suger vatten väldigt bra.
Och de torkar väldigt fort också.
Sen vad gäller vikt och packvolym är de oslagbara.

//T
 
Halaj!
Sea to summit har de där mikrofiberhanddukarna i flera storlekar.
Jag tycker att de är omysiga att torka sig med, men de suger vatten väldigt bra.
Och de torkar väldigt fort också.
Sen vad gäller vikt och packvolym är de oslagbara.
//T
Just "omysigheten" har fått mig att gå över till en gammal tunn sidenscarf, köpt för några kronor på loppis. Får plats i ett barns handflata, funkar utmärkt och med sina vackra färger går att göra sig lite fin med på tåget/flyget hem ;)
Det måste vara den tunna, matta sidenkvaliteten för att fungera - de mer halkiga tar mer plats och suger vatten sämre.

Den dyra motsvarigheten är väl en sidenhandduk från Sidenselma, men jag har inte testat.
 
Mirakeltrasa är bra som minimalistisk handduk. Dunjacka i t-shirt fin som kudde.

Jag har slipade fotokromatiska glas i mina "solglasögon".

Tänk på att ha sidoskydd på snö eller vatten. Snöblindhet är förödande.

Thure
Jag brukar bara ha någon trasa av fiber? Inte helt säker. Men en liten trasa, det tycker jag duger fint. Släpade tidigare handdukar osv, men det skippar jag nu.

Thure tycker jag är spot on. Har du en dunjacka, använd den som kudde! Myyycket skönt. Värt att spara gram på att inte släpa kudde också.

Solglasögon har jag ett par Ray Ban Wayfarer från 60-talet som jag fyndade på loppis för 15 kr (helt sjukt bra kvalité på dem!). "Det var bättre förr?!".
Sidoskydd ska jag införskaffa. Har missat det två gånger nu och det är som Thure skriver, förödande! Vidrigt rent ut sagt.
 
Rydon

Sportoptik säljer Rudy Project www.sportoptik.se

Jag har ett par Rydon själv och kan verkligen rekommendera dem.

Den lins jag använder mest är en polariserad. Har även en fotokromatisk som jag främst använder när jag cyklar. Den funkar lika bra på natten som i solljus.

Det känns som att de har en lins för varje aktivitet. Om du går till butiken brukar man få låna glasögonen och gå ut och testa.
 
Kudde är klädpåsen under sovsäcken med en dunjacka eller liknande i.

Handduk är en halv Weetexduk.

Solglasögonen är en båge från ett kioskställ i Alperna med sido och nässkydd, min vän optikern satte in dubbelmörkade slipade glas i dem.
Senilsnöre och de funkar perfekt på sjön och snön.

go tur
 
Kudde
Jag har en Cocoon Air Core Pillow och den är helt ok, den blir inte riktigt lika skön som en kudde med stoppning men komforten samman med vikt och packvolym är svårslagen. Konstruktionen är väldigt enkel, typ en bag-in-box med stoppning runt. :)

Glasögon
Jag använder Bliz Force, bra passform och sitter bra även när man svettas och rör sig mycket. Det finns lite olika linskombinationer att välja mellan.

Det lutar nog åt en Cocoon kudde.

Glasögonen har jag testat och dom var helt ok, nu slumpade det sig att det blev ett par Rudy Project - Raydon med POL 3FX BROWN LASER linser.

tack för tipsen!
 
Gällande handduk så tar jag till mig det flera skriver, det kommer nog bli någon "funktions/konstfiber" men mycket mindre format mot den jag nämnde tidigare, dom som säger Wettex (om det är en sådan som jag tror nämligen disktrasa går den fet bort...tack för tipset men så hardcore/gram jägare är jag ännu inte :)
 
Sportoptik säljer Rudy Project www.sportoptik.se

Jag har ett par Rydon själv och kan verkligen rekommendera dem.

Den lins jag använder mest är en polariserad. Har även en fotokromatisk som jag främst använder när jag cyklar. Den funkar lika bra på natten som i solljus.

Det känns som att de har en lins för varje aktivitet. Om du går till butiken brukar man få låna glasögonen och gå ut och testa.

Det där hade jag ingen aning om, dessutom är just denna butik "min" optiker men har inte varit där sedan dom gjorde om :)
Nu köpte jag ett par Raydon bågar med POL 3FX BROWN LASER linser, får se hur dom funkar men dom känns jäkligt stabila och sitter väldigt bra, gillar den flexibla/böjbara skalmen och näsvingarna.
Grymt tips tack!
 
Grattis till glasögona. ImpactX linsen som jag har haft i snart 10 år till cykel är fortfarande repfri. Helt otroligt bra.
 
Tips på solglasögon

När man kollar efter sport/friluftsglasögon så är Rudy Project helt klart ett bra alternativ. Andra märken som jag alltid föredrar är annars också Oakley, Salice och Adidas. Det här är en bra hemsida där man kan hitta alla dessa märken och många andra glasögon modeller som passar bra till just sport och friluftsaktiveter. http://www.smartbuyglasses.se/Sport.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg